|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Jag har i dagsläget en 540 med Mk3 navigation och 16x9 skärmen, dock så har jag funderat på att uppgradera mig till Mk4 dvs. den Dvd-baserade navigationen. Mina frågor är således: 1. Räcker det med att bara byta navigationsenheten bak. Är det "plug and play" med att byta Mk3 mot en Mk4? 2. Vad bör man få betala för en Mk4 navigationsenhet i Sverige, ny resp. beggad? 3. Begagnad i Tyskland, vad kan de ligga på där i för prisklass? Tacksam för svar/synpunkter:) Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk | |
|
Hej grodan 1. Japp det är plug & play, inga andra ändringar behövs. 2.&3. Kolla på Tyska E-bay, finns hur mycket stöldgods som helst att handla. Viktigt att tänka på är att det finns 2 modeller av MKIV:an. En som är för monocrome system (pilvisning) och den "vanliga" som visar kartan. Tobmag |
|
|
Kermit: jag har ju en bil med MK3 och en med MK4 och visst är det lite skillnad i ren prestanda och det finns en fördel med att slippa byta skivor när man rör sig i Europas men ärligt talat så skulle jag inte betalat speciellt mycket pengar för en uppgradering av min MK3. Har du köpare på din MK3 så kanske det blir en rimlig mellanskillnad men annars vet jag inte...Har inte koll på vad dom kostar numera på e-bay. ___ //Ulf |
|
|
tobmag: Av princip så håller jag mig ifrån all handel med stöldgods eller ev. misstanke om stöldgods. Bra dock att veta att det finns två olika modeller. Programmer: Nej, skillnaden är nog inte så stor dem emellan, dock så vad jag har kunnat läsa mig till så ska man kunna få 3-D vy med Mk4. Det är mest det som lockar. Har idag en Navman i min arbetsbil och skillnaden mellan den och den fasta Mk3:an i Bmw:n är milsvid, till Navmanens fördel. Vill dock ha en inbyggd i Bmw:n, mycket snyggare och smidigare. Kan man uppgradera bilen med ngt annat navigationssystem som är kompatibelt med de funktioner som styrs från 16x9 skärmen? Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Hej, Färg & Monochrome: Det är samma modell rent fysiskt på båda mk4orna (förövrigt så gäller detta även för mk1-mk3). Mjukvaran som finns i navläsaren är det som skiljer dem. Ett utbyte av denna mjukvara brukar kosta ca 500:- hos siemensVDO (som servar enheterna). En mk4 på ebay i tyskland brukar kosta ca 3500-4000:- begagnat eller ca 6800-7500 ny med garanti. Pernsonligen föredrar jag antingen mk2 eller mk4. mk3an är seg som sirap jämfört med de andra. Men hade jag redan en mk2 eller mk3 så skulle jag inte slösa pengar på att uppgradera. CarPC kan man ju alltid sätta in i bilen om man vill "uppgradera" systemet. Kolla med noah här på forumet, han kan mycket om det. /Andy |
|
|
""Färg & Monochrome: Det är samma modell rent fysiskt på båda mk4orna (förövrigt så gäller detta även för mk1-mk3). Mjukvaran som finns i navläsaren är det som skiljer dem. Ett utbyte av denna mjukvara brukar kosta ca 500:- hos siemensVDO (som servar enheterna)."" Japp det stämmer, har sett på andra forum dom som blivit "lurade" på e-bay och fått monocrome varianten. Du kan idag själv byta mjukvaran med navcoder så den behövs inte skickas till Siemens. Ang. CarPC så visst, har man obegränsat med fritid så är det ju en klart "ball" uppgradering (kommer att avsluta min pc installation i bilen i morgon) //tobmag |
|
|
Beolink: Tack för tipset. Får kolla efter en Mk4 i Tyskland verkar det som. Har också upplevt Mk3:an som lite seg. Ngn som vet ifall problemet "correct guidence not possible" är avhjälp i Mk4:an ? Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
"Ngn som vet ifall problemet "correct guidence not possible" är avhjälp i Mk4:an ? " Japp, vet iofs inte om det har något med MK4:an att göra men med DVD'n 2007_2 High så försvann det! //Tobmag |
|
|
tobmag: Det lät ju positivt:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Hej, Ovan beskrivet fel brukar avhjälpas med antingen eller , eller både att uppgradera karta samt nav os i cdläsaren (MK1-MK4). I vissa fall betyder det dock att satellitmottagningen är för dålig beroende på antingen trasig gps modul eller dålig kontakt med gps-antennen. Kolla därför alltid i servicemenyn att ni har kontakt med minst 3 och helst 5-7 satelliter. Har ni ej detta bör ni felsöka GPS mottagningen. /Andy |
|
|
Beolink: låter logiskt för jag har haft bilar med MK2, MK3 och MK4 och diverse olika versioner på OS och aldrig (eller mycket sällan) fått "correct guidance possible". Nu har jag till 90% rört mig i de södra delarna av landet om detta kan spela in. ___ //Ulf |
|
|
Visst, det brukar dock ej vara några problem med att få bra GPS mottagning även i södra sverige. Men kolla gärna i servicemenyn hur många satelliter du har kontakt med när du upplever problem. /Andy |
|
|
Det är ingen av er som har provat det här systemet. Såg en annons i en engelsk tidning men har inte hört något om det i Sverige. Kan man behålla sina original CD växlare osv eller måste man köpa allt nytt från Alpine och bara behålla original skärmen. Länk Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
|
Mycket bra info:) Jag har dock den senaste Os som finns för Mk3 samt köpte en sprillans ny Europa karta hos Bmw 2005 (när jag fått hem bilen). Ändå uppkommer "correct guidence not possible" lite då och då.... Konstigt är det. jpx: Det verkade lovande. Tyvärr vet jag inget mer än de du skrev/visade. Berätta gärna om du får mer info om produkten. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.