AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.023

DEBATT: Är M3 E90 verkligen en sportbil?

Go
18
Gonji08
320 E90 - 06
Nu är jag ute på hal is, jag vet!
Men jag vill ta upp den här debatten eftersom jag hade ett samtal med min kära vän som är lika BMW- frälst som jag. Vi båda hade läst provkörningen i senaste numret av Automobil av nya BMW M3. Vad som kom fram var naturligtvis hur förödande effektiv den var i alla förhållanden. Bilen är en magnifikt sammansatt koloss som aldrig gjorde en besviken. Den underbara V8 motorn på 420hk är en juvel och prestandan kan ingen klaga på.

Men något som också verkade ligga i bakgrunden var att konceptet körglädje, hur man nu definierar det, verkar försvinna mer och mer för varje generation M3 som kommer. Bilen väger 1655kg torrvikt! Som vi alla vet så är vikt inget som går att trolla bort, fysikens lagar kan man inte ändra på. Det jämfördes med "ur M3" alltså E30 modellen, som endast hade en rak fyra på 170hk, men som ändå är så mycket roligare.

Håller BMW på gör sina ultramoderna bilar till hypereffektiva GT- racers, men samtidigt tappar det som egentligen betydde något från början; körglädje!?
Tar komforten och vikten över när det gäller byggandet av en "sportbil", vilket resulterar i en riktigt fet och snabb glidare som helst duckar för kurviga vägar?

Vädra era åsikter! Har jag fel?

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tror inte att gamla M3 E30 är en bättre kurvkramare, tvärtom (men säkert vet jag naturligtvis inte). Men många förare kör bilarna rätt långt från gränsen och vill då gärna att de skall kännas livliga även då. Jag tror att det är de sistnämnda som saknar "sportighet".
Vill bara påpeka i all välmening att modellen heter e92. Det är sedanen som heter e90. Hursomhelst så skulle den moderna människan inte vilja ha en bil i E30 anda och sedan betala 648000 kr i grundpris. Definitionen sportbil är ganska luddig. Vad kännetecknar sportighet egentligen? Är det karossens utformning, vikten, motorkaraktär osv osv... Jag tror svaren är lika många och olika som antalet individer som uttalar sig... För mig är M3 än sportbil men inte ut i fingerspetsarna som en Porsche eller Ferrari.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Instämmer med Kullamannen!!
För vissa som tillexempel åkt sin SAAB 99 sedan den var ny,uppfattas nog tom en ny Nissan Micra som sportbil.
Man ska skilja på Gt vagn,sportbil och supersportbil.
Jag anser i och för sig att samtliga M3:or har varit en kombination av Gt vagn och sportbil.
Sportbil enl. mig,har max 2 säten och med en sportig karaktär,motorn behöver inte utveckla hundratals hästkrafter.
Huvudsaken är att vikten är låg och att den har mycket goda vägegenskaper.
Grand tourismon är en bil med sportig karaktär,men med mycket bekvämt utrustad interiör,vilket ofta gör bilen för tung för att klassas som sportbil.

Detta är i vilket fall min uppfattning om saken!

MVH Patrik

"Hellre en BMW i garaget,än en Ford på verkstaden"
M3 E30 hade 195 hk som standard.
Personligen anser jag att nya M3.an är för mycket åt GT hållet, klankar in för mycket på 6-seriens gebiet.
När man nu har 6-serien som GT bil hade jag själv sett en strävan mer åt ursprungshållet med nya M3.an, dvs mer år racinghållet för att kanske än bättre konkurrera med dessa som finns inom detta område, ex.vis Porsche, Ferrari.

-Upplev körglädjen i M3 E30!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
En sportbil för mig har 100hk/liter motor eller mer. Det är den traditionella definitionen av sportbil.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

"En sportbil för mig har 100hk/liter motor eller mer. Det är den traditionella definitionen av sportbil. "

Det där var ju varje biltillverkares drömmål att uppfylla på en vass standardbil under 80 talet! =)

MVH Patrik

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Highway star!
Vad är då en M1:a med sina 277hk, och 3453cc M88 med torrsump! ?? =)

MVH Patrik

jimmy/bmw
Kan de inte var som så att dom gör m3 e92 till en gt-vagn. Sen släpper en m3 csl om ett år eller så ? Typ som audi s4 och rs4. Titta bara hur bra rs4 framstår mot s4an.
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Svårt ämne, är M3 e92 en sportbil?

