|
|
|
|---|---|
|
Jag skall eventuellt sälja en bil som jag äger till en köpare som vill att hans pappa skall stå för försäkringen. Frågan som kom upp var om köparens pappa måste följa med vid köpet och skriva under på registreringsbeviset eller om köparen kan göra det själv. Vad säger ni? Det är köparen som kommer att bruka bilen. Om det är så att det måste vara pappans namn på reg-beviset, kan jag då skicka med köparen reg-beviset efter det att köpeskillingen är överlämnad och vi har fyllt i datum och jag har skrivit under reg-beviset? Kan jag gå på en nit då? | |
|
Endast bilens *ägare* kan teckna fösäkring på den. Ingen annan. Du har störst intresse av att se till att reg-beviset blir "inskickat" med en ny ägare angiven. Annars kan de tex köra runt och felparkera hur mycket som helst och du får betala. Köparen har inte lika stort intresse i att lappen blir inskickad. Antagligen för att denne kan åberopa kvittot för att styrka sitt ägarskap, om det skulle ifrågasättas. |
|
|
Eller så får han som köper bilen å skall köra den skriva på å så får han å hans pappa göra ett eget ägarbyte sen så går du i alla fall ur affären utan några problem! Mvh: Daniel Man gör fel utav en anledning, men man kan även ha en anledning å göra fel! |
|
|
BMW-M5power- En ägare på pappret helt i onödan. Be killen ta med sin farsa istället. Mvh Markus |
|
| Pappsen kan ge fullmakt till sin son att göra köpet åt honom. Så slipper han vara med. | |
| Tack för svar. Japp, fullmakt är nog bästa lösningen. | |
|
Ja Marcus_M3 jag vet att det blir en onödig ägare på bilen men jag är lite anti mot såna som inte kan stå för en egen försäkring på den bil dom brukar! Å mitt inlägg var ju bara ett tips hur Travel-In-Style kunde gå tillväga för att själv gå utan problem ur affären! Man gör fel utav en anledning, men man kan även ha en anledning å göra fel! |
|
|
Ur köparens perspektiv bör fadern stå på alla papper, då detta kan utredas vid skadereglering... men det är ju inte din business //Hampus Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.