|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Johannes Rydberg |
allstå en 528 har mer hk än vad det stå på pappret. har för mej att dom brukar bromsa 200hk+ mellan 200-210hk enligt broms papper. varför skulle det enbart skilja 1hk mellan 523 528 då 523 som är en 525 ignegntligen motorvolym mässigt. ? men 528 har 3dl större maskin. sen bromsar ju 523 som sagt bra mkt mer än vad bmw anger på pappret. har för mej att enligt bmw så skall en 523a ha ca 170hk men igetligen bromsar den närmare 190hk. alltså ungefär samma som den gamla 525 91-95 eftersom dom har samma motor volym så är det rimligt. och det är självklart rimligt att en 3dl större maskin ger ännu mer hk än en 2.5liter maskin. (``320-325´´ gamla nicket) |
LeifM |
Ja TV här mätt dylika hk på dessa bilar. Bl.a 169 hk på bakhjulen på en 523 vilket enl dom skulle ge cirka 188-190 hk. Och det känns som om 528 har minst 15-20 hk mer än 523 vilket skulle betyda 205+ för den. Låt oss leka med att 528 har 190 på bakhjulen vilket i så fall skulle ge cirka 209-210 hk på pappret. Allt enligt TV och dess mätningar och beräkningar. Jag har kört Volvo V50 med 170 hk och Ford Mondeo V6 med 170 hk. Och de kändes väldigt klena mot 523 och dess 170 hk. Bara som ett belysande. Nästa BMW en diesel... |
|
en välskött 528a alla gånger om då behöver man inte grina när soppapriset stiger heller . schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
LeifM |
Ja en 528 tröttnar man inte på. Hade jag haft en 523 så vet jag att jag hade sneglat på 528 och ångrat mig. Bensin, skatt, försäkring som är merkostnad är så lite så det är knapp värt att nämna. Min drar 0.92 blandad körning och en 523 kanske ligger på 0.88 om man snålkör. Gör 0.04 cl x 11 = 40-50 öre per mil. Värt varenda ettöring! Försäkringen skulle skilja på cirka 200 kr helåret. Och servicen är väl skit samma. Mao kör du 1500 mil/år blir det cirka tusenlappen mer om året för att du skall vara nöjd. Att sedan 530/535/540 är ännu vassare är an annan och lite dyrare historia. En 528 ångrar man inte om det andra valet är 523! Nästa BMW en diesel... |
|
TV mätte en Z3 2.8 till 183 hk på bakhjulen. Med normala 10% effekttapp från motorn skulle det innebära 201 hk i motorn. TV:s 169 hk på 523 motsvarar med samma räknesätt 186 hk i motorn. Det känns ganska rimligt. |
|
LeifM |
Effekttappet 10% räknas ut på följande sätt. 183 hk / 0.9 vilket ger 203.33 på en 2.8 liters 528. 169 hk / 0.9 ger 187.77 på en 2.5 liters 523. Men strunt samma. Skillnaden är försumbar. Nästa BMW en diesel... |
| Självklart, en liten matematisk miss av mig. Räknade med 10% påslag på 169 respektive 183 istället. Får skylla på måndagen :) | |
|
En annan tanke är att gamla 325/525 med 12 valve motorn lämnar 170 hk på papret. "Tror" nog att Bmw har kramat ur några till även om det finns en gräns för det också. ( En 535 E34 har t.e.x i en del versioner 211hk ) |
|
Johannes Rydberg |
vadå menar du att den gamala goa 12 ventilaren m20b25 ger mer än 170hk som bmw anger? (``320-325´´ gamla nicket) |
|
nu känns det som att vi borde lugna oss lite. finns det nån i sverige som bromsat dessa siffror ur 2.5an och 2.8an som överträffar fabriksuppgifterna så vida?. /mvh jocke |
|
|
Jag menar förståss att den gamla motorn har 170 hk vilket säkert stämmer överens med verkligheten. Att 523 skulle ha samma effekt verkar osannolikt. Kanske mer rätt att jämföra den med 525 E34 eller varför inte 525 E39? Någon som kan förklara vad som ändrades i motorn mellan 523 och 525 00-01? , för att förklara varför effekten annars har åkt jo-jo mellan åren i samma motor? |
|
LeifM |
