AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
820

Att byta olja eller inte, det är frågan

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Har en 320i 2003. Kör inte mycket, max 1000mil/år och undrar om det är värt besväret att byta olja + filter nu i höst. Vet att det är bra att byta olja ofta, men frågan är det värt besväret, gör det nån skillnad?
Datorn i bilen räknar väl ut när det dags för nästa byte, ska man inte hålla sig till den? Fast med tanke på hur lite jag kör så blir det lite väl långt mellan bytena om man ska hålla sig till datorn.
pu
547
puiu
330i-03
bytt en gång om året eller 2500mil

alex
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Precis...byt alltid minst 1 gång per år.
Därför man brukar uppge både tid och mil när man ska byta den,man byter av de som kommer först.
An
26
Antemannen
316i E46 -04
Brukar byta olja + filter efter ca 1000-1200 mil(eller en gång per å)r oavsett vad BMW eller serviceindikatorn säger. Har pratat med en del motormekaniker som säger att det finns ett tydligt samband mellan ökat slitage i topparna och den "förlängda service intervallen"(2500mil).
Så skadar det ju inte att ha en fräsch olja i motorn.
Köpte en pump för längesedan som suger upp oljan från oljestickshålet, har betalat sig flera gånger om, och sen är det i stort sett kladdfritt.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
ok, får väl bli ett byte nu i höst
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
håller med grabbarna,bara byt...
frågan är ju i fall man innan man ska hälla i motor flush kör runt motorn och sedan byta vad tror ni om det?

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
är inte helt fel på äldre beemers.men knappast på en så ny bil som dallev79 har i alla fall,tycker jag...
vågar jag hälla detta i min bil en e36 2.8 liters 95:a jga funderar på det då det inte borde skada.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.