AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
30.702

Krocktest: Stor gammal bil VS liten, ny bil

Sida 1 av 2
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Länk
Det här var ju lite otäckt att se. Tror att det är många med mig som trodde att en gammal stor bil fortfarande gör mos av en liten ny, oavsätt hur många Euro NCAP stjärnor den senare har. Så var icke fallet...
Am
569
Ambush
540i/6-94
Ajdå...kanske ska byta ut min Volvo 945 kombi nu då :/
Transocean
Men vi fick aldrig se några testvärden från dockorna. Trots allt, hade aldrig trott att mini Renault skulle mosa Volvon. Provkörde en Hyundai i30 häromdan. den skulle ja få för 250 000 Nok. En BMW 520D skulle kosta mig 500 000 Nok vilket jag tycker är för mycket för en bil. Förövrigt är Hyundai i30 nästan identisk med Kia Ceed som alldeles nyligen fick fem stjärnor i Euro NCAP. Betyder det att jag egentligen åker säkrare i en ny koreansk plastburk (som dock var jävligt fin småbil att köra) än i min gamla 530 V8 som väger 200 kilo mer?

Juha
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Intressant...

Men just krockar i dessa hastigheter och framförallt typ krockar med "sidoförskjutning" är ju känsligt för en gammal konstruktion helt klart..

Viktskillnaden är ju inte heller så stor mellan dessa "kombatanter"..

Skulle ha varit intressantare om det var en modern typ Micra(eller en annan liten bil) med massor av stjärnor i EuroNcap, krocka med en 750iA E38...t.ex.

Mvh Janne.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Tycker det var en mycket upplyftande film trots allt. Den visar ju att utvecklingen går framåt.
Transocean
Nja, nu har jag nyktrat till efter alla rysningar jag fick och tror fortfarande på Volvon. Fysikens lagar har nog inte ens ingenjörerna på Renault kunnat ändra på. Volvoförären skadade sig på benen, helt klart. Kupeen i den lilla renaulten förblev intackt. Men om vi tänker på de tre krockar i en krock, den första där bilarna träffar varandra, den andra där föraren träffar ratten, och den tredje där förarens inälvor träffar resten av kroppen/skelettet så tror jag fortfarande att Renault-föraren fick större skador. Kommer ni ihåg gamla krocktestfilmer med gamla 60-tals mercor där det styva karosseriet står emot i princip allt och kusken får ta emot hela krockkraften?

Juha
Ke
34
Kewk
535i -88
Finns det nån film på det Transocean?..
skulle vara intressant att se.Jo men så är det väl med allting,tekniken går ju framåt,som tur va:)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Instämmer!

Mycket intressant och kul att se vad tekniken har fört med sig.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Krocksäkerheten har ju hamnat i focus eftersom kunderna verkligen frågar efter detta/tar reda på div "fakta" och sedan tar den bil som man kan krocka "säkert i" ;)

Biltillverkarna har ju också insett detta...Iaf nästan alla ;)

Mvh Janne.
No
5.161
Nockenwelle
Transocean, fråga 1: vilka av fysikens lagar är det du åberopar?
Fråga 2: i "krock 2" som du skriver, varför skulle föraren i Renault klara den sämre. Det är väl inte alls otänkbart (utan tvärt om ganska troligt) att den har bättre bältesförsträckare, bättre kalibrerade krockkuddar, osv.
Fråga 3: varför skulle inälvorna hos föraren i Renault träffa resten av kroppen/skelettet hårdare än hos föraren i Volvo?
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Transocean: Ditt resonemang stämmer om bilarna skulle köra in i varsin bergvägg. Som det är nu så delar man lika på krockenergin, men killen i den lilla bilen klarar sina ben och har fördelen av att landa i en krockkudde. Så resonerar jag i alla fall.

/Anders C
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Ibland läser man i tidningen att 2 bilar frontal krockat och 2 personer dog medans 2 är lidrigt skadade detta är ett bra exempel....
Tror det skiljde för lite vikt mellan bilarna för att den äldre ska ha "vikt"fördel.
Fransosen lär ha ett par kilo mer enbart konstruerat för krock än volvon trots volvons högre vikt.

