AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.071

Vad ska generatorn ladda?

He
38
Henkhe
535i -90
Mitt gamla batteri vhar laddats ur flera gånger när bilen står så jag trodde någonting drog ström eller nåt var konstigt me laddningen..

Jag köpte ett nytt batteri så jag iaf vet att batteriet är friskt.. Jag mätte spänningen i det gamla batteriet och det var 11 V i det men bilen var heldöd med det i..
Är batteriet slut när det är 11 V?!

Mätte på det nya batteriet och det var 12.7 V fulladdat..
Det stog att det skulle vara det i en liten instruktionsbok man fick med batteriet.. det stog också att om man mätte på batteriet när bilen är igång så ska det vara mellan 14.2 - 14.5 V Men jag hade bara 13.7-13.9.. Läste i en tråd här att det ska ladda runt 13 Så vilket är rätt egentligen?

Nu har bilen stått på parkeringen med det nya batteriet i över natten.. Har inte kollat än om det finns ström i men jag tror inte nåt är fel.. Satt i bilen i ca en timme igår med multimetern på batteriet och kolla ifall det laddades ur men icke..

Visa användare
28
Otto79
320 Touring -95
Beror ju på lite vad man har för generator förstås men enligt vad jag erfarit så borde det ligga på ca 13-14 V när bilen är igång och det laddar...har dock aldrig läst instruktioner om detta.

Ett batteri med 11V så brukar inte räcka till att dra igång.

Innan du tar några till några drastiska reparationer så testa följande:

Provkör bilen (så att den blir varm) (1-2h) med greijer som drar ström på..stereo, lampor m.m. Händer inget då så verkar det ju vara i skick. Om batteriet laddas ur sakta men säkert så ska du nog ta och checka generatorn...kolen främst, antar att dessa kan börja bli slut på en årsmodell som din om det är 535 årsm -90 du syftar på.

Mvh.Otto
He
38
Henkhe
535i -90
Okej! Tack för hjälpen!
pr
296
produce1
540/6 touring-95
Vad ska generatorn ladda? Svar Ström;)
Be
278
Bengt C
523i -96
Ett batteri som inte är kopplat till en laddare har en vilospänning på 12.1-12.6 V beroende på laddningsstatus. Har du 11 V på batteriet är det helt tomt och du kan absolut inte starta bilen med det.

När batteriet laddas ska det ligga 13.8 V över det. Mäter man i fungerande bilar är det i praktiken ofta 13.7-13.9 V. Vissa (företrädelsevis japanska) bilar kan ha en bra bit över 14 V. Jag tror inte det är så bra, då de egentligen överladdar batteriet lite grand hela tiden.

Man kan också mäta batterispänningen när startmotorn går. Har man ett friskt batteri som är uppladdat ska den inte sjunka under 10 V. Gör den det får man problem med vinterstart och sådant. Denna mätning sker automatiskt av färddatorn i SAAB 9000 och spänningen visas några ögonblick efter start. Klart smart faktiskt och ett utmärkt sätt att visa batteriets kondition för den kunnige föraren.

GUD vad jag gillar när bilfabrikanten inte förolämpar förarens intelligens. Typ, visar precis "normal" motortemperatur i ett brett temperaturintervall och liknande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.