AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.639

Installerat nytt Dls kitt,låter apa,blir HÄST på detta!

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Tja

Har sökt,sökt o sökt men inte hittar jag det jag vill.
Är så här att jag har en 540 E39 a med Dsp system,har sedan tidigare en subb som består utav ett Dls ca12 (mono) med en 10" Dls Mw110
Framsystemet som införskaffats är Dls ca23 (2 kanals steg) me ett Dls Ms5a system.
Systemet är nu spelat med i ca 35-40 timmar o borde räcka för att låta hyffsat!
Mitt låter dock som en sketen bandare från 60 talet.
Tog signal från bakhögtalarna i hatthyllan dvs o drog ner till steget som körs via högnivå ingångarna,steget har automatiskt tillslag o därför körde jag på högnivå.
Går inte ställa in de bra alls utan de skriker nått fruktansvärt hur jag änn ställer in systemet iom Dsp inställningarna kan jag sätta ner diskanten så de låter mörkt men då är de inte särskilt klart,o rätt som de är så bara skriker det till trots att diskant nivån i botten på samtliga inställningar dvs Dsp/tone/delningsfilter.
Är signalen så jädra kass från bakhögtalarna så det är detta som gör det?
Hur gör jag enklast,eller rättare sagt bäst för att få tag på en signal som återger ljudet "ofärgat".
Ska jag ta signalen innan dsp steget?
har läst en del om pinkontakter osv men iom att jag inte haft kontakterna borta från steget så vet jag inte ifall de är numrerade o vilken kontakt som är till dsp systemet där högtalarna går in? Länk ??
Nån vänlig gubbe som kan ta sig lite tid o förklara så jag kan fixa till det i helgen?
högnivå är inte nåt vidare på nyare och lite mer tungdrivna högtalare.

desto sämre signal steget får in, desto sämre skickar den ut... så är det bara.

/mvh jocke
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
jag har köpt alla mina prylar på blekinge bilradio utav Jimmy.
har pratat med honom om detta o han påstod att Dls stegen borde klara av att köra högnivå lika fint som om jag kopplade in en hög-lågnivå om vandlare.
Så de skulle bli bättre menar du om jag kör lågnivå ist? har kört högnivå i andra bilar utan problem.
Signalen verkar ju vara dålig redan från början,spelar bakhögtalarna ens fullregister?
Det låter som en rejäl missanpassning mellan signalkälla och slutsteg.
Vissa s.k. högnivåingångar direkt på stegen är inte galvaniskt skiljda vilket skapar problem, och till och med haverier om man har otur.
Testa med en extern hög>lågomvandlare, kolla så den har galvaniskt skiljd in och utgång, vilket normalt de flesta har, vissa har även nivåreglering.
Du kan även testa med en batteridriven MP3-spelare mot slutsteget, om ljudet låter bättre då så har du kommit en bit på väg i felsökningen.

FP
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
tack för tipset folke,hur ska jag göra med mp3 spelaren menar du?
Koppla en kabel med 3,5mm kontakt från hörlursutgången på spelaren direkt till ingången på slutsteget.

FP
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,
orsaken till att det låter apa är att bakhögtalkarna på BMWs DSP anläggning får ett ytterst begränsat frekvensområde i jämförelse med vanliga Hifi eller standardanläggningen där bakhögtalarna matas med iprincip fulla frekvensområdet.

Om du enbart lyssnar på radio & band så kan du tappa signalen i radiokontaktdonet där signalen är ok att driva med.
Tyvärr så matar cdväxlaren förstärkaren med digital signal och denna finns ej att tillgå analogt förrän i 2002 års modell av DSP systemen.

/Andy

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
beolink,hur menar du?
kan jag inte plocka signalen från kablarna som går in till Dsp steget?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Jo exakt, men tyvärr fungerar detta ej när man spelar cd eftersom cd-ljudet går via en separat digital förbindelse direkt från cd till dsp och ej via radiomodulen.

/Andy
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
hmm hur löser jag det då?
antar att siganeln jag har från bakhögtalarna är enbart frekvensområdet som ett mellanregister använder sig utav iom att de är ett 5,25" element som ligger där.
ska jag plocka signal från diskanterna i bakdörrarna me tro lr hur fasen ska jag göra?
nån som är hemma på detta o kan hjälpa mig via msn?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Detta med cd-växlaren borde ju gå att lösa igenom att koppla växlaren analogt till radio-modulen såsom de systemen utan dsp steg har eller har dsp bilarna dessutom en annan cd-växlare utan den analoga ljudutgången?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
är inte helt påläst i e39an DSP-system men kanske är det så att bakhögtalarna i DSP systemet återger någon slags "virtuell surround" dvs en massa skumma ekon och dyligt, som bmw har programmerat in för att få lyssningsrummet att verka större?

funkar ju inte riktigt när du vill använda signalen till framsystem.

hör med Robsarve och Folke, man kan montera bort hela DSP-kalaset och få ut vettig lågnivå direkt ur HU. kanske även ligger en beskriving under mektipsen.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Länk
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
fick bra info utav balmgren och JohanS här på forumet.
Tackar alla för hjälpen,de låter kalas just nu! T.o.m basen klev ett par snäpp upp.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Låter apa, blir häst :) Intressant ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.