AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.970

Ventiltick 523 varm motor. Byta lyftare?

Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Köpte mig en 523I -96 förra hlgen och var så himla glad och förvånad hur tyst och fint det lät i motorn. Inga missljus alls, men dock så skulle den servas. Så i måndags så bytta jag olja, tändstift så det blev nytt och fräsht. Hällde i Shells 5-40 helsyntet som det skulle vara i bilen. Nöjd och glad for jag hemmåt. Efetr någon dag så böörjade den p åa tt picka då jag startade bilen (kall motor) i ca 2 sekunder. Äh, täntke väl att det kudne vara nå skit som hade lossnat från någon lyftare. men efter det så låter bilen bara mer och mer. Nu låter den som en diesel. så igår fick jag nog. Hällde i Omegas 909 motorskölj och bytte sedan till Mobil 1 5-50 som är tjockare och hoppasdes på at tdet skulle bli tyst.. Men inte ett skit tystare blev bilen. Bilen tickar inget när den är kall men så fort den kommer i driftstemperatur så låter den som en gammal 518 -e28 med sliten kamaxel. Vägrar att köra bilen. Kan också tillägga att jag var väldigt nära att lägga ut bilen på annons igår kväll. Vad ska man göra? Byta alla 24 lyftare elller var ska man börja?
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag har samma symptom på min 518 men den är ju äldre men hade av ventilkåpan idag och kollade kammen och den var inte så sliten så då är det lyftarna förmodligen som tickar... men min låter mest när den är kall och blir bättre när den blir varm. Men kolla upp kammen och är den fräsh så är det väl bara att fundera på och byta alla lyftare dessvärre :(
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Jo, att en 518 med M40 motorn tickar är ju inget ovanligt fenomen. Brukar ju i första hand bero på sliten kam eller lyftare. men M52B25 motorn har jag aldrig hört att Kammarna brukar bli sliten. men idag när jag körde så var den tystare. Tänkte ta och mäta upp oljetrycket imorgon och kolla upp lyftare och kedja.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
En tillfällig lösning som även kan fungera i längden kan vara en esterförstärkt olja. Hade samma problem med min 525i -91 (M50B25) och testade några olika oljor då jag inte orkade byta lyftare. Hade redan bytt en sprucken topp på den. Det fungerade bra i ca 1000 mil sedan kom knacket från den dåliga lyftaren tillbaka gradvis. Jag körde då med Motul, just den Motul jag hade då verkar inte finnas längre (5-6 år sedan) men de har andra esterförstärkta helsyntet i t.ex. 0W40.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Använde själv Mobil i min flotta och under 1års tid var blodtrycket i topp,går helt enkelt tillbaka till Castrol och problemen är borta.

Mvh/Micke
Pe
2
Pelle530
BMW 530i -93
Ett alternativ kan vara att göra en sk engine flush där de spolar rent i motorn
så att allt gammalt skit kommer ut gjorde det på min 530 och jag tyckter den blev tystare, 1500 .- inkl olja och filter , kan va värt ett försök.
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Davve, Det lät ju intresant, men har redan bytt 13 liter helsyntet olja nu på udner en vecka så det känns dumt att byta nu igen. Esterförstärkt olja säger du, Vilka fabrikat har det?. "trucker" Alltså, När du använde mobil, hur betedde sig bilen då? Men bil går faktiskt mycket tystare nu när jag använder mig utan Mobil 1 5/50 istället för Schell Helix 5/40 som jag hällde i först. tickar bara lite nu, för riktigt knackade det. Ungefär till 4000rpm, nu endast till 1500rpm. kanske är vanosen som skramlar? Elelr så är helt enkelt lyftarna lite slitna. och Engine flusch finns det ingen här i närheten som hålelr på med. Men körde en Motorskölj från Omega först innan jag bytte till Mobil !:an. vart just inte mycket skillnad. Inte första dagen iaf. Först nu på senare dagar den har börjat bli tystare. man får väl testa å köra så här ett tag antar jag.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Såg nu att jag måste förtydliga mitt inlägg lite... När jag skrev att Motul-oljan klarade att hålla tyst på den dåliga lyftaren i ca 1000 mil så menade jag också att den åter blev tyst vid nästa oljebyte, med Motul-oljan. Det verkar som att esteroljans fina tätningsförmåga sakta avtog efter ca 1000 mil, med ny fräsch ester-olja så vart det bra i ytterligare 1000 mil.
Det finns förstås också andra fabrikat med esterförstärkta oljor. Men eftersom jag körde med Motul så får jag förstås tala för denna.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

har själv alltid kört på shell helix ultra 5w/40 i mina bilar, och det har funkat klockrent.

min 528 som nu har snart gått 20k mil och fortfarande spinner som en katt med denna oljan... så det är nog nåt annat än oljan det är fel på skulle jag tro.

