AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.238

Info om "Data Link Connector" till E34.

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Hej.
Gräver vidare i min -93'a 520IAT, plockat fram ett osciloscope och tänker kolla mortorn via DLC (Data Link Connector) och kablarna till insprutning och tändspolar.

Finns det någon beskrivning på hur man tar ut info från DLC'n?

Läste i Bentley manualen om att det finns en motorfel kod med blinkande lampa i instrumenteringen. Har en snikmodell utan checksystem i instrumenteringen hur få fram denna felkod?

Kanske dags byta bil!

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Kolla under gör-det-själv ->mektips-> inkoppling av checkengine lampan.
Med enbart ett oscilloscop ser du inte nåt via datalink anslutningen. Där kommer ut seriell data (med TTL-nivå) som man omvandlar till RS-232 via ett interface och tar in i en PC med lämplig programvara. Därefter avläser man felkoder mm i PC-programmet.

FP
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Tackar för svaren, lampmontaget var mycket intressant.

Får man ut något mera från TTL-RS232 och datorprogram än "lampkoderna".

Plockat vidare under huven och hittade att undre slangen vid vevhusventilations uttagen framme på topplocket var av.
Mera kommer i morgon.

Man får ut felkoder och diagnoser i klartext, hur det ser ut osv varierar beroende på programvaran och bilmodell.

FP
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Kan man använda Carsoft med adeptrar för att analysera en -93 E34/M50 2.0.

Carsoft: Länk

Adeptrar: Länk

Och i så fall vilken variant av carsoft.

/TibbeT

Carsoft 3.4 användes för några år sedan till bl.a E34. Det är ett tveksamt köp idag, dels kräver interfacet en dator med dubbla COM-portar vilket är svårt idag när det knappast finns några med COM-portar alls, dels vet jag inte om om CS 3.4 går att få tag på.
Carsoft 6.5 är det som gäller idag, då köper man interface och kablage i ett paket. Programvaran kan av och till hittas på nätet, obs att det krävs crackfiler osv. Jag kan inte svara på om CS 6.5 funkar med din bil men det är fullt möjligt, jag skulle rekommendera att du försöker hitta nån som har program och interface och kan köra en test innan köp.
Installation av programfiler med tillägg och crack osv är ibland lite jobbigt, vill man vara på säkra sidan så rekommenderas färdiga system och interface. Problemet är att de kostar från runt 20-30 papp och uppåt till det mångdubbla.

FP
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Hej
Nu har jag äntligen fått några minuter över.
Hittade några slangar som var traiga och nu utbytta.
Men E34'an trivs så bra i garaget att den inte vill starta.
Ang. Malfunction indicator lamp så går det en grå ledning från stift 8 på Enginge Control Unit DME till pin 3 ( X502 ) i instrument panelen.
Från pin 7 X18 går det en grön/röd kabel till säkring 17 ( 7.5A )
Allt enl Benleys verkstads manual för US-modeller.

Frågan är pin 8 på DME, viken är det? Den gråa kabeln på vänstra sidan eller högra sidan i kontakten, när man håller den med kabeln från sig?

Kollar nu om det sitter någon säkring 17 i bilen.

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Rodnar!
Om säkringen 7 varit borta så var det mycket som inte hade fungerat. Den satt där och var hel.
Hittat felkoderna i Bentley manualen. Dags för lödkolv och lampa.

PS Länk gör mycket fina manualer. Kostar en slant men är mycket utförliga.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.