AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.159

Ska ev byta bil med en annan privatperson.. Men hur går man till väga?

Har haft min touring till salu och nu har en person hört av sig som jag kan tänka mig ett byte med.

Dock så funderar jag på hur det ska gå till. Jag har en mindre summa kvar som lån på bilen, vet dock ej om han har något lån kvar på sin (har ej frågat än).

Men hur går detta till i realiteten? Skriver vi bara över varandras bilar på varandra och pyntar in lånet genom att ta ett nytt lån alt slänga in pengarna i cash? Måste man göra det först?

Mottar gärna lite tips.
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Om du har bilen som säkerhet för nuvarande lån, skall du lösa lånet före eller i samma stund bytet görs.
Ifall du ej löser lånet och "skiter i" att fortsätta betala, kommer nästa ägare att krävas på summan alternativt bli av med bilen.

Viktigt att kolla krediter som är kopplade till bilen.
Nu förtiden står det i reg beviset ifall kredit är kopplad till bilen.

FLAYEN
Be
278
Bengt C
523i -96
Jösses, visste inte att man kunde göra inteckning i en bil. Vad är det för kreditinstitiut som vill ha en bil som säkerhet? En inte särskillt fast egendom som dessutom sjunker med 20% i värde varje år. Hur funkar detta? Kan man, så att säga, kvittera ut pantbrev på bilen hos vägverket?
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Bengt C, när man köper en bil på avbetalning står bilen som säkerhet för krediten, så det är ju det detta handlar om, inga konstigheter alls. Om du söker på VVs fordonssökning på en bil som är på avbetalning så står det KREDIT på den och då har finansbolaget återtagsrätt på bilen, så det ska man vara försiktig med när man köper.

m_johan, kontakta finansbolaget och fråga hur de vill att du ska göra. I vissa fall kräver de att du ska betala till fullo, i andra kan ni göra en annan överrenskommelse. Om du ändå behöver teckna ett blancolån för att lösa krediten kan du ju lika gärna göra det innan, var bara beredd på att du kommer få högre ränta på detta eftersom du lånar utan säkerhet.
Normalt är att affären görs upp på ett bankkontor om bilen ifråga är belagd med lån. Man får till och med problem med ägarbytet om kreditinstitutet inte avregistrerar lånet hos Vägverket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.