AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.208

Skall kylfläkten framför kondesorn starta direkt när AC`n går igång?

Lo
5
Lobb
523iA-96
Hej på er igen!

Jag har en polare som har en 523iA Touring - 98.

Hans kondesorfläkt går igång direkt när han startar AC?

Min fläkt gör inte så på min 523iA -96?

Hur skall det egentligen vara?

//Lobb
Det viktiga är att den startar efter en stund när trycket i systemet stiger och temperaturen ökar i kondensorn. Man ändrade fläktens funktion från 2-stegs till steglös styrning efter -99, möjligen kan sena -98 ha steglös styrning också. Man kan avgöra detta genom att dessa har en automatisk självtest vid varje kallstart, fläkten varvar upp några sekunder och stannar igen.
Jag tror inte fläkten startar direkt på E39 när man startar AC:n, däremot gör den så på t.ex E34.

FP
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
På min E34 så startar kondensorfläkten när den behövs, vilket jag också har kontrollerat. Alltså, den verkar vara termostatstyrd.
OK. Gäller även vid start av AC, inte bara vid körning?
Det verkar vara olika även på E34 isf.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Verkar vara olika även e34 då? På min startar fläktens låga hastighet samtidigt som kompressorn, man ser under reläna att dem är parallellkopplade.
Lo
5
Lobb
523iA-96
Hej på er!

Ringde BMW fick till svar att fläkten är pressostatstyrd, och skall inte starta direkt när AC n sätts på E39.

Fläkten skall endast gå vid behov, typ om man står länge en varm dag på tomgång i bilkö osv.

Den går även vid körning vid behov menade BMW killen.

Han antog att man på min kompis bil hade byglat förbi givaren till pressostaten, då han antog att den var trasig och gjort så fläkten startar direkt vi påsättning av ACn.

Jag antar att det är därför min kompis fläkt för lite oväsen när den går då den har fått jobba en del.

Ha det bra alla!

//Lobb
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo dem är pressostatstyrda, samt termostatstyrda från motorns kylsystem. Men oftast brukar bara den högra hastigheten vara pressostatstyrd, och den lägre går samtidigt som kompressorn.

Då ska den nog kanske vara steglös fläkten. På våra stationära anläggningar så är det speciella pressostater som har inbyggd steglös reglering av fläkt. Låter som om den styrningen gått sönder, händer rätt ofta på våra anläggningar, och då kanske dem bara bygglat så den går hela tiden

//Simon
E39 (efter -09) har steglös styrning av fläkten. Styrsignalerna i form av pulsbreddsmodulering (PWM) kommer direkt från motorstyrningen, alltså bilmotorns (ECM) och styr fläktmotorns effektsteg som sitter på plåten framme vid fläkten om jag minns rätt. Matningsspänningen till effektsteget ligger alltid på via en kraftig säkring under handskfacket (ej bland den stora massan med säkringar).
Om effektsteget var byglat så skulle fläkten gå för fullt alltid, även med bilen avstängd osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.