|
|
|
|---|---|
|
Hade oljeservice med tillägg på min 320d igår. Kollar oljan idag (har kört endast 6 mil) och oljan är krutsvart, precis lika svart som innan oljebytet och nivån ligger exakt där den var innan. Nu börjar jag blir orolig och förbannad. Är det möjligt att oljan blir så svart på 6 mil? Tilläggas kan väl att man på verkstaden "glömde" att nolla serviceindikatorn, vilket jag sedan per telefon fick ordna själv. Man kanske glömde att byta olja/filter och allt annant också? | |
|
I en diesel brukar de rester som blir kvar av den gamla oljan innehålla tillräckligt med sot för att färga den nya oljan i princip svart. Det var ett tag sedan jag körde diesel, men i princip räckte det med att starta motorn och stänga av den efter 5 sekunder så var oljan på stickan svart. Är du ändå misstänksam, kolla efter färska spår efter aktivitet på oljefilterbehållarens lock. Är man inte superpedant med rengöring kanske man har lite damm det blir spår i ;) AE |
|
| Ok, tack för svaret, kollade oljan nu igen och jag vet inte hur jag höll stickan sist, men oljenivån ligger iaf markant högre än när jag lämnade in den, ca 1 centimeter ÖVER max, så fyllt på olja verkar de ha gjort iaf. Men det är väl inget vidare med en sådan hög oljenivå? Bilet har stått över natten. | |
|
Tja,det är ju som med det mesta...ska man få det ordentligt gjort så ska man göra det själv.. Och sedan så är det ju inte bra att verkstaden överfyllde motorolja...dåligt,dåligt och dåligt igen,lämnar man in både pengar o bil för service så SKA det vara bra gjort. Nej,det är inget vidare bra med överfyllning av olja,den brukar visserligen förbrukas ganska snabbt,men det är ju aldrig bra för motorn med överfyllning...kanske inte gör så mycket med endast 1cm över,men jag skulle tappa ur överskottet iaf... Och svart olja efter 6mil!?...Njaee..känns förbanna* tidigt,även på en diesel måste jag säga.. Det är ju en betydligt renare diesel idag och motorn har ju utvecklats enormt på bara något tiotal år på dieselsidan,så svart olja efter 6mil...känns fel är min "spontana" tanke iaf...dock ingen direkt erfarenhet av moderna dieslar själv...tyvärr. Mvh Janne. |
|
|
Väntar samtal från en annan verkstad än där jag lämnade in den och får se vad dom säger. Som sagt pyntar man 4700 för dessa stämplar på en utförd serivce så vill man inte ha nåt jäkla slarvjobb. Nä då gör jag det hellre själv i fortsättningen och skiter i Auktoriserad verkstad. Inte ens min gamla Vento TD från -96 gjorde oljan svart så fort. |
|
|
Har talat med den andra återförsäljaren som sa att detta inte var korrekt utfört. Han menade på att verkstaden skulle tappa ur överskottsoljan. Har nu talat med mitt serviceställe och de säger samma sak, de erkänner inte att något gått fel, men kan "kompensera" mig genom att tappa ut oljan om jag har vägarna förbi. Jag har drygt 5 mil till mitt serivceställe.. Vilket såklart kommer innebära en kostnad för mig. SOm jag inte är så pigg på att behöva betala för att de har gjort fel. Killen på kundmottagningen försäkrade mig om att det "var ingen fara, nivån du beskriver motsvarar ungefär 2-3, eller ja 4 dl för mycket olja" Det är inget du behöver oroa dig för. "Som sagt vi ordnar det om du har möjlighet att komma förbi" Alltså av någon anledning så får jag känslan av att de tycker jag är jobbig som ens ringer till dom? Och ingen ursäkt kan jag förvänta mig verkar det som. Jag ställer frågan; om det inte är någon fara att överfylla, varför varnar man då för det i instruktionsboken? "-ja men då talar vi om 2-3 liter för mycket det är inte bra, men skulle något hända på vägen hit,och det visar sig bero på oljenivån så står vi givetvis för det..." Om nu nån packbox tar skada behöver det ju inte visa sig direkt.... Nä det känns som om de försöker slingra sig ur allt och garantin att de skulle ta på sig felet ger jag inte mycket för. Detta är då min första upplevelse av BMW-service... |
|
|
Bra första upplevelse.. Det är katastrof att inte dem får lov att göra så här.. Om dem även erkänner misstaget så e de väl för f-n inte du som ska komma in till dem om du har vägarna förbi?!?!?!? Det är riktigt urusel service enligt mig.. Det är bara för de att komma och hämta bilen på släp, ta tillbaka bilen och åtgärda felet.. Man blir riktigt förbannad över detta.. Mvh Markus |
|
| Överskottsoljan kommer antagligen förbrännas | |
|
Har nu varit och fått det åtgärdat, 12 mil totalt minst en 150:- soppa/slitage för min del. Dessutom 2,5 timmar av min lediga dag. Förvisso snabbt åtgärdat tog bara 20 minuter på plats, men ingen kompensation eller ursäkt för besväret fick jag. Fortfarande skeptisk till oljan, nog för att den känns på samma sätt som den jag har i bilen för påfyllning, men jag tycker redan den luktar annorlunda.. Behöver jag påpeka att jag byter serivecställe nu? Jag kan tillägga att jag på intet sätt varit arg eller hävt ur mig okvädningsord, utan varit mycket ödmjuk men bestämd och kanske något irriterad vid kontakt med "servicen". Nä dit åker jag inte tillbaka. |
|
Vantage |
