AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
619

Ryckig gång då motorn gått ett tag

Sm
13
Smocke
318i -93
Jag har problem då bilen efter att jag har kört ett tag börjar gå ryckigt, både då jag kör vanligt men främst då jag står still och antingen skall backa eller starta vanligt, det märks extra tydligt om jag samtidigt som jag startar svänger kraftigt (det är rätt så kraftiga ryck).
Det uppträder inte alls då bilen har stått ett tag och svalnat utan bara då jag kört ett tag. Bilen är en 318i -93 har gått ca 12.000 mil.
Jag har testat med att hälla i en specialvätska i bensinen som ska rengöra insprutningsmunstycket, men det har inte hjälpt.
Tacksam för svar.

Kowalski
Du är inte ensam!

Har det på min ibland och det beror på att det bildas ett oxidskickt på kopplingslamellen. Detta gör att bilen hoppar och får tjuvstopp lätt vid körkörning.

Ett kortsiktigt sätt att bli av med det är att slira lite på kopplingen vilket bränner bort skicktet. Dock sliter ju detta på kopplingen. Dock brukar det återkomma efter någon månad.
En annan variant är att undvika använda kopplingen i köer, dvs lägg växeln i friläge och undvik kopplingen. Då blir den inte lika varm.

Det hjälper inte att byta koppling, dessvärre enligt flera här på forumet.

Detta fel började i samband med att BMW övergick till asbetsfria lameller och det förekommer även på senare modeller.

Mvh
K
Sm
13
Smocke
318i -93
Tack för svaret.
Det är riktigt störigt när man skall fickparkera eller bara starta vid ett rödljus och varje gång så skakar bilen ordentligt, man blir lätt lite irriterad. Det enda sättet som jag märkt fungerar är att ge mycket gas, då uppträder ryckigheten inte särskilt mycket. Jag skall testa att "bränna" bort oxiden och se om det hjälper.
Det konstiga är att jag kan känna ryckningarna även då jag inte slirar med kopplingen alls utan bara kör vanligt, t.ex. i treans växel i ca 50km/h. Kan detta också bero på oxiden som bildas?
Innebär det några problem för bilen i övrigt, kan något ta skada?
Sm
13
Smocke
318i -93
Om jag byter kopplingslameller/koppling, hur länge tar det då ungefär innan det bildas oxid på dem igen? Kommer det direkt eller hur lång tid tar det?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.