Micra vs E38 ser säkert annorlunda ut :-)

Mpower
Transocean
Nockenwelle; nu är jag verkligen inte åt det matematiska hållet men om 1) kraft är lika med massa X hastighet då har Volvon bättre utgångsläge.
2) Renault föraren slår inte huvudet lika hårt som föraren i Volvon, helt enig.
3) Däremot så tror jag att risken för invärtes skador är betydligt större för dom som åker i renaulten p g a högre g-krafter som uppstår i samband med kollision med en tyngre bil typ Volvo. Det ses tydligt även på videon där Volvon nästan inte ändrar färdriktning mens Renaulten studsar upp och snurrar. Detta sker pga viktskillnaden.

Juha
No
5.161
Nockenwelle
Nej, någon sådan lag (kraft = massa x hastighet) finns inte i fysiken i alla fall.

Angående fråga 3. Ja, det skulle kunna vara så, men den vinkelacceleration som bilarna utsätts för är långt mindre än den linjära accelerationen och dessutom i en annan riktning, vilket gör att den är av underordnad betydelse. Om man tittar på bilarnas position i det ögonblick de slår i hop och jämför med var de står när de slutat röra sig har ingen av dem knuffats långt bakåt, vilket hade varit allvarligare. Möjligen hade en kollision utan offset gjort att Renault-bilen knuffats bakåt och därmed genererat något större G-krafter hos dess förare.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är rörelseenergi som genererar krafterna vid en kollision. W=(m*v²)/2. Märk väl, hastigheten i kvadrat. Bra att ha i bakhuvudet för de som tycker det kvittar ur säkerhetssynpunkt med en höjning från 110 till 130km/h på motorväg. Filmen gav väl inga värden, men om man tittar på slowmotion-delen uppifrån så ser man ju att Volvons bromssträcka rent linjärt är nästan 3 gånger längre vilket betyder mycket högre G-krafter för föraren i Renaulten. Att sedan Volvoförarens ben slutar vid knäskålarna efter smällen är en annan sak.

AE
No
5.161
Nockenwelle
Det är mycket svårt att bedöma accelerationen som krockdockorna utsätts för, utan mätinstrument. Eftersom deformationen i karossen till stor del avgör hur accelerationen förändras över tiden bilr förflyttningen av bilarna en bristfällig indikator. Dessutom varierar förflyttnignen av bilarna efter sammanslagningen på grund av friktionen mot underlaget.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst är det sant att det är svårt att sitta och spåna utan mätvärden. Variationen av reaktionskrafterna under deformationens fortgående dock är ju densamma för båda bilarna eftersom de knölar samma plåt framför sig så att säga, både Volvons och Renaultens. Kanske 3 gånger var att ta i, men nog skiljer det på bromssträckan en hel del.

AE
No
5.161
Nockenwelle
Jo, variationen blir ju desamma, men kurvan för deformationens inverkan över tiden behöver inte ha samma form som den inverkan som fordonsvikten har över tiden.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag vet att jag sitter trevligare i en stor BMW än en liten bil av andra märken. Krockfrekvensen vet väl alla som postat i tråden när ni helkrockade senast?

Sedan så belastar man ju inte nya resurser från Naturen då man inte köper en ny bil speciellt ofta, utan kanske lite intelligent rent ekonomiskt köper en begagnad bil, försöker sköta om den till nyskick och har man tur är det alltid något som behöver fixas med då den ju är som ett litet barn:)
Mvh
Asken

A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Detta är väl inte direkt någon nyhet att krocksäkerheten
har förbättrats otroligt på nyare konstruktioner.
Detta har diskuterats tidigare på s.2 i tråden nedan.

Där någon trodde sig klara sig bättre i en gammal E32:a i frontkrock
med en ny V70. ;)

Mvh.
/L

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Leffo>>>Förmodar att du menar vad jag skrev...Var står det där att jag skulle klara mig bättre än "Volvoföraren" med min E32:a mot då en V70?

Står att jag troligen inte skulle bli så skadad OM jag hade haft airbag..t.ex.

Gör om,gör rätt...dvs läs texten igen "Leffo".

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.