|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
nyss hemkommen med min bil efter att ha fått den bättringslackerad(förstörd) på chips away i en mellanstor svensk stad. Jag uttalade mitt missnöje direkt utan resultat. "- Det går inte att få det bättre" "- Det finns inget vi kan göra" "- Du har en svår färg" "- dom sprayar lacken vertikalt på fabriken, det gör inte vi" Det ska tilläggas att jag har polerhologram över halva dörren. Samt något som kan vara en svag buckla/brytning i området som är lackat på dörren, det fanns inte där innan. "skadorna" är värre nu än innan jag lämnade in bilen. Jag är extremt missnöjd och kommer att kontakta huvudkontoret i morgon. Tänkte bara meddela er detta så inte ni hamnar i samma sits som mig. Länk Länk Länk | |
|
Är en omlackning av dörren som gäller och jag utgår från att dom pröjsar kalaset. Flåklypa |
|
|
Syns ju inte alls:) Nä men klart det går att få bättre, men bättringslackering är skitsvårt och inget som var och varannan rekondfirma ska hålla på med, även om det idag är så, kräver bra kunskap om både material och polering. Nackdelen om du blåser hela dörren är ju ev färgskillnad, samt att det är svårt att få en lika grov men jämn struktur som det är på dagens BMW lacker. Hoppas det löser sig. MVH/ |
|
|
Ja det ska bli ett intressant samtal i morgon, återkommer med resultatet. |
|
|
Har nu pratat med huvudkontoret som beklagade det som inträffat, men dom kan inte göra något eftersom dom själva är franchisetagare. Pratade också med chipsaway där jag bor och dom kan inte ens dra av på priset iom med att det bara fanns en nyans på min färg. Omlackning av skadan var inte aktuellt dvs. Nu återstår det bara att ringa till personen om äger firman i fråga... |
|
|
att göra en bättringsmålning mitt på en stor yta utan att synas och att det till på köpet är en metalliclack vill jag varna på det bestämdaste för just på grund av att det förmodligen kommer att synas, även om vi tog den enklaste solida kulör så skulle även detta vara till stor svårighet. Då jag har jobbat en gång i tiden med sånt här så kan jag självklart lättare avgöra hur rsultatet kommer att se ut, och det är inte lätt för en kund att avgöra resultatet. Det är sorgligt för din del att det blev så här i ivern att få bilen perfekt, men det är alltid en stor risk att det kan gå snett, nu kanske en billackare gjort det hela snyggare men jag tvivlar på att de skulle göra en bättring vilket kräver enormt stor skicklighet och tid tar det så priset hade nog sprungit iväg så en omlackning av dörren kanske hade varit det snyggaste MEN, återigen så är sådana här kulörer svåra, man måste spruta exakt som fabriken spruttryck, munstycke, färgpigmenten, metallickornen o.s.v. allt måste stämma, det behövs bara att man lägger på lite för mycket basfärg vid en sprutvändning och metallickornen sjunker då något mer och vips kan du ha en något mörkare nyans just där, så mitt tips och så gör jag själv med min hobbybil ha originallacken kvar så länge som möjligt och undvik bättringar om du inte måste ur skadesynpunkt men ur skönhetssynpunkt undvik detta och ska du göra det så ta åtminstone hela ytan som är avgränsad ex.vis en skärm eller en dörr den här förklaringen hjälper dig knappast just nu i din bedrövelse men jag ville förklara lite för dig varför det kan bli så, nästa gång så vet du lite mer mvh Uffe/bildock |
|
|
Jag håller med dig till viss del bildock. Nu är det så att jag klargjorde tydligt hur petig jag var med lacken, och jag frågade tydligt om jag kommer se vart det är lagat. Svaret jag fick var att det inte kommer att synas det minsta. Orsaken till lagningen var att slippa rost och dyligt. Jag har sett chips away trolla bort skador med perfekt resultat, men den här gången gick det fel. Jag har nu pratat med VD:n och han var mer intresseade av mitt missnöje än vad grabbarna "på golvet" var. Det som svider mest är att dom lovade guld och gröna skogar innan lackeringen, det skapar en viss förväntan hos kunden minst sagt. |
|
| montegoblå: Först och främst; grattis till en snygg bil, men trist att grabbarna inte kunde göra ett bättre lackjobb än så. Vill med spänning följa hur det går för dig och bilen! | |
|
Visst behövs det en bra lackerare, men det är knappst nån ursäkt. Man ska ju inte behöva vara gravt efterbliven eller fackman för att kunna lita på försäljaren. Jobbet är under all kritik och hade kunnat göra i princip lika osynligt av ägaren och en sprayburk.. Arbetar till en del med bättringar och vet hur sjukt mkt det kräver av den som gör jobbet, inget man gör i en handvändning, och han som håller i sprutan skall både kunna måla och blanda färg. Du skall verkligen inte acceptera detta om du frågar mig. MVH/ |
|
|
Det där ser fullständigt oacceptabelt ut på en så pass ny bil. Min gamla 318 ser ut så där efter min egen "garagesminkning" för att hålla rosten borta ytterligare några månader. Lämna tillbaka bilen med sprayrosor luktar klåpare är vad det gör. Har man misslyckats så pass illa borde man åtminstone erbjuda kunden en lackering upp under list över hela ytan på dörren. Jag skulle 1000 ggr hellre ta en mindre nyanskillnad på dörren än att åka omkring med klåpar-rosor på dörren på en 07:a. Folk kan ju tro att det är dolda rostskador under. Säger firman att det är svårt med färgen/fabrikslack bla. bla .ska man EJ åta sig uppdraget enligt min mening. Kolla hur du ska reklamera detta med konsumentrådgivningen. /L |
