AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
922

Regnsensor, intervalltorkare och kassettfack

Dr
24
Drumhead
F11 520d -11
Har en 523 touring-97 sedan 6 mån och intervalltorkarna funkar bara i långsammaste läget, det händer inget när jag snurrar på hjulet - vad kan vara fel?

Regnsensorn går inte att aktivera heller. Kan det ha med intervallstrulet att göra?

Har ett såndärt glödhett (;D) kassettbandsfack i mittkonsollen. Kan man någorlunda enkelt byta till ex.vis jalusifacket utan att riva hela konsollen. Jag har hittat ett par sådana på bilkyrkogården.

// Henrik
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har bytt kassettfacket mot jalusifacket på min 530. Det ska enligt uppgift gå att dra/lirka ut kassettfacket men det lyckaders jag inte med utan efter en stund bestämde jag mig för att offra kassettfacket genom att dra loss de indivuella kassetthållarna och sedan gick det enkelt att få ut de resterande delarna.

Jalusifacket köpte jag på BMW, kommer inte ihåg priset men det var typ 150kr. Ett tips är att återanvända belysningen som finns i kassettfacket. Jag borrade ett litet hål i överkant på insidan i jalusifacket och stack in dioden från kassettfacket och lite superlim. Resultatet är en svag röd belysning som är parktiskt på kvällen/natten.

___
//Ulf
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Om du har regnsensor brukar intervallhjulet inte ha nå'n funktion. Regnsensorn är endast aktiv i intervall-läget, dessutom får man alltid "kicka" igång den med spaken eller hjulet, men det visste du kanske redan.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har man regnsensor så funkar hjulet till att ställa "känsligheten" på sensorn och om du testar när det inte regnar så kommer torkarna inte att köra till skillnad från ordinära intervalltorkare. Som commander_krill skriver så måste man alltid aktivt trigga igång regnsensorn efter att bilen har varit avstängd.

___
//Ulf
52
54
528patrik
528 iA touring -98
Har en -98 touring med ett likadant kasettfack.frågade senast i onsdas på bmw om man kunde byta till ett jalusifack, fickdå svaret att jag var tvungen att byta hela konsollen. tack för informationen, ska gå in på måndag och beställa ! he he =-)

528 patrik
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag hoppas vi pratar om samma fack...? Det jag beskriver är det som sitter precis under armstödet precis bredvid handbromsens bakre del. På denna bild Länk är det 11 som ska ersättas av 10.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vill man försöka få loss kassettfacket utan att ta sönder det så får man lyfta av damasken på handbromsen och med lämpligt verktyg försöka trycka kassettfacket uppåt. Jag lyckades som sagt inte med detta men jag vet andra som gjort på detta sätt.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.