|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag köpte en 525i -04(E60) i somras, när jag kollade färddatorn hade den ca 2300 mil kvar till service, tittade lite på olja etc i service info på iDrive, oc det såg bra ut. Nu, efter 200 mil, tänds lampan "service" när jag startar, paff som jag blev tittade jag vad som kunde vara på tok, och det var bromsvätskan som det var dags att byta (!). Nu bums. Nästa sak att byta är motorolja om ytterligare 2100 mil. Hörde med BMW och de sa att det var viktigt att byta direkt, baba att boka tid sa dom.( BMW Group i göteborg). Hur viktigt är detta egentligen? Har haft gamla bilar där bromsvätskan inte varit bytt på både 5 och 7 år och de har gått igenom besiktning, och jag har inte haft problm med korrosion i bromsrör etc. Känns knepigt att gå in och lämna in bilen en dag bara för bromsvätskan,,, Hur skulle Ni gjort ? | |
|
Att de inte går hand i hand beror väl på att bromsvätskeservicen är tidsstyrd och den "vanliga" servicen är beroende på sträcka och körsätt. Med tanke på att bilarna skall gå i diverse olika klimat finns det säkert marginaler. Det kan gå bra att köra i 3 eller 4 år. Har du klarat den fuktiga hösten så klarar du den torrare vintern. Men vill man vara bombsäker så byter man. AE |
|
| Om du vid köptillfället i servicemenyn hade bläddrat fram till bromsoljeservice (när man startar bilen visas bara km till nästa oljeservice) i servicemenyn, hade du direkt kunnat se att det nu var dags för bromsoljebyte. På servicemenyn står servicepunkterna listade i den turodning de med största sannolikhet kommer att inträffa framöver ( en del efter km , andra såsom bromsolja efter tid.) Tror säkert att du kan köra vidare och här på siten finns beskrivet hur du via i-driven nollställer serviceindikeringen som annars fortsätter att plinga osv varje gång du startar. | |
|
Jag tror att man i längden vinner på att byta bromsvätska enl föreskrift. Har läst någonstans att bromsvätskan även har en smörjande effekt på bromssystemet och dess detaljer. Byter man inte regelbundet så späds bromsvätskan ut med vatten och dess smörjande egenskaper avtar. Tror att detta kan stämma ! NN/ |
|
Transocean |
Biltema har bra bromsolja och byter gör du på parkeringen. Kostnad dryga hundring. Annars går det bra att väntä till nästa service. Som du själv konstaterade kan bilar gå både 5 och 7 år utan byte och utan att det "rasar", så 500-1000 mil extra på den bromsoljan är inte hela världen. Juha |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.