AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.689

750 e32 totalt elektronikras?

lu
48
lupo
525tdsA -95
Har funkat så bra tills nu..varvräknarn la av, varningslampa för låg nivå på bromsvätska tänds, e-läget på automaten flippar över till s-läge(går inte att klicka tebaks), antispinn givarn tänds (och är tänd sen dess..) och bilen går riktigt tokdåligt..som en blixt från blå himmel händer detta ??..va f-n kan ha hänt nu?

Inga trasiga säkringar, nästan nytt batteri med bra tryck i, alla vätskenivåer som dom ska.. tips å ideér mottages tacksamt.

Mvh//
AT
59
ATTI1
A6 -07
Välkommen i klubben, fast på min funkar varv- och hastighetsmätaren hela tiden. Jag fick tipset att kolla anslutningarna så dom sitter ordentligt samt använda kontaktspray. Hade tänkt göra det idag, men det kom ett lass ved och en hetaarbeten kurs emellan...
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
På vilket sätt går bilen dåligt?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Se det positiva, nu får ni chansen att ta civilingenjörsexamen i elektronik och ett fil.kand i tyska elkopplingar. Ni kommer troligen att vara kärnkraftsprofessorer när ni tagit er igenom elsystemet på den kärran. ;)

Skämt åsido, vi hoppas på lite 556 på någon jordfläta.....

/L
Be
278
Bengt C
523i -96
Om många fel dyker upp samtidigt kan det vara fråga om ett jordningsproblem. Om flera system är jordade via samma kabel, och denna glappar, kommer allihop "balla ur" samtidigt. Motsvarande problem på matningssidan (t ex trasig säkring) medför att allihop "dör" samtidigt. De kan inte samverka då de är döda och det hela ter sig då mindre mystiskt.

Jag tycker emellertid att BMW har seriösa jordningar och skulle inte misstänka jordningsproblem lika kvickt som t ex på en Peugeot. Där kan 15 jordkablar samlas på ett kontaktstycke som sedan går via en kabel och flatstift till karossen. På BWM går kablarna ofta direkt till karossen och sitter där i en ordenlig jordskruv.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Själva instrumenthuset verkar kunna paja, på min svarta så fick jag med original instrumenthus och när man kopplar in det så är det inte mycket som är riktigt. Men jag har inte haft tid att kolla det noggrannt, kan ju vara avbrännd ledningsbana, kass lödning,kass komponent, så det är ju rätt svårt att hitta felet.
Mitt tips är att låna ett instrumenthus med rätt färg på baksidan (jag gissar på att ditt är blått) och testa om alt är ok då. Hade du bott närmare kunde du kommit förbi och testat med mitt. Jag har lärt mig att få ut det utan att lossa ratten så det går rätt fort att plocka ur och i.

/Mats J
AT
59
ATTI1
A6 -07
Mats.J
Skulle du vilja beskriva hur man gör när man plockar i och ur instrumenthuset? Det låter klart intressant, jag gillar lite pilljobb..

// Anders
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det sitter väl bara med tvåskruv rakt upp i panelen, lossa dom ochdra instrumentet mot dig. För att sedan få loss det från bilen får man lossa alla kablar trä in instrumenthuset i ratten lite och vrida ratten åt vänster och dra med huset så kommer det loss. Jag kan nämna att min ratt har airbag. Jag kanske skall ta kort på hur jag gör.
En viktig sak, lossa batteriet innan du börjar greja.

/Mats J
Be
278
Bengt C
523i -96
Mats J

Smart det där med att vrida ratten. Men du, har din ratt höjdjustering och hur sitter ratten i sådana fall? Min har inte höjdjustering (bara i djupled) och sitter väldigt högt. Att få ut instrumenthuset genom ratten är omöjligt, men jag har aldrig tänkt att man faktiskt kan trä in den lite grand och sedan vrida ratten. Vrider du förbi blinkersspaken, typ ett halvt varv, eller?
lu
48
lupo
525tdsA -95
När jag sa att bilen går dåligt så menade jag att den e supersvag och svarar knappt på gas alls..men den misständer inte och ingen ryckig gång, inte svårstartad. Det är precis som om antispinnen tror att bilen spinner hela tiden och därför stryper motorn(och den varningslampan lyser hela tiden)..men det verkar ändå vara nåt generellt skit med elen då det finns andra fel som kom samtidigt (ej fungerade varvräkn,varningslampa för bromsoljenivå,går ej att koppla ur sportläge.

Mvh//
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Bengt C: bara justering i djupled, och backad så mycket som möjligt. Toppen av instrumentet får man peta in i ratten så mycket som går, det är tajt, och sedan vrida förbi blinkersspaken så är det klart.

lupo: Om du har motorhuven öppen och kollar på spjällmotorerna, rör dom sig väldigt lite eller? Rör dom sig endel så kan det vara att motorn gått ner på halva motorn. Knö ner näven och känn på avgasgrenrören så känns det direkt om motorn går på den sidan.

/Mats J
lu
48
lupo
525tdsA -95
Ska kolla det så fort som möjligt ikväll..åtrerkommer
Be
278
Bengt C
523i -96
Mats J:

Tack för tipset ang hur man tar ut instrumentet. Skönt att kunna göra det och bara behöva plocka bort ena batterikabeln. Det är lite flimsigt med plasten runt och under styrkolumnen. Att behöva hantera kablage och släpkontakt till "bomben" i ratten känns lite sådär.

Jag har haft ut instrumentet flera gånger redan. Dels för att byta lampor men även för att på olika sätt försöka få igån "Check Engine" lampan. Tog en hel evighet av felsökning innan jag fattade att alla tips kring detta på nätet gäller amerikanska bilar. Endast Europeer från 80-talare verkar ha kablage framdraget. Utgången på motronic-boxen fungerar dock och är dragen någonstans (grå kabel, pin 15 om minnen inte sviker). Dock inte till instrumentet. Jag har emellertid kollat att 5 tryck på gasen faktiskt producerar felkoder. Jag ska dra upp kablage för detta, för funktionen är användbar naturligtvis.
AT
59
ATTI1
A6 -07
Mats J .Tack för beskrivningen. Jag ska se om jag kan få lite ordning på mina instrument. En lite kul grejj med min bil är att när jag gasar av bara hel_ete så börjar alla instrument fungera igen. Tydligen vill bilen att jag håller plattan i mattan ;)
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
ATTI1, kolla med voltmeter om generatorn verkligen laddar på tomgång, det är inte säkert bara för att laddlampan slocknat.
/Mats J
lu
48
lupo
525tdsA -95
..nepp..den går enbart på ena sidan ..jag har också det symptomet att instrumenten funkar när jag trycker plattan i golvet..då slocknar varningslampan för bromsvätska och varvräknarn funkar igen..motorn blir aldrig helt varm heller..men det kan väl bero på att den bara går på ena sidan

Ska pilla runt i helgen med felsök..dra åt alla jorningar jag kan hitta..leta skavd kabel osv.
AT
59
ATTI1
A6 -07
Tack för tipset (igen) Mats, ska kolla upp generatorn. Men jag måste verkligen blåsa ur motorn för att instrumenteringen ska börja funka. Det är S-läge och blyfot som gäller för att få liv i prylarna. Det är ju iofs ganska trevligt men lite kostsamt i längden *lol*
AT
59
ATTI1
A6 -07
Lupo. Jag har kommit på ett väldigt bra sätt att bli glad när det är lite motigt. Då tar jag fram instruktionsboken och försöker lära mig tändföljden till V12an utantill, då börjar jag asgarva sen känns allt mycke bättre igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.