|
|
|
|---|---|
| Har inte den blekaste aning=( tänkte prova byta olja så den kanske slutar enhjula=)? asså nån m3 diff är de ju knappast , men den går knappt att köra när de är blött, spinner ju t.om på 3:an, så även fast de är den sämsta diff som finns så ska den inte vara så här dålig...vilken olja ska man ha? | |
|
Du har en lammelldifferential :Länk En s.k. "Limited Slip Differential" eller LSD :) 25% står nog för drivningen. Ang. olja, står det inte i instruktionsboken? AE |
|
| Ok tack, ska kika imorn vilken olja de ska vara! | |
|
Är du säker på att du ens har en diffspärr? Kan ju annars förklara ett o annat. Det var inte standard med diffspärr. |
|
|
www.realoem.com skriv slutet på ditt chassi nr då kan du ev se vilken diff du har, eller verifiera genom att hittta ett nr på din monterade diff o jämföra på realoem.. |
|
|
"Är du säker på att du ens har en diffspärr? " kör BMW med diffspärr? trodde dom bara hadde diffbroms. om man skulle ha diffspärr skulle väll aldrig ett hjul snurra med snabbare än det andra. |
|
|
Ber om ursäkt för felaktigt ordval. Diffbroms är ju såklart den rätta benämningen, eller LSD. Det var iaf inte standard från fabrik utan tillval. |
|
|
Jag har en 323a e36 med ASC knappen. Nu lyser den oranga lampan konstant på mätaren och bilen bara sladdar hela tiden. Har kollat alla säkringar. Vad har jag för bakaxel, diffbroms, diffspärr, 25% osv? Jag har inte riktigt koll på vad som är vad.. Vad är bäst? Kan det vara för lite olja i bakaxeln som gör att den diffade bakaxeln slutar fungera? |
|
|
Hapsuno, är det diffbroms på bilen eller nåt du tar för givet? Det låter som om du har en vanlig obromsad diff, som är det vanligaste. Och om ASC-lampan lyser konstant kanske det inte fungerar och då kan bilen sladda ganska mycket på vintern. Eller menar du att den blinkar konstant, alltså arbetar? Själv hade jag inte ASC och obromsad diff och visst sladdade det om man ville. Men körde man lugnt var det ofta inget problem. Mvh Johan |
|
|
Grelle, ja förut när så blinkade ASC lampan. Ville man ha lite kul så tryckte man på ASC knappen. Men nu så lyser den konstant och det går inte trycka på knappen för att den ska sluta sladda. Vad kan det vara för fel tro? |
|
| Hapsuno, kolla så att kontakten till antispinn sitter på ordentligt. På min 328 e36 jag hade så var mina motorfästen slitna o tillät motorn att röra sig så mycket att den gick upp i huven och tryckte ifrån kontaktstycket som sitter ovanpå spjällhuset. Jag fick samma fenomen. | |
| Magnus Karlsson, var ligger kontakten? Inne i bilen eller vid insuget? | |
| Som jag sa så sitter det en kontakt ovanpå spjällhuset. Jag tror iaf att den styr antispinn för min fungerade igen när den satt på plats. Kolla även om de är uppskrapat nåt i huvdämpningsmaterialet, för de var mitt av rörelserna från motorn. De kan ju även vara så att din knapp har hängt sig/gått sönder? | |
|
Jag tror att det stämmer, eftersom en kväll körde jag hårt med bilen på en dålig väg, bilen sladdade och hoppade typ.. svårt att förklara, men efter det så har ASC lampan lyst. Ska kolla mera på det ikväll. Men angående knappen, finns det något sätt jag kan testa så att den funkar? Om jag tar bort knappen från kontakten, så borde ASC lampan släckas? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.