|
|
|
|---|---|
|
Hej .Skulle bränna ur motorn lite på min 750 men när jag var uppe i runt 230-240 började det blåröka något, sedan vid 245-250 tilltog det kraftigt,trodde nästan jag hade blåst något!.Grrrrrrrrr.Stannade sedan vid vägkanten rusade ut öppnade huven ,men som tur va inget missljud ( förutom att avgassystemet lät som att man "poppa popcorn" he,he)Måste vara något fel,kan inte tänka mig att ventilstyrningar/tätningar släpper så mycket.Kan det va baksug via vevhusventilationen?,att något är tätt så att vid högt varv,fylls ledningen upp & sen rakt in i insuget???.Har någon nå'n vetenskap om detta?.Tacksam för förslag.Bilen har gått 16 000 mil.Och jag har inte upplevt det här förut.Vilken oljekonsumtion är normal för en 750??. | |
|
Slutade det att ryka sen eller? finns vridet behövs ingen turbo |
|
| Enligt instruktionsboken är det max 1.5 liter / 100 mil som gäller ...(låter mkt. men det står så.. ) | |
|
Har haft det på min. Det sitter en plastkonstruktion mellan vevhuset och insuget som skall fungera som någonsorts tryckregulator/utjämnare. Det var en dålig konstruktion, som byts ut mot en bättre när den slutar fungera = stoppar igen. Om man inte byter den snabbt efter konstaterat fel så skjuter du trågpackningen pga för högt tryck i vevhuset. Min rök på högvarv tills jag bytte denna, om det berodde på att man tryckte upp oljedimma förbi kolvarna, eller om plastkoppen öppnade när trycket var alldeles för högt vet jag inte. Men efter att ha bytt denna pryl och tyvärr trågpackning (6000:-), så drar den ingen olja alls. Mvh Sune |
|
|
Hej igen.tack för visat intresse.Jag har nu också läst att det sitter 2st typ filter på varje sida mellan tråg ock insug??, vet inte vilket som stämmer ,plastgrej ell 4 filter.Ock inte är det lättare med den futtiga insyn man får i maskinrummet heller, ha,ha.Ska titta närmare i helgen om man nyktrar till mellan bankomat-uttagen he,he.trevlig helg alla. JAWEN |
|
|
F'låt Brundin , ja det gjorde det efter typ 1 min.Men en fet hinna på bak-kofångaren blev det .Testade sen att varva ut lite på lägre växlar ,men ack ingenting.I ock för sig blir det inte lika långa perioder med höga varv eftersom man inte vill misshandla maskin.Toppa bör man annars dör man ,nyfiken!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.