|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket kan man igentligen sugtrimma en BMW E30 320i utan att besiktningen börjar gnälla? vassare kamm, sportavgassystem, höjt soppatryck, chipp och öppet luftfilter antar jag brukar gå att få igenom på en besiktning, eller!? Extraktorgrenrör brukar väl inte gå att besikta med? Om man höjer soppatrycket med en ställbar BTR kan man också få mera effekt om man har större spridare och LMM? Om man ska ha en vass kamaxel är det då bra om man portar toppen och förstärker den med starkare ventilfjädrar? Kan man vinna effekt med ett annat insug t.ex. PPF's? Gör man många modifieringar så kanske en mappning är bäst men finns det nåt stället i västmanland eller i närheten som man kan mappa hos? | |
|
Det billigaste trimmet du kan köpa är en 325 motor...kostar mindre än avgassystem, chip mm och du har 41 hk extra + en bra mycket rappare motorkaraktär. Besiktingen märker inget heller. Extraktorgrenrör har jag inte hört att någon fått ombes på, däremot kan vassare kam göra att avgasvärdena skenar iväg. Men aningen vassare kam, extraktor och en mappning kan väl höja effekten en aning iaf...på 325 uppemot 200hk. Ett öppet filter gör ju enbart att insugsljudet blir trevligare vid ca 4000rpm:) |
|
| en fråga till MIke B. om man byter till 325 motor vad mer behöver man byta då? alltså håller lådan och sånt eller? | |
|
3MW: Det skiljer på både växellåda och differential mellan 320 pch 325. Lådan i en 320 skulle nog klara sig om man inte ska köra alltför hårt. Sitter en Getrag 260 i 320 och en 261 i 325. Utväxlingen skiljer sig i differentialen pga den lägre motoreffekten i 320. Dom som har bytt säger att man även kan behöva byta kardanaxeln som skiljer lite i längd. Men det är bara att byta motor och prova. Den passar ju rakt av på originallådan. |
|
Johannes Rydberg |
bara att byta allt passar. använd 320drivlinan alltså växellåda och kardan samt bakaxel m.m. jag bytte så på min 320 . satte i en 525 motor. (där skiljer det på oljetråget och att motor fästena sitter längre fram på blocket men det är bara att flytta bak dom då det finns färdiga hål) jag använde faktiskt 320 ins data box m.m. bilen blir förbannat pigg. när jag klocka den 0-100 med en passagerare så gick den alltid på 7.2sek om man fick till starterna utan allt för mkt hjulspinn. för den spinner hur lätt som helst. 1an 2an hejdlöst med 2låånga raka svarta streck och ett litet kortare när 3ans läggs i. skit kul att köra. men jobbigt när det vsänger då den gärna spinner bort sej. men hur kul somhelst 0-200m då gör den skit bra ifrån sej.med tanke på den ringa effekten. toppfarten blir max 230kmh enligt mätar fart sen slår övervarskyddet i då varvar motorn ca 6300rpm om jag inte minnns fel. med md ett chip med flyttat varvstopp så kan man nog pressa lite mer i fart men det är nog plågeri för maskin. gör det och du får en kanon rolig bil. man kan ligga på tomgång och köra med ettan växel i och så bara stämpla så spinner den hedlöst släng i 2an isamma veva så är det riktigt skoj. och vad det betäffar hållbarheten i drivlinan så behöver du inte oroa dej alls. då den tål ca 3dubbla effekten. det ända jag märkte efter 2års hård körning med fullgas växlingar m.m sså var det att bussningarna i bakvagnen blev slappa så bilen kändes lialös vid hårda växlingar. (``320-325´´ gamla nicket) |
|
Håller med, 325-motor (M20B25) är mycket skojigt i en 320 med bibehållen drivlina. Jag hann köra min i lite mer än två år innan ett fördömt rådjur gjorde slut på vårt "förhållande". Märkte inte något nämnvärt ökat slitage på drivlinan under den här tiden. Jag är inte så mycket för att burna och så men bilen var en ren busbil som fock gå en del konbana, vanlig bana och stripp. Vi har en motorbyggare på vårt jobb. Han har en M20B20 som han bromsat till strax över 190hk. Bl.a. en mycket vass kam, egenbyggt insug med seperata spjäll och programmerbart sprut. Jag vet inte riktigt vad denna motor kostat honom i material (arbetet gör han själv) men jag är tämligen övertygad att även han kommit billigare undan genom att köpa en 325-motor istället. Den här motorn har tydligen extremt spetsig karaktär också och den måste varvas till ca 7500 varv/min för att över huvud dra något på nästa växel. En nackdel med BMW-lådor som inte är speciellt tätstegade. Så, för att kunna bruksa och komma relativt billigt undan är det bästa tipset en M20B25. Det enklaste är att utgå från en 320i med Motronic då alla M20B25 har Motronic. Ta även sprut, insug och box från 325´n. Vill du sedan ha ännu lite bättre drag för billig peng lyfter du över spridare och luftmängdsmätare från en 535 E34, passar bolt on vad gäller det elektriska och spridare, lmm behöver dock en ny upphängning och ett öppet filter då original luftfilterbox inte passar. Ger inte jättemycket på fullgas, men annars är det ganska stor skillnad jämfört med original. Betydligt bättre investering än chip som varken gör från eller till på denna motor förutom höjt varvstopp. