AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.256

Knackelibang motorljud 518

Visa användare
22
pål
M535i -87 518is-88
Jag har knack och missljud i min motor i min 518 is -88. Är det kamaxeln som behöver bytas ut? Ljudet varierar med motorvarvet, Fungerar bra annars... Kan jag åka vidare, eller behöver jag byta kamaxel?
Sliten kamaxel, dåliga ventillyftare / kamnockar.
Vad kör du på för olja? ibland kan man vinna mycket på att byta till en annan typ av olja.
Visa användare
22
pål
M535i -87 518is-88
Jaha... Byta kam, lyftare och olja alltså? Tvåtusen spänn och sen tystnar den?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OM du byter kamaxel/vippor - byt alltid oljeröret som går ovanför kamaxelnoch skall smörja densamma!

Det är oftast det som är igensatt och är direkt orsak till kamaxelhaveriet - kostar inte många kronor så det är inte lönt att försöka göra rent det gamla med tveksamt resultat!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
22
pål
M535i -87 518is-88
Tackar! Bra tips med oljeröret. Ska kolla det!

Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Jag skulle byta oljeröret & oljan. Före oljebyte skölj motorn med Omega 907 Länk efter oljebyte tillsätt Omega 909 Länk
Länk

Sedan hälla i RVS i motoroljan enligt anvisning: Länk

Ett bra alternativ till helrenovering av en gammal motor. Bättre än att byta till andra begagnade kamaxlar som ändå skulle behöva en RVS behandling.

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Visa användare
22
pål
M535i -87 518is-88
Jaha... Har du själv testat alla tillsatser? Verkar för bra för att vara sant, tycker jag. Tanken var ju inte att byta min begagnade kamaxel till en annan begagnad kamaxel, utan till en ny. Oljeröret ska jag kolla, och byta till en bra olja. Räcker inte det?

je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Hej,

Är det någon här som har testat RVS? Låter nästan för bra för att vara sant, men jag är lite sugen att testa det på min 540iA från -95.
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Det fanns ett liknande "undermedel" på 80-talet, man lade några metallbitar i tanken som skulle göra "under" med motorn. Dock uteblev effekten av medlet för konsumenten! Kom inte ihåg vad denna motorkur hette, hjälp mig på traven....!

Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Motalloy hette det ju. Många bensintankar som skramlade av denna smörja!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.