AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.901

Bensin, diesel eller vad?

er
26
erland
BMW 323 ti -98
Eftersom det finns så många kloka åsikter på detta forum har jag en enkel gråga; vad skulle ni välja om ni ska byta bilar/ar; bensin eller diesel? Jag tänker på den allt mer engagerade miljödebatten som accelererar!
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
jag har precis beställt den andra diesel bilen i ordningen,man blir ju luspank av att köra bensin..
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det beror på din årliga körsträcka och vad du har tänkt att köpa för bil...

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
För en person som kör mindre än 2000 mil per år så är det nog bäst att välja den karaktär man gillar bäst. Det är futtiga kronor Vi pratar om i skillnader då. En rejäl krogkväll så är skillnaden borta.
Jag har idag en diesel, ca 6500 mil t o f jobbet/år och en bensin, ca 2500-3000 mil per år, privat.
Jag byter till en 325i nu till hösten på grund av att Jag är sugen på en trevlig bensinare och Jag kommer nog inte att köra mer än kanske 2500-3000 mil per år med den så soppa förbrukningen hos 325i kontra 325d är försumbar i sammanhanget.
Provkör och se vad Du gillar bäst.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ur miljösynpunkt är varken diesel eller bensin bra. Skall vi lägga en miljöaspekt på bilägandet krävs helt andra bränslen, t ex biogas, men det är inte lätt att få tag på.
Ur miljösynpunkt är dieseln vida överlägsen bensinbilen eftersom den kan köra på odlingsbara drivmedel (RME, Palmolja m.m). Biogas är ännu för sporadiskt och ger ineffektiv verkningsradie vilket leder till mycket tankande/användande av bensin. Framtidsmässigt sett är diesel ett svårslaget alternativ innan bränslecellsbilar slår igenom (BMW har ju redan prototyper på sådana, 760H eller vad den kallas). Eftersom skatteutjämning tycks vara på gång kommer det knappast vara så att man "förlorar" på diesel, annat än om man kör så lite att (nuvarande) inköpspriset inte kan "åkas ikapp." Men då handlar det om mycket lite användning runt 1000/talet mil/år.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
När jag skrev diesel menade jag inte motorkonstruktionen utan bränslet.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Continental:
Det går inte att generalisera att vid 2.000 mil går breakeven. Det beror på så många faktorer att nästan alla modeller har olika förutsättningar (prisskillnad, skatt, servicekostnad).
På min familjebil med partikelfilter går breakeven vid 1200 mil ink. mellanskillnaden vid nybilsköpet att dieselalt. Dessutom så är diesel mer lättsålt både nu och om ett par år.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Har beställt en bensinbil. Kör ganska mycket, men tack vare straffskatt, högre pris på diselbil samt ytterligare bestraffning genom att man får göra mindre avdrag för arbetsresor så skulle det bli jämnt skägg och då valde jag det som kändes roligast.
Kör man privatbil är avdraget tof jobb och vid arbetsresor 18 kr/mil, oavsett bränsletyp. Med tjänstefordon är det däremot olika för bensin och diesel och lite knepigare att räkna fram brytpunkten.
STEPHAN. Jag menar att kör man inte onormalt mycket så är de ekonomiska skillnaderna mellan bensin och diesel så små att de kan ätas upp av en dyr utekväll på krogen. Jag anser att man ska välja det man trivs med om man kör normala sträckor varje år, istället för att stira sig blind på 0,15l per mil i skillnad. OM man nu inte är fast övertygad om att det ena eller andra är bättre för miljön.
er
26
erland
BMW 323 ti -98
Jag måste ha en kombi, visserligen är ungarna vuxna men nu är det barnbarn som gäller, hundar, shopping mm. Jag är tacksam för alla synpunkter som lagts in här och tänker nog lite mer på diesel än bensin nu. Är det någon som vet något om hur det går med försöken här hemma med diesel baserad på biomassa?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Mitt råd är att provköra flera olika motoralternativ för att bilda sig en uppfattning om hur du vill ha din bil, själva kör vi både bensin och diesel och kan bara säga att till vardags är dieseln helt outstanding, bra vrid och tillsammans med automaten väldigt trivsam. Dessutom ser touringen riktigt trevlig ut.

//Stefan
De försök med biodiesel som hittills kommit till skott är RME och nu OKQ8s Diesel Eco20. Rätt fjuttig inblandning av miljövänlig olja än så länge, RME 3-5% raps, Eco20 20% palmolja, på sikt är det tänkt att höja andelarna. Dieselbilen har betydligt bättre framtid både kostnadsmässigt och miljömässigt, skillnaderna är på lite körande rätt små ännu men nästa större konflikt/oljakris kommer definitivt skruva åt det tajt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.