AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.386

Provkörde nya M3an idag!

bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Yes box!

Jag körde nya M3an idag och skall försöka utala mig om den då jag inte har kört den äldre M3an E46. Kör själv en Z4 3,0Si -07:

Sjukt mycket motorkraft, finns nästan ingen mellanregister utan det är fullt ös hela vägen, vid 6000rpm blir motorn alldeles tokig!

Det var inte svårt alls att få upp farten till 150km/h på vanliga vägar. Fan vilket ljud.

Upplevde att växellådan och kopplingen var lite för softa, jämförelse med min Z4a som är hårda och med korta växlar. För att inte nämna styrningen var alldeles för degig för min smak.

Väghållning kan jag inte utala mig så mycket om då jag inte fick chansen att prova riktiga kurvor, men bilen känns tyngre och större mot min klart.

Inredningen känns vanlig och tråkig mot min men uppskattas säkert väl av många.

Sammanfattningsvis, gryym motor, snygg bil, har bra snyggare linjer än vanliga coupen. Förstår nu vad tidningar säger med att bilen är lite soft då de prioterar usa marknaden med den sifta styrningen.
Är övertygad att en starkare variant och lättad version kommer vara perfekt.

Men som sagt jag bygger på mitt uttalande efter 30min körning och har aldrig kört m3 e46an.

Ut o provkör själva!
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Låter ju riktigt trevligt =)
Får bli en tur så fort man får chansen.

Mvh Markus
bmw_patricia:

Var körde du den Solna,Segeltorp??

Inga problem att boka en tur med M3:an?
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Patricia:

Är väl inte riktigt rättvist att jämföra både det ena och andra, med din Z4....det är ju en helt annan typ av bil.....

Jag kan bara säga att jag tycker bilen är sååååå trevlig, vilken jädra motor, och körkänslan är mycket trevlig, dessutom fantastiska bromsar, ruggigt bett i dom !! =)

---
Mvh //M artin

pr
296
produce1
540/6 touring-95
Bistec:kanske inte helt rätt att jämföra så men tycker verkligen det e en miss om dom inte fått nya m3 att kännas sportigare än en Z4.M står väl även för lite sportigare bil än resten av deras bilar eller har jag missat ngt?
Om man väljer M-driver pkt så kan man ställa in bl.a styrningen i I-driven om jag inte är felinformerad.
Har oxo provkört nya M3:an fick turen att ställa in den mha m-drive till sport läge på alla avseenden, till och med styrningen blev trögare ;) Fyyyyy faaaan vilken kärra vilken motor!!!!!! Själv äger jag en Z3 M och kan den ut och innan, m3:an åker tyvärr åttor runt min kärra. Har dock inte testat M3 E46 :(
Jag håller med om att kopplingen var något soft.
I komfort läge så var den till och med mjukare än min förra 328 E46. Det roliga är att det är stora skillnader mellan inställningarna. Men kraften finns alltid där ;) roligt att veta att M5 och M6 måste ha sport knappen inne för att ha mer kräm än M3 ;) Det behöver inte M3...

PS Någon som vill köpa en M Z3:a ;)
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Starre:

De flesta som får köra nya M3an har nog blivit inbjudna, att boka in en provkörning på en sådan bil brukar inte vara så populärt...men man kan ju alltid åka dit med ett kontoutdrag med många nollor ;)
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Jag provkörde den hos den återförsäljaren jag tog ut min nya Z4a så jag hade inga större problem :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.