AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.427

vinterförvaring z3 roadster

as
4
aspenridge
Z3 Roadster -96
Hej,

Första vintern för z3an, den ska ställas av.
Det gratisalternativet jag har är ett gammalt trähus på en gård som använts som garage förr, alltså jordgolv etc.

OM det funkar, så antar jag att suffletten ska vara på, de är ju ett måste väl?
Sen nästa steg, vad ska jag ha över bilen? måste ju skydda mot ev fågelskit, smuts, damm, å viktigast fukt/vatten...

Helt vilse i den här frågan så om nån är i hyfsat liknande situation kan de väl radda upp allt de brukar göra? Alt. får jag väl kosta på å hyra en plats i ett riktigt garage, varm då kanske, bryr mig ju om bilen=) Isf, om du brukar göra så, lista hur du gör inför vintern i varm/kallgaraget!

Många tack!

pe
56
permoh66
Lotus Elise 111R -07
Hej aspenridge det finns många tips om detta om söker på vinterförvaring.
Jag har kallgarage i länga med bra tak jag brukar göra detta:
1: Tanka fullt
2: Fyll på däcken till ca 3kg. Jag brukar även knuffa bilen lite då och då så att däcken får rulla lite.
3: Ladda batteriet (Brukar ladda minst 1 gång i månaden)
4: Suffletten ska vara uppe för att motverka fuktskador
5: Tvätta bilen
6: Då risken för regn och snö är liten i mitt garage har jag ingen presenning enda problemet är att Z'an blir lite dammig. Det finns säkert de här på forumet som vet vilken pressening fungerar bäst.
7: Sedan går man förstås ut till bilen för att kolla att inget har hänt.
8: Sätt in "Torrboll" så slipper du fukt i kupén.

Det var vad jag brukar göra dock kanske inte i den ordningen. Om det finns risk för möss eller andra gnagare skaffa råttfällor och sätt ut på strategiska ställen. Köp fällor på Granngården eller liknande då de som säljs på vanliga varuhus kan vara så dåliga att de ej dödar på en gång utan musen går då iväg och dör någon annanstans vilket du kanske inte upptäcker förrän till våren.

Hejdå och lycka till med förvaringen

Per
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag ställde av min bil idag, blev bara 160 mil i år.

Jag tankar alltid fullt innan avställning.

Underhållsladdar batteriet cirka 1gång/månad

Har ett par gamla vinterhjul som bilen står på för att undvika ståsulor på sommardäcken

Tvättar alltid bilen innan avställning

Har överdrag över bilen i garaget

Nu längtar man till nästa sommar, och till vad man ska hitta på i garaget i vinter.

Mvh Henrik
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Välj rätt kapell! Du måste ha ett som andas annars blir det kondens!
Se denna länken: Länk

Trähus på landet med jordgolv? Då tycker jag det låter som du borde satsa på musfällor också, möss kan orsaka stora skador på en bil!

Min bil: Länk
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Brukar faktiskt alltid varmköra bilen ordentlig 2ggr per vinter så inte alla packboxar ska torka ihop helst för AC:n skull, fick det tipset för många år sen av en gammal uv som har jobbat som mek hela sitt liv...

I övrigt håller jag med de föregående talarna om att ladda batteriet, full tank och har ett överdrag över bilen

//Daniel
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Naturligtvis startar jag upp bilen och varmkör den ordentligt några gånger varje vinter

Mvh Henrik
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Fast många bilexperter säger att det är rena idiotin att varmköra bilen utan att köra med bilen=enormt slitage på motorn.
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Självklart kör jag med bilen lite försiktigt runt gatorna hemma i området, skulle aldrig låta bilen stå på tomgång i 20minuter för att bli varm :)

//Daniel
Visa användare
232
pane
530D X-Drive 2014
Alpina Roadster S -04
Ville bara visa min vinterförvaring av pärlan med lagens långa arm som bevakare!

Länk

O lätt o inspektera underredet oxå.

Gott Nytt Z År!!