även om den skulle tystna i några hundra mil pga en betydligt tjockare olja så är det juh bara som att använda eltejp istället för att laga på riktigt... att sopa problemet under mattan så att säga.

finns ingen vaccum styrning/slang eller liknande till toppen som kan ge detta fenomen, en bekant hade detta problem på sin rs4a, nån vaccum klocka som gett upp och gjorde att bilen började ticka.. direkt han bytte detta avhjälptes problemet.. vet dock inte om det funkar på nåt liknande vis på bmws motorer, men tänkte nämna det iaf.

/mvh jocke
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Jo, har inte haft ngt pproblem med helixen ag helelr förut, Men föregående ägare har varit dum nog och kört med Biltema olja :( Jo precis. Man blir ju alldrig kvitt problemet. men man har ju ingen lust att köpa 24st nya lyftare heller. Blir ju en riktigt stor kostnad. nae, Ngt sånt trro jag iinte finns på min motor fktiskt.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Ang mitt val av olja dvs Mobil var mkt en prisfråga iom att jag köpte storpack.Problemen kom direkt i 520-95 som tickade länge efter start,detta blev bra efter nån vecka Men då började den ticka i varmt tillstånd och fortsatt med det under några månader.Efter det följde en hel rad oljebyten i säkert ett 20tal bmw och dom ända som gick som dom skulle var M40 motorn.

Min 740 tex den startar jag inte längre i onödan (avställd) just pga av tickandet,känns ju lite surt att hälla ur 8lit såkallad kvalitetsolja efter 50mil men så får det bli.Tänker aldrig mer handla Mobilolja.

Mvh/Micke
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Davve:

Om tickandet ökar igen så är Castrol TWS 10W-60 en olja som kan dämpa ventiltick, den har dessutom en mycket hög oljefilmsstyrka.

Däremot är den inte så lämplig på vintern vid minusgrader om du inte har motorvärmare.

Mvh
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
rob_t_j72. Jag har inte längre kvar 525´n. Men den oljan du tipsade om är väl den som rekommenderas till M-bilarna bl.a.?

jokko. Den Motul-oljan jag använde hade viskositet 5W40 och var en helsyntet som allt annat med den viskositeten. Alltså ingen tjock "ful-olja". Den hjälpte mig då, men nu verkar den inte finnas kvar i sortimentet men däremot finns det en 0W40, också esterförstärkt. Jag har f.ö. Shell Helix 5W40 i min 540 nu, 26000 mil och knäpptyst.

Btw ser det väldigt lustigt ut när man häller på en esterolja, den liksom trådar sig och ser allmänt klibbig ut.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Oj, jag var rätt trött igår...

Det var jorsten jag tänkte på men skrev ditt nick Davve... =)

Mvh
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
haha, Det är mänskligt :P Nu är ticket helt borta :). Blev tystare och tystare för att nu inte höras alls :) Enda som låter är att det tickar till ite just då man startar (kall motor) Vilket är ganska normalt. Men tack ska ni ha alli hopa som har givit mig tips och tricks :)
Jorsten varför är föregående ägare dum eftersom han använt biltemaolja?
Beror mer på vilken typ av olja han använt.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Framförallt beror det på hur ofta han bytt oljan. Biltemaolja är inte sämre än annan olja.
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Jag skulle personligen aldrig ha hällt i Biltema olja i mina bilar. Visst byter man den ofta så fungerar det ju bra, men då blir det samma pengar som att man köper riktig kvalitétsolja och byter enligt intervall. Så jag anser det bara vara dumsnålt. på Oljor och andra viktiga artiklar så har Biltema inte fått mitt förtroende ännu. Men dom verkar ju bli bättre på det mesta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.