|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha letat efter e46 ett par månader utan resultat, så har jag börjat titta på e39 istället. Tittade på denna Länk idag och den var fin, förutom en massa stenskott och rost på huven. Fanns även lite rost vid främre hjulhuset, dock inte så mycket. Fanns även rostbubbla på c-stolpen. Även om den har gått 13' mil så tycker inte jag den borde vara rostig, det är ju en 02:a. Känns som det skvallrar om att han inte har tvättat bilen speciellt ofta. Maskinellt såg den ut att vara i bra skick, den hade bra vinter och sommardäck, han hade bytt länkarmar och bromsarna. Han hade även bytt bak och framspoilern nyligen. Inga repor eller bulor i övrigt. Vad kan det kosta att fixa huven? Rimligt slutpris? Eller ska man helt enkelt skita i denna bil. Snabba svar önskas!! | |
|
Om huven börjat rosta i den berömda kittade falsen där ytterpanelen är omvikt vid lyktorna, så skall BMW kostnadsfritt byta huv som good-will om det är mindre än 6 år sedan nyreg. Det har i så fall inget med skötsel att göra utan handlar om att kittet släpper in fukt, d.v.s att tvätta idogt gör det bara värre. AE |
|
|
All rost som inte uppkommit pga yttre åverkan tar BMW på rostskyddsgarantin. Såg själv denna annons när den kom ut och tyckte spontant att det var en prisvärd bil. 13.000 mil på en 5-6 år gammal bil sätter ju ofta en del spår och E39:an har ju som Anders beskriver en del svaga punkter när det gäller rost och sen gäller det ju att man tar hand om eventuella stenskott innan rosten tar över men det gäller ju de flesta bilar. ___ //Ulf |
|
| håller med programmer.klart prisvärd,bara ta det på good-will... | |
|
Tack för svaren, Är så jävla sugen att slå till, men det tråkiga är att motorhuven ser ut som att bilen är en 96:a medan resten ser ut som en 02:a. Det är uppenbart att ägaren inte har gjort sitt åtagande och åtminstone fyllt i stenskotten när dom kom. Alltså, jag kunde inte se rost på andra ställen än på motorhuven där stenarna hade träffat. Då gäller väl inte garantin? Vad kostar en ny huv? Vad gäller angående c-stolpe-bubblan? rost/bubbla finns även på dom svarta listerna på båda dörrarna på passagerarsidan. går det på garantin eller? bilen togs i trafik 3/2002 så garantin gäller fortfarande. Det känns som att högersidan på bilen var mer angripen av rost än vänstersidan. |
|
Gemini__ |
Dom svarta listerna på dörrna ska enl. uppgift inte gå på garantin, finns en tråd ang. detta hittade den dock inte. |
|
Korrekt, de svarta listerna eller bländare som dom kallas tillhör enligt BMW inte karossen och där gäller inte garantin. Dessa är rostkänliga, har antydningar på någon bländare på båda mina bilar. Dessa går att köpa lösa på BMW och det ska enligt uppgift inte vara så svårt att byta själv. Nackdelen är väl att man får byta samtliga för att det inte ska konstigt ut. När det gäller huven så vore det bästa om du kunde hitta lite "godkänd" rost för då skulle du ju få det andra löst automatiskt. Vet inte vad en ny huv kostar men det är nog inte billigt med både huv + lackering. Jag lät BMW lackera om min huv i samband med att jag fick min baklucka utbytt på garantin och trots att jag slapp sk ställtid i lackeringsverkstaden så hamnade det ändå på 3500-4000kr. ___ //Ulf |
|
|
Hej ! Jag personligen tycker att du skita i bilen. Ska man köpa en bil för 130.000 kr ska den fan ta mig inte vara rostig, det tycker jag i alla fall. Kör för tillfället en Volvo 850 GLT -92 som har rullat 21000 mil och på den finns ingen rost, fast den kostade bara 13.000 kr. Mvh Carlito. |
|
|
Tja,är det "bara"(jaja) huven+"bländarna" som har lite rost,så antingen så fixar du detta osv hör med någon kompetent lackfirma vad det kan kosta om inte BMW tar det på goodwill....eller så prutar du motsvarande kostnad...minst. Går inte det att pruta öht och/eller goodwillen verkar "bli svår", så tar du en annan bil..enkelt! Mvh Janne. |
|
|
Hmm,blev lite rörigt skrivet där,men slutsatsen blev "rätt" iaf ;)...dvs pruta minst vad det skulle kosta att fixa rosten om det inte går på goodwill.. Mvh Janne. |
|
|
Man kanske skulle inrikta sig på denna Länk istället. Samma årsmodell, automat, dock i min tycke sämre färg. Hur mö kan man pruta ner den utan att skämmas, förutsatt att bilen är i bättre skick än den gråa? Tack för alla utförliga svar (janne, programmer etc), dock så fick jag aldrig ett svar som berörde rostbubblan på c-stolpen. Den ingick i garantin eller? |
|
|
Om det är det är en del av karossen och en bubbla under lacken så går det på garantin. Är det på en list (bländare) eller uppkommit genom yttre åverkan då går det ej på garantin. När det gäller bilen du länkar till så är den rätt så ok prissatt från början så det borde inte vara möjligt med jätteprut men sådant beror ju också på hur bråttom säljaren har. Ett bud på 125' kanske? ___ //Ulf |
|
|
Jo,när det gäller prut så måste man ju först "checka av läget" både på säljaren,marknaden,bilen(kolla av att verkligen säljaren äger denna och den är betald naturligtvis) och sedan ha en känsla över hur det verkar totalt sett... Om säljaren skriver i annonsen att det ej är prutbart...tja,då beror det naturligtvis på något(oftast ett väldigt bra pris i grunden).. Men som säljare måste man ju också vara "lite smidig" ,så att köparen känner att han iaf inte gjort en "dålig" affär...ja,du fattar :) Och att sälja privat idag är ingen "dans på rosor" alla gånger,så t.ex är en säljare inte villig att gå ned någon krona eller ger ett "obstinat" bemötande om man kommer som "seriös köpare" och funderar på just detta...då KAN det ju bli problem att öht få sålt den så snabbt o smidigt som han vill.. OBS! detta är bara exempel på hur det KAN fungera säljare/köpare emellan :) Och ja...när det gäller rosten så är det som Ulf skriver..SKA gå på garanti iom att den då är under 6år från inreg. minus "yttre åverkans punkten"(OM nu BMW hävdar detta,vilket dem inte brukar göra sååå ofta vad jag har hört iaf) som Ulf skriver om.. Ja just det.."Bländarna"(dvs rosten på C-stolpen som du skriver)>>>> det troliga är att just den svarta bländaren på bakdörren INTE går på garantin... Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
OK, jag tror att jag har fått dom svar jag vill ha men bara för att klargöra (jag har nu förstått vad BMW ersätter på garantin), när jag skriver "c-stolpe", (kom inte på vad det heter så jag wikipedade upp det) så menade jag detta Länk . |
|
|
Jo, C-stolpen på en sedan är ju karossen och lackerat i bilens färg = garanti. På Touringen så är ju C-stolpen, åtminstonde det som är synligt med stängd bakdörr sk bländare = ingen garanti. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.