/Pane
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
toksmurfen
varför? nu är vi där igen med den delikata frågan om varmkörning och något riktigt kunnigt svar har inte framkommit, själv så varmkör jag 2-3 gånger varje avställningsperiod just på det sättet, låter motorn gå endast på tomgång tills den blir något ljummen och sedan varvar lite upp till kanske 2-2500 varv ett kort ögonblick och sedan på tomgång igen och tills motorn blir riktigt genomvarm för att få upp lite ny olja i de övre delarna som kanske rinner ner under avställningen, så har jag gjort med mina olika cabbar under vintern i snart 25 års tid och jag har aldrig fått några problem utan jag har erfarenheten det endast varit av godo, därför undrar jag varför det inte skulle vara lämpligt, jag söker återigen ett svar där man vet att så här är det jag själv tror ju bara på min långa erfarenhet
mvh Uffe/bildock
Gu
35
Gubben
328ia Cabrio -96
God fortsättning på det nya året!
Egentligen har väl det mesta sagts i detta ämne, men jag vill ändå "lägga mig i" lite grann med några synpunkter. Generellt sett är det så att varje start där motorn svalnat så långt att den antagit omgivningens temperatur, är en kallstart. Förmodligen är en kallstart i - 20 betydligt jobbigare för motorn än en kallstart i +10, men det är ändå en kallstart. Jag har tagit mig friheten att saxa ett avsnitt ur en artikel i Auto Motorsport som tekniskt förklarar problemet.
"Vad är det egentligen som händer, där nere under ventilkåpan och i motorn, när en kallstart sker?
Känsliga läsare bör kanske hoppa en bit ner i texten, för det är ingen vacker miljö som uppenbarar sig i motorns inre. Förutom att det är kolsvart, kallt och trångt så finns här syror och allehanda aggressiva kemikalier. Det är rester och sot från bränslet som skrapas ner av kolvringarna och sedan sprids i hela motorn.
Mikroskopiskt små smutskorn letar sig förbi luftfiltret och fungerar som flytande sandpapper, ifall de inte fångas upp av oljefiltret. Lägg till detta metallpartiklar från mässingslager, stål, gjutjärn och aluminium.
Normalt sett ska motoroljan klara av att både smörja, rengöra, kyla, täta och skydda mot rost. Men det tar några minuter efter kallstart för oljan att nå ut överallt och uppnå full smörjning. Innan dess släpar sig metallytorna runt mot varandra och gnuggas extra hårt med aggressiva kemikalier och smutspartiklar. Fullt krig, med andra ord.
Det är i detta känsliga läge som motorn inte vill att förare trycker gasen i botten. Då ökar slitaget dramatiskt och motorn åldras i förtid."
Om man väljer att tro på ovanstående, och det gör jag, måste man fråga sig varför man ändå vill starta upp sin bil någon eller några gånger under vintern. Är det för att övertyga sig själv om att den fortfarande startar? Eller, vilket kanske mera kan ursäkta en uppstart, är det för att man längtar så förtvivlat efter att höra "sången" att man absolut inte kan vänta till våren? Min bil står snällt och drömmer om våren under sitt täcke. Garaget håller 15-16 grader och det är luftigt och torrt. Batteriet är frånkopplat och får en laddning tre gånger under vintern. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att den reagerar på avsett sätt när jag vrider om nyckeln någon gång i vår! Ha det bra allihop. Vi ses på vägarna så småningom.

"Never drive faster than your Angel can fly!"
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hejsan
tackar för ingående, intressant, och vad jag tror faktiskt en hel sanning bakom orden, om jag kunde få ett svar på en fortlöpande fråga jag har så skulle min frågeställning vara fullständig alltså: vad händer med de övre regionerna i motorn som blir utan oljefilm under en så lång tid som avställningen medför oljan rinner ju som bekant nedåt i tråget, den kvarvarande oljefilmen måste ju bli så förtvivlat tunn från den varma oljan så delarna blir väl torra eller har jag helt fel? däri ligger min största oro
mvh Uffe/bildock
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Är det inte en myt att däcken skulle bli platta av att stå stilla?
Skulle själv tro att det i så fall rättar till sig efter några kilometers körning!

Själv kör även jag motorn några ggr/vinter både för att oljan och kylvätskan skall få cirkulera lite! (Så har jag alltid gjort på mina motorcyklar som vinterförvarats helt enligt deras instruktionsböcker)!

Min Z3: Länk
St
17
Stigfiskare
BMW Z3 1,9
-00
I mina försäkringsbestämmelser , avställningsförsäkring,
( Salus Ansvar), står det att batteriet skall avlägsnas, Då faller hela den här diskussionen om att underhållsladda batteriet, varmköra o,s.v,

SG
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.