Det jag hörde var att BMW justerat ned hk av följande orsaker. 1. Försäkringsfråga i Tyskland för att hamna i ett fördelaktigare segment med max 170 hk. 2. Hålla ett avstånd till 528 för att motivara 40000 kronors skillnad. 3. Flackare vridmoment ansågs också som en fördel vilket man förmodligen fick på köpet vid nedtrimningen. Att jo-joeffekten finns sägs också bero på skatt/försäkring som ändras konstant. Det jag beskrivit här är sk. andrahandsuppgifter. Nästa BMW en diesel... |
LeifM |
Lite mer om effekttrappan och försäkring. 192-193 hk hade bla. BMW 325/525 Golf/Passat V6 Syncro Audi A6 Mercedes C200 Kompressor 170 hk hade. BMW E34 525, E39 523 Golf/Passat V6 Opel Omega V6 Ford Mondeo V6 Mercedes C180 Kompressor hade 163 hk. Nästa BMW en diesel... |
|
Jag kör en 528 och har provat både 523 av liknande årsmodell och även 525 facelift och tycker att skillnaden är tydlig. Både 523 och den nyare 525 känns slöare och drar dessutom mer soppa. Jag ångrar inte en sekund att jag valde just 528. Det är nästan så att det är roligt att tanka. Jag sitter i bilköer varje dag och får en känsla av att alla tänker "där åker han som gillar att sponsra oljebolagen" när jag faktiskt kan snitta runt 0,87l/mil trots Stockholms bilköer. Mitt problem nu är att bilens miltal har sprungit iväg, vilket innebär att jag har börjat fundera på att byta till en nyare bil. Men den "braiga" 2,8 liters rovan finns ju inte i de nyare... |
|
|
Super-dan vad grundar du påståendet att 525:an skulle vara törstig? Jag är nöjd med min förbrukning som oftast ligger runt 0,9 blandad körning. Vid långkörning utan AC går det att komma ner i runt 0,75 även om man ligger något över hastighetsgränserna. Jag tror att 530 är modellen för dig om du skall byta. AE |
|
| Törstig och törstig. Ingen av dessa bilar (523/525/528) är ju egentligen törstig jämfört med många andra bilar/modeller/motorer. Jag köpte min 528 av en kompis som i sin tur bytte upp sig till en 525 -01. Han körde 528'an med ungefär samma förbrukning som jag. Efter byte till den nyare bilen har han noterat en märkbar ökning av soppaförbrukning. Vi pratar kanske uppemot 0,15l/mil. Nu har han något tyngre högerfot än vad jag har, men det är ju hans egen jämförelse. Jag testade långkörningsförbrukning under en resa till småland på ca 25 mil. Full tank, 2 vuxna + 2 barn + full packning. Snitthastighet enl.instrument ca: 109km/h, Snittförbrukning enl. instr.: 0,62l/mil. Jag somnade med ett leende på läpparna den kvällen. Kommer dock inte ihåg om det var pga förbrukningen, tankningen av vätska eller om det var pga någon fysisk aktivitet... ;-) 530 säger du. Är inte den törstig då? | |
|
Ja, med den långfärdsförbukningen förstår jag att du upplever vissa bilar som törstiga. Mitt rekord var nog när jag lånade ut bilen till min far och mor som åkte utan packning t.o.r. ca 18 mil (Lånade deras Volvo då jag behövde en traktor med dragkrok;)). Då hamnade förbrukningen på 0,71 och då är jag säker på att fartgränserna hölls. Prestandamässigt är det nog 530 som gäller om du inte vill byta ner dig. Kanske inte skiljer så mycket på långkörning mot 525:an då utväxlingen är högre, men 0,62 lär du nog inte återuppleva är jag rädd. AE |
|
| min 528:a 00:a drar ca 0.85 blandad körning o långkörning vart jag nere på 0.73...klarar man inte den förbrukningen så får man nog fan köpa sig en toyota eller nåt.. | |
| hade min ac igång hela färden dessutom tur o retur göteborg -lycksele.... | |
| Det är ju det jag säger. En 528 är ju en perfekt kombination av hk/bensinförbrukning. Jag kommer alltså troligen bli besviken när jag byter till en nyare 525/530 E39 tex. E60 med de nya motorerna är en annan femma, men då pratar vi ju en helt annan prisnivå. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.