Känner igen mej i situationen. ex.Hur f*n bevisar man att oljan inte är bytt ?? Nä ska man verkligen veta så gör man det själv som sagt... Niclas |
| Man sätter lite tipp-ex på bottenpluggen innan man kör in i verkstaden, så kan man se om den varit bortskruvad. Eller så byter man själv förstås! | |
|
Jag hade en 528iA -86 en gång som det var för mycket olja i efter min första service på bmw-verkstad. När jag påpekade detta så sa de att man fick hälla i mer än vad som behövs för att inte lågnivåindikatorn skulle lysa. De sa även att det inte var någon fara med lite för hög nivå. Jag hade kvar den bilen i 3 år efter detta och hade aldrig några problem med den även om det vart likadant efter varje service. Att oljan var svart i ditt fall verkar ju dock lite märkligt. Har haft en Folkvagn Caddy diesel där motorerna är kända för att sota ner oljan rejält, men man fick köra åtskiliga mil innan det blev så. Björn |
|
|
Nej som sagt detta med att oljan är svart känns inte bra, kan inte sluta tänka på det. Men hur sjutton skall man kunna gå vidare? har ingen lust att pynta ytterligagr 1300:- för olja och ett till filter bara för att veta att det verkligen är gjort. Är det verkligen möjligt att oljan färgas så fort av de eventuell rester som är kvar i motorn av den gamla oljan? |
|
|
nej.dem har inte bytt din motorolja ,du måste gå tilbaks till den verkstad och vissa att efter sex mil din motorolja är svart detta inte stämmer.och du kräver att dem gör jabbet ordentlligt, alex |
|
|
Pendlarn: Du kommer aldrig att bli säker på att oljan blev bytt,men en förklaring(krystad sådan) är ju att dem sugit upp oljan via någon pump via oljepåfyllningslocket så att det blivit lite "skitrester" kvar i tråg o annat som missfärgar oljan snabbt...Men det tror JAG inte... Enda grejen för att du ska känna dig nöjd framöver är ju att byta olja+filter "igen". Tänk också på att fräsch fin olja+filter är det viktigaste för att en motor ska hålla som det är tänkt... Jag ser ju på dina inlägg att du oroar dig för detta,då tycker jag du ska göra en oljeservice igen...finns inget "billigare" eller annat sätt att få tillbaka känslan av att motorn iaf får den smörjning den ska ha... Sedan om du vill börja diskutera med verksta'n igen eller göra det enkelt själv är ju naturligtvis upp till dig.. Mvh Janne. |
|
|
Tråkigt när sådant händer, har själv sett hur det kan vara när verkstäder fuskar. Hade inne en bil på kamrems byte för kunden tyckte det lät konstigt från remmen trots att den gått mindre än 2000mil sedan den var bytt. När mekanikern öppna upp och kolla kunde både han och jag konstatera att det inte var bytt nån kamrem samt att det saknades en hel del "tänder" på remmen. Spännrullarna var helt slut med tydliga glapp i lagren. Trots detta hade de tagit betalt för ett kamremsbyte, fyllt i service boken samt satt en liten klisterlapp i motorrummet där det stod när remmen var bytt. Det jag vill ha sagt med detta är att verkstäderna verkar inte bry sig och att det är tveksamt om de har någon som helst yrkes stolthet......... Tror gör man i kyrkan, man vet saker eller så vet man inte. |
|
|
Varför gå och må dåligt och våndas för en sådan lättåtgärdad sak. Byt själv en gång till, Jag tror dock att oljan kommer bli svart ganska snabbt igen. Dieselsot färgar i små doser lika bra som karamellfärg. Jag tror att verkstaden har bytt olja. AE |
|
|
På våra taxibilar och minibussar på jobbet blir oljan snabbt svart efter byte. Men vi kör ju mer än 50mil per dag, så det är inte så konstigt. Att din blir svart efter 6mil tycker jag låter helt otroligt. Känns lite som om du har blivit lurad, tyvärr. Som många skriver, det är bäst att göra det själv. Men lämnar man in bilen förväntar man ju sig att få jobbet riktigt utfört. Tror du måste byta olja en gång till för att slappna av :( Mvh Jens |
|
|
Visst är de bara att byta själv igen...men hur kul är de då när man nyss har lagt ut över 4000:- på en service som dom fuskat med?? och sen ska lägga en 1000 lapp till.. Sen att verkstäder beter sig såhär är helt sjukt..tänk vilken ekonomisk katastrof de kan bli om den där kamremmen som inte va bytt skulle gå av! Nä,som ja brukar säga,man ska hitta sin lokala mindre verkstad som man bygger upp ett förtroende hos,då kommer aldrig sånt här hända. |
|
|
Du skriver att oljan på stivkan känns på samma sätt som den du har i bilen för påfyllning. Då är det nog ingen fara. Jag tror att ljan är bytt. Ta lite ny olja mellan fingrarna och känn. Prova sen med gammal olja så får du se vilken stor skillnad. Så om den käss som påfyllningsdunken är det nog lugnt. ps. ny olja ska kännas "strävare" än brukad olja. Otto |
|
|
Jag missade att du skrev att oljan känns som den du har för påfyllning i bilen. Då är det nog lugnt, oljan på en diesel blir faktiskt svart väldigt fort. Dessutom tappade du ut olja också, låter lite konstigt att dom bara skulle fyllt på en skvätt. Som sagt det är stor skillnad på ny och gammal olja om man känner på dom mellan fingrarna. Mvh Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.