|
|
|
|---|---|
|
Har täkt köpa en rasad M20B25 med rasad topp, förövrigt fint mekaniskt med ganska mycket gjort. Min fråga är, passar toppen (med avgas resp insug på rätt sida) från en 750 E32 rakt av på det blocket eller skiljer det något på kammarna eller liknande som gör detta omöjligt? M70`n har ju hydraulika lyftare men det kan ju bara vara en fördel, men hur ser det övriga ut, kommer det att fungera, tänkte på att M20`n drivs ju av rem och inte kedja? MVH Robban B | |
|
nopp,,passar ej,.har faktiskt jämfört dom två och det är en stor skillnad. DRESSA |
|
|
hmm okej vad surt, finns inte en möjlighet att få på dem alltså? Vad är det som skiljer? MVH Robban B |
|
|
Varför ens tänka på att böka på en topp som inte passar, när det finns toppar som passar rätt på? Har du några alldeles särskilda krav, eller har 750-toppen nåt som är så viktigt att ha att du är beredd att åbäka dig så mycket med den istället för att bara skaffa en sådan topp som det ska vara din motor och bara smälla dit den? Utan att veta så kan man ju anta att sådant som kan skilja på toppar avsedda för olika motorer, är hålbilden för toplocksskruvarna, CC-mått mellan cylindrarna och ventilernas placeringar och vinklar, kompressionsutrymme, hur långt ut kamdreven sitter från toppen m.m. För att orka dona med att fixa detta så det passar en annan motor så måste man ha oerhört speciella krav, som denna topp med alla modifikationer kan tänkas fylla. Har du sådana krav, att en vanlig ordinarie topp till din motor inte är det enda vettiga alternativet....? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Jag vet inte vad som skiljer. Men jag surfade runt lite för skoj skull och kan berätta vad som inte skiljer. Bägge tycks ha 91 mm i cylinderavstånd. Kanske därför Robban B tänkte tanken... | |
|
Kan ju tänkas att han har en topp från en M70 i gömmorna redan. Inte helt otroligt med tanke på vad han har för bil. Är det inte allt för mycket jobb så använder man ju helst saker man redan har istället för att köpa nytt... ///BMW - Was sonst! |
|
|
Exakt, har 4 st nyrenoverade M70 toppar som ligger här och väntar på att få användas, och då tänkte jag att eftersom M70`n i stort sett är 2 st M20 2,5 liters maskiner så chansade jag på att dessa toppas skulle vara av samma moddifjong, sen att få hydrauliska lyftare i motorn som ska turbokonverteras är ju aldrig fel tänkte jag, men tänk så fel jag hade:) MVH Robban B |
|
| Hei, Robban M70 bygger på M40 motorn x 3. | |
|
Så har inte jag förstått det, båda motorhalvorna måste ju ligga på 2,5 liter var och samtliga M20 tänddelar är ju samma i stort sett nog så när som på annan ressistans i tändlkablar...? MVH Robban B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.