AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.690

Köpa 330i med 272 hk motorn

Sida 1 av 2
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Hej alla trevliga kamrater.

Nu har min 325iT gått 1400 mil och den känns pigg ibland och trött ibland.Kan bero på lufttrycket.Den går bäst på natten då jag kör hem från jobbet. Mer syre i luften då.Om ett år skall jag byta in den mot en annan BMW. Det kostar 35% i värdeminskning. Ångrar lite att jag inte tog 330i med 258 hkr meddetsamma ifjol. Då kunde jag behålla den längre.
330i med touring kostar nu 386.000 kr. Kostade 380.000 ifjol. Det kan vara ok.335i kostar 409.000 med touring. Provade en för ett tag sedan och den gick som en raket tyckte jag. Låter som en smattrande V8 där bak.Fram låter den inte så mycket. Jag vill ha lite orr där framme.258 hk:n låter väldigt trevlig där framme.Och tomgången är förförisk med sitt avgasljud. Låter potent. Jag lutar mer åt den nya 330i:n. 24 eller 25 tusen billigare.Kan då köpa Activa styrningen för 12 tusen. Nya 272hkr gör 6,2 till 100. Ljudet är bättre,från maskinen tror jag.Lagom snabb. Tror jag. Klart man vill ha mer efter ett litet tag.
335:an är lovprisad.Mellanskillnaden är inte så stor. Har läst att 330:n känns mera race. Tror den räcker till för mig. Jag vill egentligen ha max prestanda och max ljudupplevelse och tror att 335:an förlorar mot 330i med örat som mår bra med orret från maskinen. Ja det blir en spännade höst 2008 med provkörningar av nya 330i och 335i.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Jag väntar min nya 330i om knappt en månad. Har inte provkört sedanen som jag ska ha, men väl cabben som har samma motor och måste säga att jag gillar den skarpt. Härligt äkta BMW-ljud och en oerhört jämn effektstegring genom hela registret. Visst, 335 är snabbare, men på något sätt gillade jag 330 mer, speciellt lite ologiskt ljust känslan av att det inte sitter någon som helst turbo eller överladdning, utan det är "ren" kraft liksom.

Att den dessutom är billigare (visst, ingen extrem skillnad, men det räcker till en del extrautrustning), drar mindre och kostar mindre i skatt gör ju inte saken sämre. Många verkar tycka att 330 är meningslös och att man ska ha en 335 istället, men jag gillar verkligen 330, och skillnaden är faktiskt bara 34 hk på pappret med nya motorn.
Det är väl en temperamentsfråga. Jag prövkörde båda 330 och 335 och tvekade då inte en sekund. 335:an kändes mycket piggare och ljudet var det inget fel på heller. Jag skulle ha ångret mig om jag hade vald 330:an, särskild när prisskillnaden inte var större - men kanske nya 272hk motorn hade gjort valet svårare, vem vet....

//Anders
wowwe
Jag är också sugen på en 330i eller en 335i faktiskt.330i drar bara 0,99 inne i staden !!! och där kör jag mest. Jag har kört 3 stycken 335i av olika versioner men dock bara med automat. Jag vill tillbaka till manuell låda just för känsla att köra bil och inte åka bil. Hjärtat säger behåll pärlan sinnet säger lev livet och välj än bil som är rolig.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Att få en 330i att dra under 1l/mil i stadstrafik är nog lika lätt som att vinna högsta vinsten på lotto! Det finns väääääldigt få bilar av lite större karaktär som det går att få ned förbrukningen under 10l/100 km. BMW specar 12,7 l/100 km så vart har du fått din uppgift ifrån?!

Mvh/ Niclas
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja, under litern har jag aldrig fått någon av mina 330i att dra i stadstrafik.
wowwe
Kika på den senaste katalogen från din AF eller BMW.de prislistan från sep 07.
Jag har filen men bara på pdf och vet ej jag skall länka den. Men sök själva annars på bmw.de
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Min 325 drar 1.4 i staden, skulle bli duktigt förvånad om du kan köra 330 på under litern! BMW säger en sak, verkligheten är en annan

"Always a driving machine"
Länk
Enligt BMW är nya 272hk motorn i 330i upp till 15% snålare än gamla 258hk motorn - men under litern i stad är kanske lite tveksamt....

//Anders
wowwe
Jag vet att så är inte fallet men dem anger 0,99 i stadstrafik sen om man når dem siffrorna beror det på omständigheterna.
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
0,99 stadstrafik med en 330 kan du nog glömma om du inte är ecodrivingproffs.
Enligt BMW ska min dra 0,7 landsväg och 0,99 blandad.
0,7 landsväg får jag om jag bor i ett land helt utan uppförsbackar men i genomsnitt ligger jag runt litern landsväg.

Lägg på 2dl så stämmer BMWs siffor mer.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
wowwe
Jag köper bil för att ha roligt och köra den på ett lagom sportigt set inte för att "fis" köra.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej
Jag skulle tveklöst valt 335 framför 330 272hk vid ett nybilsköp, med den minimala prisskillnaden som råder mellan dessa två i dagsläget.
335an kommer dessutom ha ett garanterat högre andrahandsvärde, då den garanterat kommer bli väldigt attraktiv på andrahandsmarknaden.
M3-prestanda med driftkostnader som en std-bil..

Beg-köp är en annan femma, där ligger troligen 330in betydligt lägre i pris om några år.

ps. har du provat aktivstyrningen ordentligt? har kört 3-4st e90/92or med denna, visst är det komfortabelt men tycker den förstör vägkänslan en aning faktiskt.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Vet inte om alla håller med om att 25 tusen är en minimal prisskillnad, det kan ju vara så att man tycte att man kunde lägga 65 tusen mer än en 325 för 55 extra hästar och 50 extra nm samt en del lull-lull som man ändå skulle ha köpt som extrautrustning, men inte tycker det är värt 25 tusen till för ännu mer effekt och vrid.

