AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.868

Beslutsångest 523 eller 528

Sida 3 av 3
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Någon som vet varför utvecklingen har gått bakåt något vad gäller bränsleekonomin? På långkörningar kan tänkas att utväxlingen är till 528:ans fördel med 3,07 mot 525:ans 3,15. skillnad ca 2,5 %. Min touring har 3,23 så det är 5% lägre utväxling än 528:an sedan. För det mesta ligger jag på 0,9 i förbrukning blandat körning. Mycket lite ren stadskörning.
Super-dan, att E60:n är en annan "femma" tycker jag var bra sagt, men då är jag ju svag för ordvitsar a´la Hegerfors :)

AE
Begriper verkligen inte varför det finns människor som köper småbilar när Bmw drar så lite bensin.

0.62 l/m drog min bil också ibland men det var en Passat Td.

På papret drog min 523it 0.97 l/m och det gjorde den i verkligheten också,...varken mer eller mindre.
Det var det billigaste med att äga Bmw.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bränsleekokonomin är nog det bästa, värdeminskningen det sämsta och reparationskostnaderna "medel" vad gäller BMW-ägande.

AE
Med tanke på att super-dan angav bränsleförbrukningen efter "färddatorn" så tippar jag på att den inte stämmer riktigt med verkligheten. Jag har iallafall väldigt svårt att tro att man klarar köra en så stor och tung bil som en 528 på 0.62 l/milen om man snittar runt 109 km/h på 25 mil.
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Största skillnaden skulle jag vilja påstå är att 528:orna oftast är mer extra utrustade. annars så är det nog bara att hitta en välvårdad bil för du blir inte besviken oavsett du köper 523 eller 528.

gb
su
174
super-dan
116i - 06
Kul att någon uppskattar ens torra skämt ;-). Fast ni missade den där om varför jag somnade med ett leende på läpparna... GE: Nä, jag tror inte heller. Fel, jag vet att instrumentet inte visar 100% rätt. När jag har jämfört vid tankningar så har jag kommit fram till att den visar 0,04-0,05 liter för lite. I detta fall skulle alltså snittförbrukningen ha varit ca 0,67 på just denna resa. Jag tycker ändå att det är fruktansvärt bra för en bil med dessa prestanda. Om man tittar på snittfarten kan man kanske tycka att det var lite fiskörning, men jag höll bra fart på motorvägarna (dvs betydligt mer än 110) och sedan var det ganska mycket vanlig 70-skyltad landsväg där farten oxå var högre. Nåväl.. Ett annat hett tips till trådstartaren om du har småbarn. Välj en bil med skinn/läder. Otroligt mycket lättare att torka bort lera och annat gojs som barnen drar in i bilen.
skulle vara grymmt kul att syna dom siffrorna..

vet inte hur mkt det skiljer om du inte har touring som jag.

men under 0.75 det får jag då INTE min om jag ska ligga i motorvägsfart och hålla tempot.. med ägg under pedalen och exakt hastighetsbegränsningarna snittar min enligt färdatorn på en 15mils sträcka med lite kuperad terräng och nått enstaka stopp 0.76L/mil.

fortfarande riktigt bra för en bil på 1800kg och 193hk.

/mvh jocke
snitthastighet 112km/h på sträckan göteborg -lycksele ca 120mil snittförbrukning på 0.72l/mil
bmw 528iM 2000 med 21200mil på mätaren.

kör inte direkt lugnt men väl på vägen kör jag alltid med farthållaren på..ligger strax under 140km på motorväg o runt 25 över på övriga vägar...ALLTID.

älskar min soppaförbrukning på min 528im....
förövrigt till salu oxo:-( tyvärr...
Med vanlig köring (endast ett fåtal omköringar) kör jag min E39 523i -99 på 0,75l/mil på landsväg i ca. 90-100km/h (4 pers.). Den drar dock mindre i 120km/ har jag noterat.
Bottennoteringen jag gjort med den är 0,59l/mil på dubbdäck och ägg under foten.
Samtliga siffor är enligt f-dator.

Så visst är de snåla m52tu!
Tack för ert engagemang :-) Har funderat och de blir nog en 528 faktiskt, bara jag hittar någon fin :-) Norrlänningar e ju kräsna sägs det :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.