AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.874

Hur kommer jag in i bilen och vad är det som äter mitt batteri?

Ma
3
Matilda
520i -89
Hej!

Jag kan INGET om bilar och skulle bli väldigt glad om någon kunde ge mig råd. Förklara gärna som för en 3-åring... ;-)

Jag har en 520i från -89. Batteriet är helt nytt, men det laddar ur om jag inte kör på några dagar. Jag har ännu inte lyckats komma iväg till en verkstad och nu står jag på städgata (hopplöst att ha bil i Stockholms innerstad) och kommer inte in i bilen. Jag ber alltså om hjälp i två frågor:

1. Hur ska jag ta mig in?
2. Finns det något jag kan kolla själv. Har någon tips om vad som laddar ur batteriet?

Tack,
Matilda
Visa användare
28
Otto79
320 Touring -95
Till fråga 1 undrar jag har du ingen nyckel???
Ma
3
Matilda
520i -89
Jojo, nyckeln finns. Men eftersom batteriet är slut händer inget när jag använder den. Bra tips annars...
Visa användare
28
Otto79
320 Touring -95
Borde väl gå att öppna dörren med nyckeln fast batteriet är slut??!! Eller är det inte helt vanliga mekaniska dörrlås på dessa??
Alla bilar som har elektrisk manövrering av låsmekanismen har någon slags nödöppningsfunktion. Annars vore det katastrofalt... batterier och elsystem kan ju alltid lägga av.
Oftast på BMW är det så gjort att man lyfter i handtaget på dörren samtidigt som man vrider förbi det normala upplåsningsläget med nyckeln. Det kan gå trögt men det går och vips så är dörren öppen. Finns beskrivet i massvis med liknande inlägg på forumet, många har haft samma problem.
Vad som laddar ur batteriet är svårt att avgöra per distans, det kan vara mycket. Man får helt enkelt felsöka metodiskt, i första hand genom att plocka bort en säkring i taget och samtidigt mäta strömmen i ena batterikabeln. Till slut visar det sig vilken grupp som förbrukar osv och man går vidare inom denna sökringsgruppen osv. Man måste ha tillgång till mätinstrument och kännedom om hur de hanteras och kopplas in osv.
Ett annat sätt är att tillverka en testkabel som pluggas in istf den säkring man lossat och så mäter man där i stället. Om förbrukningen är hyfsat hög så kan man ev. bara koppla en lämplig provlampa istf säkringen, om denna lyser så finns det nåt som drar ström i kretsen osv.

FP
Ma
3
Matilda
520i -89
Tack Folke!

Nu kommer jag nog att kunna ta mig in. Sen blir det nog verkstad i allafall.
Be
278
Bengt C
523i -96
Det är inte säkert att man kommer in i bilen trots att man tar till det där med att lyfta handtaget. Jag misstänker att det bara funkar om man låst i första läget. I början hade jag lite problem med min bil (E32, mycket är likt E34) då den tände innerbelysningen på egen hand under natten. Jag låste då i andra, det s.k. dead-lock läget, och då funkade det inte att komma in genom att lyfta handtaget. Jag tror dead-lock läget innebär att man inte heller kan öppna bilen innifrån. Något jag läst men aldrig testat.

Jag löste problemet genom att öppna bagaget och dra fram glödlampan för belysningen lite grand. Sedan anslöt jag en 4 A batteriladdare till lamphållaren och efter några minuter hade jag laddat tillräckligt för att öppna på vanligt sätt. (OBS! att man antagligen inte kan ladda med startkablar från ett annat batteri på detta sätt. Antagligen kommer det då att gå så mycket ström att man bränner säkringen till innerbelysningen.) Jag har efter detta aldrig använt dead-lock läget.

