AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.435

(generatorstörningar felsökning) kan någon hjälpa mig?

har problem med små störningar när bilen är igång från generatorn. har felsökt lite och testat olika saker som olika jordpunkter, dra lågnivån utanför bilen mm. inget hjälper.

men sen testade jag att koppla in min laptop istället för stereon och då försvann alla störningar och brus. klockrent ljud.

detta måste ju leda till stereon? men den är helt ny så skulle ha svårt att tro att något är sönder. men vad kan felet vara isåfall? funderar på jordpotentialen kanske?

Har du ett externt slutsteg som du matar från stereon (resp från en PC)? Då har du ganska säkert ett klassiskt problem med en jordslinga via signalkablarna. Problemet avhjälps lätt med en jordavbrottsenhet (kallas även galvanisk skiljare m.fl namn). Finns där man hittar billjudsprylar i allmänhet, även hos Biltema, Elfa osv, kopplas enkelt in med RCA-pluggar osv.

FP
nej nej. alltså jag bara testade att koppla in pcn istället för stereon för att se om störningen försvann och det gjorde det. jag funderar också på att det är något lurt med signaljorden. ska testa en avskiljare. mvh
Visst, jag förstod det, jag brukar själv rekommendera yttre signalkälla, batteri-CD, portabel MP3 osv vid felsökning.

FP
du vekar veta vad du snackar om folke. kanske du kan hjälpa mig med lite andra problem också.

jag har ju 2st lågnivå från stereon till slutsteget. en för framsystem och en för basen. 1lågnivåkabel är en riktig och 1är bara en vanlig oskärmad ljudkabel som jag drog för att testa den till framsystemet. men jag tror att den tar in störningar.

när jag drar ut den dåliga kablen så slutar alla störningar i framsystemet. måste jag dra en riktig kabel eller hjälper det med en jordisolator?

Jag har också brus iframsystemet. när jag skruvar upp gain på steget blir det mer brus. men jag kan ju inte ha gain på 0 då har jag ju inget ljud. detta måste ju gå att fixa? när jag hade framsystemet inkopplat till stereon hade jag inget brus vill jag minnas. vill ju ha så rent ljud som möjligt.

hoppas du kan hjälpa mig :)

mvh
En vanlig skärmad kabel (lämpligen med RCA-kontakter) rekommenderas om man inte använder system med balanserade in och utgångar, då räcker tvinnad tvåledare. Skärmad kabel och obalanserade anslutningar är klart vanligast i bilsammanhang.
I en bil kan i vissa fall förekomma magnetiska störfält från apparater eller runt vissa ledare med rippelström från generatorn bl.a. Elektriska fält/störningar förekommer knappast eftersom det bara är 12V i bilarna.
Magnetiska fält går rätt igenom skärmar osv, stoppas endast av homogena magnetiska ämnen, plåt osv, ändå säljs dyra och trippelskärmade kablar osv, alla av omagnetiskt material... Enkla skärmade kablar för ev. elektriska fält räcker mer än väl.
Ofta upplever man högfrekvent brus om man byter till högklassiska diskanthögtalare osv i framsystemet, speciellt om de kommer upp i huvudhöjd.
Om det är grundbruset från slutsteget så kan du inte ta bort detta med hjälp av kabelbyte.
Mera lågfrekventa störningar, vinande från generatorn osv kan du säkert avhjälpa med jordisolator.

FP
okey. har vatt och köpt nya kabel idag. men de konstiga är att ibland är alla störningar borta och ljudet är perfekt. och ibland låter det lite, och ibland mycke?

hur fan kan de gå till?

mvh
Det kan bero på t.ex en halvdålig kontakt mellan stegets monteringsplåt och bilens chassi. Då får man ibland en extra jordpunkt och därmed jordslinga ift huvudenheten, ibland inte osv. Även en dålig eller varierande jordning av huvudenheten kan ge samma symptom.
Att observera här är att med normal och riktig jordning (vilket man ju bör ha på enheterna) så uppstår störningarna, och därför gör man ett avbrott på jordningen i signalkabeln med en jordavbrottsenhet.

FP
okey. men hur menar du att jag ska jorda i en extra punkt?
läste fel så strunta i mitt inlägg ovan. men vad menar du med stegets monteringsplåt?

mvh
Vid en normal montering går det inte att undvika två eller flera jordpunkter på olika ställen i en bilkaross, bl.a genom enheternas montering på chassiet men även via olika jordpunkter för minuspolen på matningsspänningen. Därför så får man jordslingor (groundloops) och därmed störningar. Gammalt problem både vid ljud och videoinstallationer i professionella sammanhang och i bilar, båtar, flygplan osv.
Därför använder man ofta jordavbrottsenheter på signalkablarna mellan enheterna.
Ett vanligt exempel där man nästan aldrig blir kvitt problemet helt är t.ex i flygplanens PA-anläggning, hur många har hört talet där utan kraftig 400Hz- ton från elsystemet ombord? Flygplan världen över kör med 400Hz växelspänning istf 50Hz-spänningen som är standard i det vanliga elnätet.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.