Hur skall man förklara sig. M3 e46 är en snabb personbil, M3 CSL e46 är en sportbil.

E90 335 räcker ju ganska långt prestanda mässigt, tycker då att m3:an inte skall ha taklucka, navigation och skinnklädsel,elstolar m.m. utan vara en snabb och lite råare och hårdare bil än var den är på väg idag.

Daniel

Länk
kilroy
För att kunna svara på frågan måste man definiera begreppet sportbil...

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Det är som vanligt upp till var och en och ingen har fel. Personligen så anser jag att det inte går att jämföra M3 e30 med den nya eller ens de efterföljande modellerna. Utvecklingen går framåt (enligt vissa) och köparen/marknaden ser annorlunda ut för varje modell. Funderar bara på hur många år jag måste vänta innan jag har råd med att köpa en.
mvh Daniel

Länk
När det händer så händer det fort, Autobahn
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Har förvisso inte kört e92:an än men jag får känslan av att det är mer en GT vagn.
Får återkomma när provkörningen har kunnat utföras.

Mvh Markus
"En sportbil för mig har 100hk/liter motor eller mer. Det är den traditionella definitionen av sportbil."

Typ Volvo S40 T4, Saab 93 Aero, Skoda Octavia RS o.s.v? Inte vidare sportiga i mina ögon.
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Tror nog Star menar ur en sugmotor =)

Mvh Markus
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Hela 3-serien har ju vuxit och tappat "sportighet". Nu kommer 1-serie sedan (eller heter den coupe?) att ta över och bli den lilla sportiga bilen som 3-serien en gång var.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tycker att E90 är sportigare än E46 eftersom den nyare bilen har bättre väghållning. E46 var också bättre än E36, eftersom väghållningen var bättre. Det var väldigt länge sedan jag bytte E30 mot E36, men jag minns det som att väghållningen var bättre på E36.
Eftersom väghållning är (i mitt tycke i alla fall) den viktigaste komponenten i sportighet tycker jag 3-serien blivit allt sportigare.
Jag håller med M635 forever till fullo!
Idag är det lätt att klassa en e30 M3 som en riktig sportbil eftersom den med dagens mått mätt är spartansk och har en låg vikt, motorn var med dåtidens mått en hårdtrimmad 4'a utan överladdning etc. Men med dåtidens mått var även det en komfortabel bil, kanske lite åt GT-hållet.
Krocksäkerhet, krav från köpare på större motorer, större bromsar, större fälgar, mer utrustning drar skoningslöst upp tjänstevikten.
M3 CSL förvirrade en hel sportbilsvärld när den kom, en frontmonterad R6 från Bayern fick helt enkelt inte vara så snabb på Nurburgring! (köp specialnumret av Sportbilen(tidningen) om de 25 snabbaste fabriksbilarna på N-ring för att sätta det hela i perspektiv).
Väntar med spänning på vad en e92 M3 CSL kan prestera :)
För mig räcker det med en "vanlig" M3 e92 för att bilen ska vara bättre än min förmåga, dessutom uppfyller den de flesta punkter på min sportbilschecklista, de viktiga. Den bit av GT-vagn den har att erbjuda tror jag snarare är till en fördel eftersom jag inte till 100% av mitt brukande piskar bana eller kurviga småvägar på max attack :D

Mvh,
/Wille
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
En sportbil har inget med antalet hästkrafter att göra. Det viktiga för att definiera vad en sportbil är vad den är byggd för att klara av, alltså en bil som man har för enbart nöjes skull. Personligen tycker jag att M3:an inte är en sportbil, men däremot en sportig bil. Z4:an känns mer som en sportbil i mina ögon.
Gränslandet är dock hårfint.

//Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.