Jag köpte min bil i mars och den hade stått väldigt mycket sista åren. Jag misstänker att fukt i någon dörrkontakt tänt innerbelysningen på nätterna. I början hade jag nämligen en del varningar från instrumentet att en dörr var öppen under färd och innerbelysningen gick igån under färd. Det verkar sedemera som att jag "ventilerat" bort problemet genom att använda bilen. Varningarna har försvunnit och bara dykt upp en gång sedan dess, i samband med regn. Jag har heller inte lyckats felsöka det hela, eftersom bilen varit symptomfri när jag försökt.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Bengt C:

Att nödöppna genom att hålla uppe dörrhandtaget funkar bara på ena sidan - nämligen i passagerardörren, inte förardörren. Men det prövade du kanske också?
Be
278
Bengt C
523i -96
Japp, jag testade bägge sidor eftersom infon kring detta är lite tvetydig på nätet. Ingen sida funkade när dead-lock läget var aktiverat. Därefter låste jag bara i första läget. Någon vecka senare råkade jag lämna bagageluckan "nästan stängd" och det drog naturligtvis också ur batteriet. Då kunde jag nödöppna med "handtagslyft", troligen pga att jag inte låst i dead-lock läget.

Dessa paranoida låsfunktioner måste man säga är enbart knasigt, nästan lite Citroën känsla över det hela. Jag utgår från att tramset försvunnit på nyare modeller.

Att bagaget börjar med att tända lampan när luckan precis släppt är också måttligt smart. Särskillt när cupéns låsfunktion är så vansinnigt beroende av batteri. Fördelen är att instrumentet kan varna för öppen lucka även om den är skenbart stängd. Men det hela hade varit enkelt att göra på ett bättre sätt. T ex en separat switch som tänder bagagebelysningen när luckan är helt öppen, eller en timer som släcker den efter 10 min eller så.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Att timer saknas är konstigt, det håller jag med om!! Jag hade en Saab ng900 förut, den släckte inner- och bagagebelysning automatiskt efter 20 minuter...
Sleepfunktionen på E39 (kom förmodligen lite tidigare på E38) ser till att släcka innerbelysning mm efter 16 min om man lämnar nån dörr öppen. Men bara när nyckeln är i offläge eller uttagen, när man kör osv så lyser det, samtidigt som det indikerar öppen dörr, lucka osv.
Anledningen till att det indikerar, lyser osv redan när man gläntar på låset är som nämnt att det skall varan även om dörren, luckan osv skenbart är stängd.

FP
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
ett mycket vanligt fel är brott på kabelstammen vid vänstra gångjärnet till bakluckan. Finns många trådar om detta - prova Sök inlägg. På min förra E34 lös lampan i bakluckan pga detta, plus att dimljusen fram blinkade till när man öppnade och stängde bakluckan!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Jag kom inte in i min 520 som jag hade förut, men jag kunde öppna bakluckan med nyckeln. Så jag fick krypa in i bakluckan, demontera ski-sacken och sedan ta en golfklubba och veva ner bakrutan. Sen kunde jag öppna bakdörren och komma in den vägen. Vet inte om jag testade det där med handtaget och vrida, men jag kom in iaf :)
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Om allt låst sig(även bakluckan) och du inte är alldeles för osmidig och inte lider av någobn värre sorts klaustrofobi är ett tips för att få upp bilen när batteriet är dött:

skaffa fram någon typ av 12V-laddare eller annan strömkälla, kryp under framvagnen, stick upp handen i riktning mot batteriet och häng på strömkällan.

Vikitigt att tänka på är att ha koll på vilken sida Plus/Jord sitter och även att inte ha på strömmen medans man letar efter batterianslutning då det garenterat leder till att man kortsluter strömkällan.

Funkat för mig och min E34 när den varit låst och utan ström.
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
...det gäller att ha långa armar då batteriet sitter under baksätet.
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Hahaha :P..
Scheckheft
Hej
Bilen som diskuteras är en 520 från 89 och där sitter batteriet i motorrummet. Batteriet placerades under baksätet någon gång 91. Även de första e34 med m50 motorn hade batteriet under huven. Så Ljungbloms tips är väl inte helt åt skogen ...

Mvh
Scheckheft
Det kan vara rätt besvärligt och riskabelt att försöka nå pluspolen på batteriet, oavsett bilmodell och placering av batteriet. Ett alternativ är att försöka nå motsvarande plusanslutning på startmotorns solenoid, den sitter oftast lågt ner på motorn. Det rekommenderas då starkt att använda en helisolerad mellanstor klämma på pluskabeln.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.