|
|
|
|---|---|
|
Hej Vänner!! Nu behöver jag hjälp av någon som verkligen vill glänsa med sina kunnskaper i bil-el:-) Jag hämtade bilen (330i sedan) hos bmw i slutet av augusti efter byte av 3 dörrar + huv på rostskyddsgaranti. Jobbet de gjorde var förstklassigt, men efter en tur upptäckte jag att funktionen som hissar rutan hela vägen upp "på en gång" hade lagt av i förardörren. Jag talade om detta för bmw och fick en tid i måndags (10/9) för åtgärd samt byte av en av p-listerna som blivit skadad i flytten till ny dörr. När jag hämtar ut bilen talar de om för mig att felet i elhissen ligger minsann i själva brytaren i mittkonsolen och inte i dörren, alltså täcks det inte av garantin eller skada vid garantijobbet. Mycket märkligt tycker jag det låter men jag beställer ändå en ny brytare och tänker att jag byter så får jag se... Men, sen kom jag på det här: När jag hissar ner rutorna genom att hålla inne upplåsningsknappen på tändningsnyckeln så hissar de ner så fint, men när jag försöker hissa upp genom att hålla inne lås-knappen så stannar förardörrens ruta nere. Detta får mig ju att undra, kan det verkligen vara så att även den signalen går via brytaren i mittkonsolen, det verkar märkligt tycker jag. Vad tycker ni? mvh Heli | |
|
Testa att byta brytaren mellan förarsidan och passagerarsidan, om felet sitter i själva knappen så borde ju felet också byta sida. Inget rent vetenskapligt test, men det borde fungera :) Mvh/ Niclas |
|
|
Eller så åker du till bmw och demonsterar vad du precis berättat. Det räckte då för att övertyga mig. |
|
|
Jag skall testa i helgen, både med flyttad brytare och om det inte funkar så testar jag ny brytare med, sen är det nog stor sannolikhet att jag står på mölndalsvägen kl 07:01 på måndag och frågar om de _verkligen_ tog ner dörren och felsökte, eller om de bara körde diagnos och gissade på brytaren... Eller så får jag ödmjukt buga för deras kunnande, och då får jag väl i rättvisans namn meddela dem det med:-) forts följer... |
|
|
Du skriver om hur det fungerar med med nyckelns komfortöppning/stängning med fjärren men inte om det fungerar med komfortöppning/stängning med knappen i mittkonsolen? Om det inte fungerar med knappen till rutan så börja med att hissa mer rutan till botten och sedan upp till toppläge och prova igen. |
|
|
steaman: är nog på rätt spår, Initieringen av rutan kan ha tappats de brukar i regel lösas men att köra upp/ner till ändlägena ngra ggr, vet att flertalet fabrikat har det, men flera måste även initieras men diagnos instrument, hur bmw har kan ja inte svara på tyvärr! |
|
|
Hejsan, tack för goda tankar, jag hittade en annan tråd om initieringen och jag har provat att hissa rutan upp ner en massa med. Och om de inte är helt usla så förmodar jag att bmw redan kollat att rutan blivit initierad:-) Fjärren hissar inte rutan heller, den sänker, men hissar inte, så på det viset funkar den lika dant som knappen i mittkonsolen, så om signalen verkligen går den vägen så kan det nog stämma. Skillnaden är ju att när man använder fjärren så hissar ju rutorna bara så länge man har knappen intryckt, alltså på samma vis som manuell hiss inifrån bilen. Det blir en tur till bmw idag och vidare till vän med vana vid bil-el, jag tänkte ta det i morgon men jag börjar bli så himla nyfiken på vad detta är:-) En cliffhanger till i kväll åtminstone:-) mvh Heli |
|
|
Jeg ser felet som han sa norrmannen:-) Jag provade med ny brytare och jag hade rätt, det var inget fel på den gamla. så den får bmw tillbka på måndag:-) sen slet jag av hela dörrpanelen, testade och mätte och juckade i kablar enligt konstens alla regler... provade med både gammal och ny brytare med samma nedslående resultat, konstant signal att sänka men bara signal att höjja medan jag håller brtyaren inne. Sur bitter och ilsk satte jag ihop alltihopa igen, startade bilen och tänkte ta god vän och medhjälpare på en liten provtur som tack för tålamodet...då funkar den plötsligen!!!!! Svart magi anyone??? min gissning blir att allt i och urkopplandet av battreiet fick resettat vad det nu var som falerade, man tycker ju att bmw kunde testat att koppla ur den en stund och kolla enligt samma välkända metod, men det blir något för mej att tala om för dem på måndag när jag lämnar igen brytaren jag inte behöver. -Vad tycker ni, skall jag fråga om jag kan fakturera dem för min tid? Jag har ju de facto gjort vad de borde ha fixat från början. mvh Heli-glad! |
|
|
Summering: Problem löst, som flera var inne på så kan det ha varit initieringen som strulade, tack för hjälpen! :-) -Jag hittade dock en kabel som bmw inte kopplat ihop när jag tog ner dörrsidan. Det roligaste var när jag talade om det för mannen på bmw, så säger han på fullaste allvar att -Jo men det kan finnas en del kontakter som inte skall kopplas in... Yeah right..?? -Någon som vet vad två tunna kablar, svart/vit, som smiter in vid A-stolpen, går till, kan det rent av vara en lägesgivare? -Sen höll jag på att få ett eget "elfel" när jag försökte lämna igen den trasiga brytaren redan i söndags, "-näe vi tar inte tillbaka el-komponenter" "-men det var ju ni som sa att den var trasig, och det är den inte?" "-Kan du komma tillbaks i morgon och tala med nån som får ta det beslutet?" -vi talar om en pryl för 465:- , inte en ny bil, sorgligt dåligt av bmw att inte låta sin personal ta så små beslut tycker jag. -så till min personliga favorit, när jag talade mer verkstaden om problemet tidigare och menar att om brytaren nu inte är trasig, då återkommer jag såklart.. "-Det får du ta upp med plåtverkstaden i så fall" -Hallå! jag är kund här, inte budbärare, jag ska f-n inte behöva sköta deras internkommunikation.. Det retar mig mest av allt just nu.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.