|
|
|
|---|---|
|
Hoppas på tips från er som vet Jag är sugen på att byta bil till något med mer pulver i. Är i övrigt mycket nöjd med min 523 som jag har idag men vill ha mer under huven. Att trimma en sådan jag har nu kostar en hel förmögenhet och där av lutar det åt något annat i stället. Nu står jag och funderar lite på en BMW 540 ( e39 ) eller Volvo S80 T6 eller V70 T5, en S60R, V70R vore nog till sin rätta men allt för dyr för mig tyvärr. Nackdelen med Volvo är drivningen på framhjulen vilket inte är så kul. Har provat ett par s80 T6 och tycker det är bra tryck i dom men jag har ingen koll på hur en 540 är mot en sådan. Har dock kollat lite på Helsingborgs berömda street race där någon har kört 540 och den såg riktigt kul ut. Dock så är den inte original men jag diggar ljudet från dom helt klart. Men jag har även hört och läst att dessa bilar kostar i alla ändar men hur är en sådan mot en Volvo i kostnader tro? Vill inte lägga allt för mycket pengar på det hela utan max pris är satt till 100 tusen men runt 70-80 vore ideal. Årsmodell på volvo ska vara från -00 och BMW -98. Vad tror ni på? Dum fråga på ett BMW forum men jag hoppas på svar från erfarna förare. Eller finns något annat kul som håller modern design? | |
|
hmm...kan kanske ge lite synpunkter då jag innan min nuvarnade 530 faktiskt ägde en S80 T6. S80:n och en E39 är förvånansvärt lika bilar egentligen då båda är riktigt bekväma och har bra tryck i sig. Jag personligen skulle aldrig köpa en V70/S60 då de känns väldigt "billiga" i material och känsla inut. Några plus för S80:n(enligt mig): Oftast väldigt välutrustade(t.ex. har 96% inbyggd telefon) Väldigt mycket bil för pengarna(köpte min -99:a -05 och gav 140k för en bil med 4000 mil på mätaren och i nyskick.) Värmen i bilen kommer jättesnabbt(bra på vintern) Bra försärkingspremie hos volvia(låg på ca 13.000 helår,nu med 530:n och BMW orginalförsäkringar ca 25.000) Stora utrymmen(kändes mycket större utanpå än E39:an.) HU-801 som standard(grymt bra ljud med Dolby) En S80 sticker inte lika mycket i folks ögon heller, en silver T6:a är väldigt diskret(vet inte om det är bra eller dåligt, välj själv:) ) Sedan har man ju aldrig långt till en Volvo-verkstad heller. Några minus: Det är trots allt en hisingetraktor Automatlådan(bara 4-växlad och tål inte effektökning på ett säkert sätt) Utrustingsmöjlighter(en 540 har många options som Volvo inte hade/har t.ex. olika stolar m.m.) Servicar går ungefär på ett ut,förmodligen är BMW:n lite dyrare men det är nog inte mycket. Sedan skulle jag undvika -99:orna av T6:an då man hört alldelles för mycket illa om dem(om man nu inte kollar upp tilltänkta objekt noga) med barnsjukdomar o.s.v. dock kan detta vara mest myter eller så hade jag tur med min bil. Bränslekostnaderna är också tämligen lika jag snittade ungefär 1,2 med S80:n och jag snittar nu ca 1,15 med 530:n. Måste säga att båda är underbara bilar, och jag har många gånger ångrat mig att jag sålde min T6:a...Chansen finns att du får en fräschare bil om du köper volvon då det fortfarnade finns några riktigt lågmilade kvar...ofta har ju E39:or rullat långt. Kanske var det till någon hjälp...undrar du något annat så kan jag säkert svara :) |
|
|
Tack för ditt svar :) Klar nytta av det. Några fler som kan tipsa? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.