AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.100

Hur långtidsförvara olja?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har hamstrat några dunkar olja som jag kommer att använda inom 2-3 år. Degraderas olja till den grad att den faktiskt blir sämre? Oljan är Mobil Synt S (LL-98).
Förvaras bäst kallt eller i rumstemperatur? Den kommer så klart inte att stå i solljus.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du kan förvara oljan svalt och vid jämn temperatur, utan solljus - är det bra.

Rumstemperatur är ingen fara, men undvik "varm" förvaring.

Lufttäta kärl är givetvis bra - låt oljan vara i de dunkar den levererades i och öppna dem först när du skall använda den...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag känner inte till att det skulle finnas några som helst problem med att förvara oljan så kort tid. Om så vore fallet, skulle dunkanra säkert ha bäst-före datum. Och de har de ju inte.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Satsa på något välbeprövat. Innan man pumpar upp oljan ur marken har den legat svalt och mörkt i 5 miljoner år ;)
Syntetolja håller säkert längre.

AE
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
OK, tack för svar!
Varför inte ringa och fråga tillverkaren direkt? Tror inte att de lurar dig för att få sälja mer olja. Vinner nog mer på goda kundrelationer. Har själv fått trevligt bemötande hos just Mobil. Lycka till med lagringen! Mvh, Toomas.
Anders72, man pumpar väl inte upp helsyntetisk olja ur jordens innandöme? Förvaringstipsen kan ju vara korrekta ändå. Men gör inget hål i marken och tryck tillbaks den, förutom att sabba oljan förstör man grundvatten i stora mängder.Ställ oljan längst in i garaget och damma av burkarna när du behöver dem, svårare än så är det nog inte./ Nema problema.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag menade att syntetolja troligen har längre livslängd än mineralbaserad olja. Och med svalt och mörkt tänkte jag på källaren i första hand. De enda oljor man nog skall vara på sin vakt med är vegetabilier. Då dessa kom in på hydrauliksidan fick många problem med olja i fast form samt smörsyra som åt tätningar.

AE
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har tyvärr inget garage nu efter flytt och i källaren får de inte plats.
Så jag tänkte ställa dem i uthuset i stugan där det kan bli allt från -35° till +35°C. Det jag är rädd för är kondens och eventuellt att dunkarna tar skada.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror inte kondens är någon fara vid fulla, obrutna förpackningar. Inte temperaturen heller. Det är ju frågan om något till några år förmodligen.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.