AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.977

Hjälp! DDE tänds vid pådrag (DieselBox installerad) Fara?

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
Hello World!

Startade tidigare en tråd om PowerKlick boxen...
I det inlägget hade jag några funderingar runt att DDE tänds under körning vid kraftigt pådrag. Detta sker bara om jag har skruvat upp boxet till över ca 80% Jag trodde då att DDE -lampan var indikator för elekrtisk tilläggsvärmare, vilket tydlien var en misstolkning av symbolen från min sida.
(Har just nu inte tillgång på min bilmanual)

Nu lurar jag på vad det kommer sig att DDE tänds när jag tar ut mer effekt med min PowerKlick-box???

Läs gärna de andra symptomen i tråden om PowerKlick då jag tycker effektökningen är i "största laget" och ljudkaraktären på motorn är lite "iffy". Vågar jag köra med denna "trimbox" skruvad upp till över 80%?

Någon som har några tips / synpunkter?

///M

BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap...
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Glömde länka till relevan tråd: ---> Länk

///M

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om motorstyrningen (DDE) protesterar så kan det ju bli skador, ha boxen under 80%.

Mvh
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Hepp!

Lite mer info om DDE och boxtrim på min bil:

När DDE blivit tänd märks det att bilen blir BETYDLIGT snällare igen. Jag TROR att man kan säga att den uppför sig precis som om den var original (otrimmad). Den varvar utan problem och är dragvillig, men den kraftiga avsparken är helt borta.

Fick i dag förklarat av Trondsen Bil i Tromsø, (lokal BMW-pusher), att DDE i detta tillfälle TROLIGEN indikerar att motorn inte får tillräckligt med luft. Detta innebär att förbränningen blir ofullständig. Också tändningen blir oprecis då boxen inte "hinner med" riktigt. Detta KAN vara skadligt då multi-point injection inte sker på rätt sätt, och framförallt ventilerna kan ta stryk. I tillägg KAN turbon få stryk då avgastempen ökar markant. Allt detta enl. Trondsen Bil.

Låter detta som en korrekt beskrivning av problemet?

Jag försöker utreda detta då jag skall sälja boxen till en kompis och vill naturligtvis inte att han skall skada sin bil med den. (Jag kör ju själv med ESS-mappning i bilen normalt och detta är "the real McCoy".

Är det ingen annan som fått "DDE varning" vid boxtrim som går att justera?

///M

Su
5
Sunkan1980
320d Touring -04
Hej.

Lånar en gammal tråd.

Jo jag får samma problem med en Power Box 2. Har jag den i läge 10 som är högsta så tänds dde lampan vid full gas. Har du hittat någon förklaring och fel eller avhjälpning till problemet.... skulle ju vilja köra på 10an för den går ju så j***a bra då.... :)

Mvh Sunkan
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
På min bil var det mellanpumpen som høll på att ge sig. Bytte den och allt var i ordning.
Du kan inte køra på "10", eller høgsta instællning utan att motorkontroll-logiken går øver i "skyddslæge". jag har sjælv min box på ca 70% som max, øver detta tænds DEDe.

På vintern har jag alltid boxen satt på "0". Den behøvs inte då helt enkelt.

Sæljer førresten min 330d nu. Ligger på Autodb.no

///M

Su
5
Sunkan1980
320d Touring -04
Oki.

Har precis bytt mellan pumpen så den är fräch...dock inte en orginal.. köpte den av Länk så den skulle motsvara orginal. men har jag den på läge "9" så fungerar allt som det ska.... men jag vet att jag har kört på "10" när jag skaffade boxen o då fungerade allt... kanske skulle hjälpa till med ett sportluftfilter?? grövre avgassystem?? kanske dumt att kräma ut 40% mer hk och 40% mer Nm än orginal... går ju bra på "9" oxå...

Mvh Sunkan
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Du kan inte vænta dig att en "box" skall klara att ge en linjær økniing i effekten. En "dieselbox" lurar motorelektroniken att spruta in mer soppa i cylindrarna gjenom att manipulea signalen från tryckgivaren på railen. Om du vill ha mer soppa så sæger boxen att rail-trycket ær lægre æn vad det faktiskt ær. Om denna signalen får motorelektroniken att tro att trycket ær under ett visst værde, så kommer "skyddsfunktionerna" att slå inn. Det ær då DDE lampan tænds och du kør på "emergency" læget.

Altså, det finns en græns før hur mycket du kan lura systemet innan det slår alarm om ett allvarligt fel då den tror att det ær fel på huvudpumpen och føljdaktligen ett lågt rail-tryck.

En annan sak du bør tænka på ær att motorn ær konstruerad av EXPERTER på området. Køring med "box" med allt før høg instællning kommer GARANTERAT att ge dig injektorhaveri om du gør detta øver tid. En injektor ær en dyr affær att byta.

Det bæsta ær att finna "ett medelværde" d.v.s dær du kænner att du får mærkbart bættre vrid, men utan att det ryker svart bakom bilen hela tiden.
Vid pådrag kan det sota, helt OK, men om du ser en konstant sotninng bakom bilen ær det på tok før høg instællning på boxen och garanterat problem på væg...

Om du vill OPTIMERA motoreffekten; tas kontakt med ESS och låt dom mappa om din insprutning / bygga nytt avgassystem. Det ær den enda "riktige" metoden att øka effekten på en diesel. Med en box kan du inte vinna mer æn runt 10% - 15% effekt utan garanterade problem, oavsett vad du læser runt omkring.

///M

Su
5
Sunkan1980
320d Touring -04
ok.

Tack för all info... blir nog att ställa ner den lite fick problem med lampan idag igen på "9" så det inte händer något allvarligt...

Mvh Sunkan
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Det är vad som händer när man kör med en box. Boxen manipulerar signalerna om att bilen får för lite bränsle och boxen tvingar då bilen att trycka på med mer diesel så det blir högre tryck i CR rören. När det blir övertryck så "klipper" gasen. Partikelfiltret sotar mycket snabbare och fel som i ditt fall sker.

Du har inte övervägt att programera om styrboxen istället och låta bilens hjärna styra allt där exakta bränslemängden blandas, tändningstider är rätt inställda och inga justeringar behöver göras genom att vrida på olika programlägen för att få optimalt läge som du får göra med en box?

"Riktiga män kör diesel"
Su
5
Sunkan1980
320d Touring -04
Jo... det har jag funderat på men vet inte någon bra o relativt billig som gör detta.
Några förslag....

Mvh Sunkan
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Jag næmnde detta før dig i mitt inlægg: ESS

Inte billigt, men BÆST!

///M

Su
5
Sunkan1980
320d Touring -04
Tack för info....

Är det esstuning.com ni pratar om???

Hittar inget till E46 320d -04 150hk??!!

Mvh Sunkan
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Du har flera att välja på och jag rekommenderar firmor som är kända med gott rykte för att du inte ska få nåt skit som en garagetrimmare hittar på.

Själv kör jag Vtech www.vtech.se och det är andra bilen med deras trimfil jag har. Pratar man med dem och frågar vad dem kan göra för dig så kan du säkert komma överrens om ett bra pris också.

Har hört mycket gott om ESStuning Länk

Du har även RICA Länk

Du har Bluefin Länk som du kan få hem om du beställer den direkt från England, flera här som kör med det och är väldigt nöjda. Pris på runt 5000 kr.

"Riktiga män kör diesel"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.