|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en liknande tråd inom en annan del då jag trodde det var ett boxproblem, men har nu lyft ut boxen och kört en vecka utan att det blivit bättre: Ibland (nu på sistone vid ca 50% av starterna) startar bilen som vanligt, inga varningslampor eller liknande, men när man försöker gasa så känns bilen däremot helt kraftlös, som att den hade 40-50 hästkrafter ungefär. Jag kan stå på gasen på 2-an och den segar sig upp mot 2500 rpm... Vad kan vara fel? BMW säger att en programuppdatering är på ingång, men kan det verkligen lösa det hela? | |
|
Glömde säga att det rör som om en ny 177 hk 120d -07. |
|
|
Anledningen enkel du behöver ny uppgradering av mjukvaran... Detta var problemet i min gamla 1 serie, i min nuvarande 3 serie och i min brors 5 serie. Det försvann när man uppgraderade mjukvaran |
|
120d |
Skrämmande o höra! |
|
Det blev garantibyte på hela turbon. Min verkstad visst inte exakt vad det var så de bytte halva motorn :) Nu går den dock super. |
|
|
Så boxen snurrade sönder turbon. Hur många mil hade bilen gått innan du kopplade in boxen? |
|
|
Tveksamt om det är boxen som pajade motorn. Min 120d 177 som jag hämtade ut i juli med 1000 varsamma mil utan box eller dylikt visade upp precis samma beteende igår när jag skulle köra hem. Slö som ett as, orkade max ca 2200 varv, men konstigt nog inga varningslampor eller eller så. Haltade bort till BMW med bilen, fick superbt mottagande fast klockan var 18.10 och personalen var på väg hem. Bilen skulle de titta på nästa dag, och när jag 10 minuter senare skulle flytta bilen till en uppställningsplats så gick motorn som vanligt igen, men de fick behålla bilen ändå för att kolla av felminne/felsökning. Samtalade med dem idag, felminnet var tomt...de behåller bilen ett tag till. Jag fattar noll.... Annat är det med vår fem-serie med I-drive...där får man felmeddelande på saker som man inte ens visste var sönder, t ex klämskyddet på elhissen vänster bak - enda sättet att upptäcka det annars är att stoppa in näven med jämna mellanrum när man hissar upp rutan. Eller ratten!! Ja, du läste rätt, I-driven meddelande att bilen kunde uppföra sig på ett "ej förutsägbart sätt" i vissa situationer och att vi skulle uppsöka verkstad. De bytte innanmätet i ratten.... |
|
120d |
Återkom gärna med mer fakta för jag har samma problem! |
| Har fått tillbaka bilen från verkstaden. Inga felkoder, inget över huvud taget som visar på att motorn var kass. Och det var den ju inte efter att bilen fick stå avstängd en kvart efter det att jag haltat över med bilen till verkstaden. Det man gjorde på verkstaden var att lyfta bort plus-polen en timme, samt nya drivrutiner till wastegaten. Kändes inte helt vetenskapligt men man kan ju hoppas att det eleminerar framtida missöden. Dom sa också att om felet uppstår igen så kommer man att byta turbon. Hoppas väl bara nu att det händer, om det händer, inom 20 månader.... | |
|
Tror inte heller det var boxen. Min ryckte redan innan jag satte i den. Tror mer på ett tillverkningsfel alternativt glapp/elfel inne i själva komponenten. Min verkstad bytte hela turbon, och efter det (ca 400 mil nu) går den helt problemfritt. Både ryckningarna och den plötsliga slöheten är helt borta. -- /leinad |
|
|
Tilläggas bör att jag fick ett mycket bra mottagande på min BMW-verkstad. Inga problem alls. Det som är konstigt är ju att inte motorlampan tänds eller andra varningssignaler ges. Dessutom händer det ju för mig bara var 10:e start sådär, så det är ju lite knepigt. Min verkstad fick dock tillfälle att prova bilen när den var slö -- /leinad |
|
| Jaha, ny drivrutin till wastegaten hjälpte inte - idag när jag skulle köra hem från jobbet så var det samma visa igen, fast värre. Motorn ville knappt varva 1.500 varv så det gick i princip inte att köra bilen, fick bli hämtad med bärgare... Förra gången så var felet borta efter att bilen hade varit avstängd i 15 min, men så var inte fallet denna gång. Nu skall tydligen turbon bytas ut...fortsättning följer. | |
|
min 120d visar lite samma symptom. började med att den hackade till ibland eller gick lite oroligt vid 1400-1600 varv... sen så på en liten resa så gick bilen oroligt hela tiden på väg till resmålet. på hemvägen orkade den bara varva till 3000 varv även om man stog på gasen utan växel i... var och handlade på hemvägen bilen avstängd i en halvtimme så var den som vanligt igen... hänt ett par gånger sedan dess... verkar vara antingen en mjukvarubugg eller så hänger sig nåt till turbon... ska lämna in bilen till verkstan och se vad dom tror det är... problemet är som jag ser svårt för mjukvaran att upptäcka... och är så intermettent att personalen har svårt att hitta felet... men kanske bmw har skickat nåt som beskriver felet och hur det avhjälps... kanske ny mjukvara??? |
|
| Min har havererat två gånger, de vet inte vad som är felet. Nu har de bytt turboaggregat och wastegate, men eftersom man inte vet vad det var så är bytet en chansning... | |
120d |
Har också fått ny turbo, just nu går bilen bra (men hur länge)? |
|
Sådär, då får man även räkna in min 120d i skaran på bilar som tappar kraft och blir helt orkeslösa:( Igår på vägen hem, skulle gå ut i vänsterfilen och gasa om en lite söligare bil, men vad händer, jo ingenting! Bilen vill knappt varva över 2000 rpm, går allmänt kass och så börjar motorlampan lysa gult. Ringde BMW Assistance, dom skickade bärgare, ringde och bokade en hyrbil, och nu står bilen på BMW Nacka. Dom löste det på ett smidigt sätt. Hoppas bara att BMW kan lösa problemet, känns som om jag har haft tillräckligt med problem med bilen. Det värsta är att nu kör jag en T****a hyrbil:( Mvh Kim |
|
| Min bil är också jättetrött....hela tiden...men jag tror det beror på mitt val av motor..*s* | |
|
Mosse: Du blev varnad för 116i i andra trådar innan köpet....... |
|
|
Jag var mkt väl medvten om detta..men är nöjd ändå! :) Siktet ÄR inställt på en 130 inom nära framtid... |
|
|
Hrmf... på väg hem igår kväll och plötsligt har jag inget "tryck" längre upp till 3000 varv. Har en helt ny 123d coupé som jag hämtade ut förra veckan. Började undra om det var ett hjärnspöke eftersom inga varningslampor lyser och bilen fortfarande går att köra ok. De ska kolla på den imorgon.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.