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Okej, så M20B25:an med Motronic är det som är det smartaste valet. Vad sägs om detta motor-recept: "Strokad" M20B25 till 2.7 liter. Öppet luftfilter. Extraktorgrenrör och resterande avgassystem modell grövre. Vass kamaxel. Spridare och LMM från 535:an. Ställbar BTR. portad topp med starkare ventilfjädrar. något slags ombyggt insug med separata spjäll. ställbart sprut och en bra mappning. Med dom grejorna borde man ju komma över 200 sughästars gränsen. Coilovers och BMW's stora diffbroms eller en Torsendiff för fin väghållning, men vad skulle man kunna använda för att få bättre bromsar, helst flerkolvs-ok som inte är svindyra? |
|
| Receptet du skrev påminner mycket om min förra motor..Den gick riktigt fint. Hade en 2.7 eller nästan 2.8 liters maskin med 304 graders kam,separata spjäll och programmerbart sprut..Använder du dig av ett sådant sprut behöver du inte LMM och sen kan du även skippa en ställbar btr. Länk till en film när nya ägaren kör med min gamla bil..Länk | |
| En som har papper på sin 325 motor på 194hk med endast Kam&filter länk för tvivlaren:Länk | |
| Häkinnen:Trevligt motor ljud i den där:DVad vill du ha för att bygga mon motor med samma recept(m20b25) | |
|
Vad för ställbart sprut kan man tänkas sig att ha till en M20B25? Kan ett bättre tändsystem vara något också? Hur stora spridare ska man ha på en trimmad sugmotor? Vart kan man få tag på ett insug med separata spjäll? eller hur bygger man ett sånt? Skönt att man slipper LMM och BTR.. då är ju motorn redo för att våldtas med turbo och etanol när man tröttnar på sugmotoreffekten :D Finns det några svenska hemsidor som säljer sugmotortrimm t.ex. extraktorgrenrör och fullflödes avgassystem m.m.? |
|
| Vad skulle vara en rimlig peng att betala för ett slidspjäll? | |
|
jag har då för mig att 320 har getrag 240 och 325 har getrag 260. getrag 260 är längre än getrag 240(har jämfört själv) därför behövs en mellanaxel från bmw 325 om man tar 325:ans växellåda. personligen hade jag behållt 320 bakaxeln som har lägre utväxling än 325:ans bakaxel. det är ju roligare att ha bra acceleration än hög toppfart. men är man ute efter fart så äre ju bara att ta 325:ans bakaxel. ett annat tips är att ta 323ans motor och chippa den, då får den inte så långt ifrån 325ans effekt. |
|
| glömde att tillägga att 323 har likadan växellåda som 320 | |
|
Det är jag som har Mika:s gamla bil, desvärre kommer jag kanske få ta lite timeout från motorsportandet, tvärtemot mina planer, så därför kommer bilen sannolikt säljas i delar, om någon är intresserad av motorn går det bra att kontakta mig på martin.spetz@hotmail.com ! --- Mvh //M artin |
|
|
Finns det något Piggy-Back system som rekommenderas till en BMW? Eller ska man satsa stort på ett komplett sprut t.ex. VEMS? Fast då skullle man vilja ha någon som kan installera och mappa lite grann åt en. |
|
|
Här verkar det samlas kunskap! Har lite frågor angående B20, ja vet skaffa större, men den tävlingsklass jag skall åka i kräver max 2150cc! Går det planka på B25 toppen rakt av? Kan man plana block/topp utan att det tar i? Hur mycket kan man ta? Går det slipa ur ventil uttag i kolvarna? |
|
|
Har nu äntligen köpt mig en BMW 320i E30 -88 så nu kommer det några riktig nybörjarfrågor: Om man ska ha ett öppet luftfilter hur ska man montera och placera det så filtret suger in så mycket kallluft som möjligt men ändå vara bra skyddat mot vatten och smuts? För suger inte ett filter som är monterat direkt efter LMM in för mycket varmluft från motorn? Har ni några bra tips på hemsidor som säljer sportavgassystem och extraktorgrenrör? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.