Självklart kommer en 335 ha bättre andrahandsvärde, det är ju en dyrare bil. Men frågan är om den kommer vara 25,000 dyrare om tre år? Ser inte riktigt hur driftkostnaderna på en 335 skulle vara lägre än på en M3, det är ju trots allt mer som kan gå sönder på den.

Sen kan man ju som jag välja 330 istället för att man helt enkelt gillar den mer. Jag vill inte ha en (eller ja, två) turbo i min BMW, dels för att det faktiskt är mer som kan gå sönder och dels av rent känslomässig skäl. Hade jag bara velat ha effekt och bakhjulsdrift med ekonomi som drivkraft hade nog valet fallit på exempelvis en Nissan 350Z istället, både snabbare än en 335 och minst 100,000 billigare.
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
bewing77: 350Z är inte snabbare och inte 100.000 billigare än 335i. Baksätet och bagageutrymmet är ett skämt, dessutom är det en Datsun :)

25.000 är väl ingenting när vi talar bilar för uppemot halvmiljonen.

M3 kommer vara duktigt mycket dyrare än både 330 och 335 i drift. Minst det dubbla.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Nissan 350z kostar 379500 och är då fullutrustad (man kan förvisso betala lite mer för 18"-fälgar och ytterligare lite mer för GPS) och har 313 hk. Man kan ju förvisso få en helt ren 335 för motsvarande peng, men ska man ha liknande utrustningsnivå så kostar den en bra slant mer, runt halvmiljonen.

25 tkr är knappt 300 spänn i månaden om man gör snikavbetalning (3 år med 50% restskuld), men visst, det är ingenting för många. Min poäng var bara att det kan finnas folk som sträcker sin budget för att köpa en 330 istället för en 325, då kanske ytterligare 25 tkr är för mycket. Sen ska man som sagt inte glömma att det är mycket mer som kan gå fel i en turbomotor, även att man atagligen inte kommer drabbas av dessa problem som första ägare, så länge man inte slarvar med skötseln. Men man kan ju faktiskt vända på frågan och säga "vem bryr sig om 34 hk när vi snackar om bilar med över 270 hk?". Visst, i ett drag race förlorar jag, men större delen av tiden spelar det ingen större roll.

Men stunt samma, jag har inget att tjäna på att dra ut på denna diskussionen; fastEddie frågade efter åsikter kring 330i med nya motorn och jag gav dem, jag bryr mig egentligen inte om vad någon annan har köpt, tänker köpa eller skulle köpa, jag vet vad jag skulle köpa om jag fick välja och det är precis vad jag har gjort.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej
var och en är salig i sin tro, som det så vackert heter.
jag förstår och respekterar beslutet taget av de personer som väljer 330in för att det är starkaste sugmotorn bland icke-M-modellerna.
gillar man inte överladdning så gillar man det inte, så enkelt är det:-)
och även om jag inte kört 272hk varianten, så kan jag tänka mig att den har väldigt förnämlig karaktär och respons.
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
bewing77: Jag hänvisar dej till senaste numret av auto motor o sport där får inte nissan 350z särskilt bra betyg.massa strul me småsaker som är dyra!
be
276
bewing77
330i Sedan -08
atmos: Poängen är inte att 350z är min drömbil, poängen är att om man ska jaga kronor och hästkrafter så finns det bättre alternativ än en 335.
335 och nissan 350Z är ju inte riktigt samma typ av bil. I BMWn kan du ju faktiskt åka (minst) 4 personer och dessutom lasta en hel del, något som inte är möjligt i Nissan. Den är väl snarare att jämföra med audi TT eller kanske Z4 coupe. Dessutom har den ju något sämre prestanda och lägre vridmoment. Men visst jag förstår din poäng :). Nu tycks det ju också vara så att 335an levererar lite mer än vad BMW uppger, skillnaden är alltså större än 34 hk i praktiken. Och då har vi inte börjat prata vridmoment... Kostnaden är ca 6% högre, ingen avgörande skillnad för majoriteten. Tar man dessutom hänsyn till det förmodade högre andrahandsvärdet (o ja jag tror det kommer skilja mer än 25' kr efter säg 3 år) så är den högre kostnaden försumbar.

Kommer vi till driftskostnader (jmf M-modeller) så ligger de inte i närheten av en M-bil, trots turbo. Och mig vetligen är det väl inga större utgifter (eller krångel) förknippade med just turbo. Tror det kommer vara vanligare med verkstadsbesök pga av elektronikfel än falerande turbo...

Aja, så hade jag resonerat om jag skulle göra valet. Men det är tur att inte alla tänker som jag för då hade vi inte haft några 330 på gatorna!
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Jag har varit och jobbat lite så jag har inte haft tid att läsa inläggen förrän nu.
Tackar för era skrivningar. Tack bewing 77, vi har lite av samma tankar.
Jag uppskattar kraften i 335 men en turbobil drar en massa extra soppa.
Idag bestämdes att bensinskatten ska gå upp ytterligare för detta med koldioxidrabaldret.
Löjligt när vi har ren luft i Sverige. En åsikt var om andrahandsvärdet.Kan bli mkt högre för 335.Verkar ganska troligt för alla vill ha en. Men tänk om soppan kostar 13 kr litern om ett år.Hur resonerar folk då? Nå jag låter hjärtat bestämma nästa höst då är 325n två år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.