AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
955

Kan någon lösa mitt ABS-problem?

Jag bytte hjullager(pirat) bak för en vecka sedan(båda sidorna), och sedan dess har asc-abs lampan lyst... Jag har genom letande på forumet och sett att abs-sensorn styr mot "absringen" som sitter i packboxen på lagret. Nu undrar jag om man på något sätt, kan ta reda på om det satt någon "absring" på mitt lager. Utan att plocka isär? tack på förhand
(523 -98)

Be
278
Bengt C
523i -96
ABS ringen/kransen ser nästan ut som ett kugghjul åsså sitter det en liten sensor och "sniffar" någon mm brevid. Jag är inte riktigt säker, men jag tror att det hela sitter innanför hjullagren, i närheten av yttre knutarna, på en E34/E32. Jag vill minnas att jag såg prylarna där, när jag krälade under min nyinköpta bil (E32) i våras.

BMW har troligen använt Bosch på alla årsmodeller (vet ej). Men på min Peugeot 605 får man se upp med olika kuggantal. Årdmodell -90 har Bendix ABS med 48 kuggar, övriga Bosch med 29 kuggar.

Kolla att ABS ringen/kransen ser likadan ut på de prylar du tagit bort jämfört med de du satt dit.

Det är också vanligt att avståndet mellan sensorn och kransen blir för stor om man meckar runt lite grand. Jag tror avståndet ska vara knappt en mm. Men enl min erfarenhet fungar betydligt större avstånd, iaf med Bendix. Kanske är Bosch känsligare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.