AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
784

motorn kokar vid köbildning

w.wallace
Min beemer gillar inte att stå i köer. Efter ca.10 min går temp mätaren upp på rött. Lämnade in den på verkstad, men han sa att fläkten var av slirmodell och ska således alltid gå. Så min tes om att den skulle gå igång vid viss temp var alltså fel? Nu undrar jag vadsom kan vara fel?? snälla hjälp, för nu kommer sommaren!
F.Nilsson
Termostaten skulle jag gissa på,öppnar inte som den ska.Inte så dyr i inköp så det kan ju vara en bra sak att börja med.
Len
Borde vara fläktkopplingen! Visst är den av slirmodell, men det innebär ju att den också är temp.styrd. Över en viss temp. (i denna koppling) borde
fläkten snurra med för fullt.

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
När motorn når en viss temperatur ska fläckten kopplas in, den utvidgas av värmen och slirar inte längre på axeln utan låser fast den så fläckten börjar snurra, låter lite som en Volvo 240. Vanligt fel att även fläckten blir sliten så byt den och termostaten sen är nog allt bra.

Patrik L
w.wallace
Tack grabbar. Vad skulle denna fullständigt ohändiga påg göra utan detta forum.

många tack..
vilken mupp till mekaniker.. haah

99% av sådana här fel beror just på att slirkopplingen behöver bytas.. ska själv åka o köpa ett stycke...
Hade liknande problem förra sommaren och funderade på att byta ut slirkopplingen. Men ödet ville annat och ena fästet för kylarslangen gick tvärt av. Funderade på att laga detta men köpte en ny kylare istället. Efter detta så var det inga problem med att den gick varm längre, nålen håller sig konstant strax under halva skalan.

Så kanske det är kylaren som behöver bytas?
Deejay08
LarsP:
Vad kostade kylaren? Har lite problem med min också... =(

Deejay
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Bara som en anekdot:

Köpte en BMW där allt funkade perfekt, inga oljud ingenting.
MEN.....

Blev varm, rödmarkering, vid tomgång/köbildning!!!

Letade fel och såg att vattenpumpen hade ett litet droppande, typiskt då vattenpumpen är på väg att gå, så införskaffande av vattenpump och plockar ner den gamla som då visade upp att axeln in till "pumpbladen" var helt av.
Dvs, oavsett hur mycket det snurrade via remskivan så var bladen helt stilla.
Godset i vattenpumpen var ordentligt slitet så det måste min åsikt är att det bör ha hörts innan men att ägaren innan mig struntade i det, när det sedan tystnade så brydde h* inte om det.

Så kolla om vattenpumpen har ett littet "drippande" undertill, syns enklast med hjälp av en ficklampa och motorn i gång.

Tur att BMW bygger så bra motorer, annars hade det varit kört med den maskinen!

[ www.tocnet.nu ]
Da
85
Daddan
518i -85
Testa din fläktkoppling som jag gjorde. Testa att stoppa fläktbladen då motorn är igång och kall med en hoprullad tidning el. liknande. Varmkör bilen och testa att stoppa dem då. Det ska vara svårare. Jag kan stoppa fläktbladen med fingrarna precis lika lätt oavsett om motorn är kall eller varm. Ska m.a.o. köpa en ny fläktkoppling idag!

MVH David
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Ibland kan kylaren bli full med skit och annat skräp från vägen. Testa att blåsa rent den med tryckluft innifrån och ut. För är det tätt där så kyler den väldigt dåligt vid exempelvis köbildning...

who dares wins...
Len
Om du väljer att blåsa rent mellan kylarelementen så gör det med viss försiktighet! Går att knyckla till det riktigt ordentligt....

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Till Deejay,

kylaren kostade 1560:- på BMW i Göteborg. Jag bytte slangarna (de stora samtidigt) och de kostade 119:- respektive 140:-

Lätt att byta.

/Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.