AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.622

Kopplingssats BMW 540 e34 6 vxl ?

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Ja ett snabbt svar och konkret, ska man byta svänghjulet eller inte i samband med kopplingen på dessa bilar ???

Auktoriserad bmw verkstad sa att ne det har vi aldrig gjort , bara bytt koppling.

Andra säger , då vet du att man även byter svänghjulet eftersom det lätt tar stryk särskilt om du åkt en längre stund o slirat dig fram ......

Någon som kan detta till 100% för jag vill verkligen inte byta något som inte behövs och jag vill byta det som måste bytas för o slippa efterkostnader ....

Mvh Niklas
Du får kontrollera svänghjulet är det i ok skick, använd det! Om det finns skador byt svänghjul!

Den som i nuläget bäst kan svara på om svänghjulet behöver bytas är DU! Har du märkt slirande koppling? Hur långt har du kört efter dom allra första tecknen?

Jag körde 50mil efter dom allra första tecknen, då var bilen ej körbar efter dom milen = nytt svänghjul, en annan kille bytte bara koppling, 1000mil senare fick han byta koppling igen + svänghjul.

Det är vanligt med byte av svänghjul i samband med kopplingsbyte på M60B40 om man inte har varit väldigt snabb med att parkera sin bil när dom första symptomen visar säg, tyvärr är dom svåra att upptäcka, så byt gärna även om bytet inte är akut, det gjorde jag på min andra 540i/6.

Och Niklas fråga om BMW verkstaden du pratade med bytt koppling mer än 1 gång på en 540i/6, det är inte direkt vanliga bilar=)

Stephan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Der som händer vid slirning att du får värmeplattor, blåanlöpta fläckar på svänghjulet vilket gör att den nya kopplingen kommer att hugga i dragläge, vilket är ett jäkla aber.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Köpa orginal koppling eller finns det skäl till att försöka få tag på en modell race koppling som tål mer ???

Om original duger , ska det vara SACHS eller LUK......???

Mvh Nikke
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Någon som vet om det finns eller är det helt onödigt att stoppa i en värrre koppling i bilen ??????

Mvh Niklas
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Det känns ju som waste när original håller 17-22000 mil
jo
97
jol

540 iT -97
Min förra 540 var en -95a med ca 20000 mil på mätaren när jag märkte att den började tappa greppet när jag gav full gas på sexans växel i ca 110 kmh. Hade inte råd att fixa det just då, så jag körde hela vintern ca 800mil innan jag bytte. Satte dit en original (1000 spänn billigare än mekonomen !!) utan att byta svänghjul. Körde sedan ca 5000 mil utan några som helst problem, innan vi skaffade hund o bytte till en kombi :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.