|
|
Jag har lämnat ett antal bilar (BMW med metalliclack) för omlackering av mindre partier och alla gånger fått tillbaka bilen med osynliga skarvar mellan gammal och ny lack! Stå på dig, resultatet som du fått är amatörmässigt. |
|
|
Om jag bedrev en verksamhet som tog bra betalt för arbetet skulle jag aldrig lämna ifrån mig något sådant. Har man misslyckats får man väl göra om det tills det blir bra. Har som steaman sett omlackeringar i metallic där man polerat ihop gammal och ny lack exempelvis på c-stolpen utan att det syns fastän man står med näsan mot plåten och tittar. Den gamla yrkesstoltheten, vart tog den vägen? AE |
|
|
Anders-72 det var precis det här jag eftersökte i mitt tidiga inlägg, om man kan sin sak så går det, jag har själv utfört liknande jobb, och precis som du beskriver yrkesstoltheten finns den överhuvudtaget idag? kanske men det är nog att det går åt mycket tid, då är det enklare att maska avgränsade ställen och bara blåsa på mvh Uffe/bildock |
|
|
Tack för alla inlägg. Jag uppdaterar med tråden varftefter. |
|
|
Uppdatering... Har ringt och pratat med ägaren till firman, men han hade inte tid och skulle ringa upp mig. De var för snart tvä veckor sedan. I går ringde jag igen, men då var han ledig. Lämnade ett meddelande om att han skulle ringa när kom tillbaka. Jag har fortfarande inte fått någon faktura för jobbet dom utfört... |
|
|
Idag ringde ägaren och beklagade det som inträffat, samt gav mig två alternativ. Antingen så lackar dom om igen, eller så river dom min faktura. Dock kunde dom inte lova att det skulle bli bättre än vad det är nu. Vilket resulterar i att jag kommer att välja det senare alternativet, dvs att dom river min faktura. I morgon ska jag till Falu billackering och få ett utlåtande. Herregud vilken cirkus det har varit. Tack för visat intresse. |
|
|
Montegoblå: Cirkus "Iskalla Fakta" by montego blå skulle man kunna säga:) Följande nträffade mig för flera år sedan. Jag minns det efter att ha läst denna tråden. Det är inte så lätt att åtger ge alla detaljer, hoppas du förstår det. Fordon: Silverfärgad BMW645 CiA 2004. Demonstrationsfordon för Borgs Bil AB Utlånad till mig över en helg. Skada uppkommen en morgon efter att ha parkerat på en privat uppfart. En liten lackskada, en tumnagels stor yta hade lossnat på kanten av främre stötfångaren, närmst mot hjulhuset. Vänster eller höger sida är oklart i minnet. Petter Ewers på Motorecond minns lite Jag ringde Petter för att be om råd när skadan inträffade samt även idag. Fackmannen hade dåvarande utgångsort Åkersberga. Han arbetade som dåförtiden, nystartad egen företagare inom "Spotpaint away"? Jag hittade inte dem via en enkel Altavistasökning idag. Branschfolk vet säkert mer. Jag gav Spotpaint Away uppdrag att reparera skadan. Jag godkände inte resultatet vid leverans. Min referenspunkt var nylackerad bil. Detta såsom lekman utan fackmässig erfarenhet att ta in och vara nyanserad emot. Arbetet gjordes om på plats hos Borgs Bil efter någon vecka utan kostnad. Mycket slit var det enligt vad jag förstod. Resultatet blev godkänt av Försäljningschefen samt leveransansvarig på Borgs Bil AB. Omlackering kostar mycket mer och det blir en tydlig nyansskillnadskrivs det i tråden. Där håller jag med, inget trevligt att se på en nästan ny bil. I mina ögon är det faktiskt ett sämre alternativ då man ser tydligt att det varit en omlackering. Om det uppstår någon mer liten skada i framtiden väljer jag själv bättringslackering. Större skador omlackering. Gränsen för liten respektive stor är indivuduellt upplevd. I mina ögon sett efter att ha läst tråden eller såhär med denna postning är det inte lätt att vara leverantör av kompletteringslackeringar mot kunder med höga krav. Oavsett firmans namn. Varje fackman försöker ju alltid sitt bästa. Mvh Asken |
|
|
Fick min ena framskärm delvis lackerad på grund av repor, resultatet är helt perfekt, det syns inte ett spår. Bilen är Titansilver, inte helt enkelt att bättringslacka misstänker jag. Men uppenbarligen går det att få bra resultat om man lämnar till en duktig lackerare. Hoppas Falu billackering får till ett snyggt resultat. /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
| Nu på måndag ska bilen in till Falu billackering, att jag är nervös är en underdrift. Hursom helst så tyckte inte Falu billack att jobbet på min bil var speciellt bra gjort, för att uttrycka det snällt. | |
|
Hej. Har nu fått bilen lackad hos falu billack, dock krävdes det två försök innan dom släppte iväg bilen. Nu efter att jag tvättat den ser jag trots allt att nyansen är helt fel (för mörk), har visat detta för Falu billack och dom gör om jobbet igen utan protest. Jag hoppas verkligen att dom får till det den här gången... |
|
| Hur går det med bilen? Fått tillbaka den lackad och även snygg nu? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.