AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.758

Vad kostar det att byta vindruta på E60?

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är dags att byta nu med två sprickor.
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Har du inte glasförsäkring?
Bara ta och betala självrisken.

FLAYEN
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Jag bytte min i våras, har för mig att glasverkstaden sa att rutan kostade någonstans mellan 8-9000:- men gick ju på försäkring som tur var :)
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är ju IF som har typ 30% på kostnaden i självrisk. Hade det varit fast självrisk hade jag inte frågat.
wowwe
Jag skall också byta min och min glas kille sa att det gick på ca 2400 för orginalruta utan HUD eller 2800 med HUD genom IF
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Har just bytt och självrisken med IF/BMW blev 2500kr. Har vanlig standrad ruta.
E6
123
E60
520d aut-06
Bytte min ruta i våras. Drygt 700 Euro kostade rutan enl firman, som tur var behövde jag inte betala något.
ar
114
arre_
520dA -12
ett tips till alla er som byter rutan istället för att reparera stenskotten innan de blir till sprickor, mycket billigare oavsett om ni har försäkring eller inte. tror självrisken på en stenskottsreparation ligger på cirka 200kr.

alltid när jag märker att ja får ett stenskott sätter jag på en tejp och sedan åker jag in o reparerar stenskottet, har aldrig behövt byta en ruta i hela mitt liv.

lämnar in bilen här Länk rekommenderas varmt

/arre
ar
114
arre_
520dA -12
bättre länk :) Länk

/arre
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag lagade min ruta på höger sida och nu typ en spricka på ca 15 cm på förarsidan så nu är det bara att byta. Lagningen blev inte direkt kosmetiskt snygg.
ar
114
arre_
520dA -12
jo allt handlar nog ändå om hur skicklig personen är som utför reparationen. det är ett mycket avancerat hantverk som måste skötas professionellt av en fackman annars riskerar man ju att lagningen inte blir perfekt och sprickan kommer tillbaka.

menmen själv har jag bara haft positiva erfarenheter frn "min" bilrutereparatör.

/arre
wowwe
Jag har tre lagningar i min ruta nu :( Det kan bli snyggt om det är ett litet stenskott men är det stort och blommat ut direkt blir det inte snyggt
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Min ruta hade inga större skador, den var bara lite blästrad och ett "chip" hade gått ur den. Det var dock pga ett vägbygge som flisan gick så självrisken fick byggfirman stå för.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
arre:

Håller med, han är väldigt noggrann.

Mvh
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Men det syns väl alltid lite av skadan efter reparation?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Bilen ska in för byte den 1/10, samt lackas på taket precis över rutan då en sten med samma storlek som en potatis, kom flygande från motkörande körfält på en motorväg i DK. Detta gav en buckla i taket (1 cm over rutan!) och gjorde att rutan sprack, då det var en den stenslag innan lite här och var...

Varför var stenen tvungen att slå i taket?!?!

Hoppas det blir snyggt, då jag är hatar att lämna ifrån mig bilen till verkstäder.

Det blir skönt med en ny ruta dock, då den efter 11.000 mil har fått lite stenslag här och där..

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.