AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
891

Byta 523:96a mot 530:01a ?

da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Har under fem års tid varit ägare till en 523 96a. Under dessa åren har jag totalt kört 6000 mil, bilen har nu gått 16 000. Är supernöjd med bilen och den har varit riktigt billigt i drift, men nu har bilbytarjävulen slagit klorna i mig och vad kan inte passa bättre än att byta upp sig till en annan e39!
Att min bil inte är värd mer än 2 bullar och en kopp kaffe har jag insett efter att ha läst alla otroliga priser som folk hittar bilar för och dessutom är den i sortsett osäljbar om den inte är fullutrustad inkl flagghållarna på framflyglarna ;-)

Hursomhelst, har varit och kollat på en 530:01 som gått 6600 mil som är i ett kanonskick, svensksåld, komfortstolar i grått skinn med minne, cd växlare, trådlösa telefonen och automat är det enda utrustning den har. Den har inte Mpaketet men jag tycker personligen nästan att komfortstolarna väger upp detta. Bilen står hos en handlare och jag ska få lägga 115' emellan, jag tycker rent spontant att detta inte låter som ett pris helt uppåt väggarna? Alltså; Ska jag byta?

Jag har en 520 96:a som också måste vara nästintill osäljbar. Har frågat en del bilfirmor vad de skulle ta i inbyte men det är knappt nån som vill ta den i inbyte. Kan ju bero på att den gått över 30 000 och inte har någon ac.
Tycker att det verkar för dyrt med 115 000 emellan speciellt om det inte är m-paket.
Ser ut att vara ett rimligt pris, speciellt då du slipper arbetet med att sälja en 11 år gammal 523a :)
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Exakt, jag fick ett väldigt bra inbytespris på min bil, ett pris jag aaaldrig skulle få ut om jag la ut den på Blocket. Kanske bör nämna också att min bil är i ett riktigt kanonskick och allt funkar.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
2 bullar & en kopp kaffe?? Nu ska du inte förkasta din bil! Allt går att sälja till rätt pris & 40-50000 får du ju för bilen. 115 i bytespris tycker jag är för mycket. Är det inte värt att "kämpa" lite med att sälja istället för att dumpa bilen till en handlare?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Antar att det är 530'n som står hos Toyota i Karlstad och utgår man från de 164' dom begär och räknar fram att du får 49' för din så är det väl bra som inbytespris MEN 164' för den bilen är dyrt även om den ser fin ut. Frågan är ju vad man kan få loss 530'n för om man köper utan inbyte?

___
//Ulf
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Om du kan lägga 110 000 imellan så har du fått 54 000 för din bil. Det tycker jag är helt ok.
Din bil listar 45 000:- i gröna listan så det är ett bra bud från handlarens sida.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
danielb: Välkommen i 1000 klubben! Länk
"bilbytarjävulen" är inte att leka med så byt, men gör dig ingen brådska du sitter ju inte med "svarte Petter" på hand, direkt...

/Udo Dirkelsniff
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fråga vad du får löst den för rent innan du bestämmer dig.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du har ju en förhållandevis lågmilad 96:a. Kanske går att sälja den privat. Bilen du är spekulant på är extremt lågmilad. Kolla historiken noga.

AE
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Programmer: Yes, det är den bilen. Den är riktigt fin.
Udo: Mannen som gav länkning ett ansikte ;-)

Det lutar nog att att försöka sälja iväg bilen privat och sedan försöka hitta en 525/530 med M-paket, det är ju det jag velat ha. Men känslan av att bara åka iväg och byta är värt en del det med, slippa krångel med att sälja
LeifM
För cirka 4 år sedan så ville en bilfirma i Halmstad ha 150´ imellan på en 530 -01 M-sport med 6.000 mil mot min 528 -97, 12.000 mil.
Den stod i 250´ vilket betydde 100 blankt för min. Lite väl mycket med 150 imellan tyckte jag och ångrar inte att affären inte blev av.
Man kan köpa en fin E39 530 M-sport idag för under 150 vilket betyder att varje krona jag kan få för min gamle är "förtjänst".

Nästa BMW en diesel...
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
530 är såld. så nu slipper jag fundera mer på det. Bara att ge sig på nästa!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.