|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! det är så att min tempmätare knappt går över det blåa på skalan, spelar ingen roll hur länge jag kör. Oljetempen ligger stadigt på 90 grader när den är varm så inga problem där. Jag körde hem från jobbet nyss och efter 10 minuters körning så kände jag på kylarslangen och den var c:a 60-70 grader. Vilken temperatur kan man vänta sig att ha när nålen är på det blå? Var tror ni felet ligger? | |
|
Trasig tempgivare kanske ///Micke |
|
|
ja jag är inne på det också. hur skulle symptomen visa sig om det var termostaten det var fel på? hade det på en annan bil och då gick heller inte värmen upp, men i o m att slangen är varm så borde väl den funka eller? hur byter jag givaren och var sitter den? måste jag tömma systemet? |
|
|
Antagligen så är termostaten kass och öppnar för mycket. Då strömmar för mycket kylvatten genom kylaren och därmed kan motortempen bli för låg. Om man som vissa får för sig att göra ibland, ta bort termostaten helt, så kan resultatet bli det motsatta, att tempen blir för hög. Det beror på att en existerande termostat som öppnar för mycket fortfarande ändå begränsar kylvattenflödet ut till kylaren, men tillåter för mycket vatten att kylas ned. Helt utan termostat så är det helt fritt flöde, och då kommer vattnet att flöda för fort genom kylaren så att det inte hinner kylas nog den korta tid det är i kylaren. Därför kan i de fallen kylvattnet bli varmare helt utan termostat, och i värsta fall orsaka kokning. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
efter lite sökning så tyder det mer och mer på termostaten... lika bra att byta vattenpump när man ändå är igång va? men å andra sidan kändes ju slangen som sagt varm... ingen som vet vad ungefärlig temp ska vara när den är nere på det blåa? |
|
|
Jag har haft kass termostat på ett par av mina bilar och då har det varit som såhär: Kör man långsamt på småvägar eller står still med bilen så går tempen upp rätt bra ändå... Kör du dock ut på motorvägen eller liknande och ligger i konstant fart så du får ordentligt luftflöde till motorn och kylaren går tempen ner. Så har det varit för MIG iaf... är väl kanske olika på olika bilar och på hur termostaten pajar. /Magnus Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Vanligt varmvatten ur kranen är ju närmare 60 grader, och det bränner man sig ju på.... En kylarslang med kylvatten i på runt 90-110 grader den petar man inte många sekunder på, man kan i alla fall inte hålla i den och bara tycka att det är varmt.... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Nu när jag varit ute och kört den varm och kännt efter så har den varit varm så det räcker... alltså varmare än att den skulle visa blått. så en ny givare är väl det första jag ska testa iaf. behöver man lufta systemet efteråt då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.