AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.689

Köpa 330i med 272 hk motorn

Sida 2 av 2
Jag kan ibland tycka att fokus på bensinpriset är lite överdrivet. Tar man exemplen 330 och 335 så drar de enligt BMW (i praktiken säkert mer men uppskattningen är troligen ung lika fel för båda modellerna) 0,87 resp 0.96 blandad körning. Räknar man på ett år vid 13kr/l (1500 mil) så blir kostnaden för bränsle: 16965 kr mot 18720 kr. Det skiljer alltså ca 1800kr per år, 150 kr per månad. Det samtidigt som väreminskningen ligger i storleken 30, 40 eller 50 000 kr / år... Aja har själv stått vid pumpen och beklagat mig många gånger men lite psykologiskt måste det vara (man ser de pengarna försvinna varje gång medan värdeminskningen får man i ansiktet en gång). Glöm inte att livet ska vara roligt också! :)
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Nja, med den nya 272 hk motorn i 330 är den angivna förbrukningen 0,72 vid blandad körning. Även om det inte stämmer så kan vi ju anta att skillnaden mellan 330 och 335 stämmer på ett ungefär, dvs 0,19 l/mil i skillnad, eller 2,47 kr/mil skillnad om bensinen skulle kosta 13. För mig som kör 3000 mil om året innebär det 7410 kr skillnad om året eller 617,50 skillnad i månaden. Om man sedan lägger till skillnaden i skatt och skillnaden i inköpspris så ser man att den löpande kostnaden för mig skulle skilja med över 1000 kr/mån, och detta är så klart en av anledningarna att jag väljer 330. Värdeminskningen är ju tämligen jämförbar på båda bilarna, men 1000 spänn i månaden finns det många vettiga saker man kan göra för.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Värdeminskning.BMW handlaren gav mig siffror i %. 30 år 1. 35 år 2. 50 år 3.
Så visst är bensinpriset bara en liten del av kostnaden.Hoppas inte regeringen läser detta.
Jag vet inte om handlaren drar procenten från priset jag betalade för bilen netto.Alltså det pris jag gav efter prutningen. Eller de drar av efter bruttopriset som ju var högre.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Brode väl rimligen vara baserat på bruttopriset, men det är ju inte en exakt siffra på 50% vi pratar om, utan en ungefärlig uppskattning.

Men visst, värdeminskningen är ju den stora kostnaden för att ha en bil. Och ju dyrare bil ju högre är denna kostnad. Teoretiskt sett är det ju lika dyrt att köpa en bil för 500 tkr och äga den i tre år som att köpa en bil för 250k och köra skiten ur den i tre år varefter man skrotar den...
Ja kör man 3000 mil om året blir det ju klart mer, tycker iofs man kanske borde titta på diesel då men men... Sen misstänker jag att förbrukningen i verkligheten kanske itne lever upp till dessa siffror! Otroligt imponerande om så skulle vara fallet, höja effekten till 272hk OCH sänka förbrukningen över 17%!

Tog siffran 1500mil för att jag har fått för mig att det är ungefär där majoriteten brukar hamna (brukar väl användas i biltidningar etc). Hur som helst är ändå värdeminskningen den klart största posten så tittar man på helheten så är bensinkostnaden en mindre del (underskattade då värdeminskningen i mitt exempel tidigare)...

Ska bli väldigt intressant o höra vad förbrukningen hamnar på när väl någon fått sin 330!
Det är något som tar emot i min hjärna när det gäller turbo också. Men jag kanske ändrar mig. 335 verkar vara en härlig bil. Men det känns som att det jag kommer kolla på om några år snarare är en begagnad 540, 545 eller 550. En fin V8'a på nästan 400hk väcker större ha begär i min hjärna. Värdetappet på BMW med V8'or brukar ju också vara helt hejdlöst. Jag väntar helt enkelt in en prisnivå som passar mig (max 200 000 kr är jag beredd att ge för en bil). Sedan är jag lite tveksam till 3 serien rent storleksmässigt. Känns som i minsta laget om det inte är en kombi och jag är inte förtjust i kombi bilar rent design mässigt, därav 5 serien.

Men inte om jag körde 3000 mil/år. Då skulle jag INTE köpa en V8'a. ;-)
Visa användare
741
fastEddie
Nu har jag varit och provat en 330i med 272 hk. Den hade gått 200 mil och var alltså inte inkörd. Den hade lädersäten som jag inte tyckte om då jag sitter bättre i mina egna Sensatecstolar. Det var en vit 4 dörrars med M-paketet. Tycker bättre om Alcantara. Man sitter stadigare. Startar och lyssnar på motorn. Något är fel. Den låter inte så bra som förra 330i. Ganska stor skillnad är det. Antagligen är det pga av piezo direkt insprutet som det låter annorlunda,lite tomt,hårdare. Minns Audi som lät som en diesel på deras senaste A4 2,0 FSI.Denna låter INTE diesel men ljudet är inte som den "gamla" 330i. Saknar den faktiskt.
Från de bakre regionerna saknas också det runda dova mustiga från 258 hästarn. Ute och tar det lugnt de första 7-8 minuterna. Den känns exakt som min E91. Tänker redan där att det skiljer inget vid vanlig körning. Varför betala säkert 150 tusen i mellanskillnad? Sedan får den ge allt den har. Fartökningen är betydande.Den ÄR snabb.Betydligt bättre än 325. Den går riktigt bra för att vara så rå. Bra klipp efter 5000.Den kommer att gå mkt bättre efter 1000 mil. Trist att behöva köra in en bil igen. Eller vänta till det släpper. Det tar ju en evighet. Men jag känner inget habegär efter den. Jag har fått veta hur den känns nu. Och det stämmer inte någonstans. Det kan vara för att den är rå. Hon ryter inte tillbaka tillräckligt. Säkert blir den mycket bättre med tiden men jag har 335an i färskt minne och den ger mer tillbaka i ljudsensationer fast det är en turbo. Den hade inte gått längre.Och den slår 330an knockout direkt. För 24 lappar mer.Kraften finns tidigt.Dock är den inte bättre efter 6000v. Jag ska prova båda igen när de gått längre och se hur de utvecklats. För att det är så kul. Så blir det kanske en 335 till slut. Men vad ska man sen sukta efter? Det finns väl inget mer att frestas av under en halv mille?
Visa användare
741
fastEddie
Jag beställde en 335i. Jag hade ångrat mig bit time annars.
Den har allt man vill ha. Tur man nyktrade till. Köp med hjärtat.
Trött på svarta stolar nu så det blir Oyster skinn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.