|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Begav i morse till Förande Bil för att beställa ett utdrag av gjorda garantinreperationer och servicar på en BMW i Tyskland som jag funderar på att köpa. Döm om min förvåning när dom förklarar att dom behöver svenskt reg-nr för att kunna göra denna beställning och även med svenskt reg-nr så är det enbart om jag äger bilen (även om det verkade som det gick att komma runt detta men det hjälper ju inte mig...). Sammanfattningsvis så är det bara min två egna bilar som jag kan få någon info om vilket inte är direkt intressant i nuläget... Enligt Förenade Bil så är det direktiv från BMW Sverige som styr vad som kan kontrolleras och han hävdar även att det absolut inte går att få några uppgifter om servicar gjorda i Tyskland utan det är enbart garantiåtaganden som visas. Förra gången jag kollade upp en bil så räckte det med chassinummer och då fick jag datum och miltal för de tre senaste garantireperationerna men detta är nästan två år sedan och den gången vände jag mig till Theanders. Är det någon annan som beställt dessa utdrag nyligen? Vilken info har ni fått, enbart garantijobb eller även service? Vilken Åf har ni varit hos? Jag vara ganska övertygad om att det fanns en servicedatabas men det kanske inte är fallet. Till Förenade Bils försvar så vill jag tillägga att dom gärna hade sett att deras möjligheter blev större när det gäller möjligheten att kontrollera bilar. Dom ser ju problemen med BMW Sveriges direktiv. ___ //Ulf | |
|
Mycket, mycket märkligt. För mig räckte det med chassinummer. Se PowerPost! |
|
|
Fick själv exakt samma svar(Theanders i Lund)i November 2005 när jag köpte min förra BMW(import men svenskreggad, dock inte vid förrfågan i min ägo), har sedan dess blivit mycket förvånad var gång jag på detta forum läst hur folk uppmanas att ta ut registerutdrag hos BMW...... Eller är det så att det beror på vem som frågar???.... |
|
|
Tinne: själv var jag hos Theanders i januari 2006 och kollade upp en tysk bil och hade då bara chassinummer och fick ett par dagar senare en lista på de tre senaste garantireperationerna. Har inte kollat Theanders den här gången eftersom jag trodde att Förenade Bil skulle kunna ge mig både mer och snabbare info. ___ //Ulf |
|
|
Du kan ju be handlaren i Tyskland fixa det åt dig, så gjorde jag när jag fick nobben här hemma i Sverige just pga den anledningen att jag inte ägde bilen i fråga. Nu köpte jag av en BMW handlare så de kunde fixa det är det inte en BMW handlare kanske det är svårare. |
|
|
Bilen jag vill kolla står ej hos en BMW-handlare. Var i kontakt med BMW Stockholm men där kunde dom inte heller hjälpa mig. Killen jag pratade med verkade inte ha full koll på allt men han sa i alla fall att information från BMW i Tyskland var sekretessbelagd och att han inte kunde komma åt den... ___ //Ulf |
|
|
Sekretesbelagd?!!? tror han på tomten med?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ulf: Jag har faktiskt precis samma erfarenheter som "Tinne" när det gäller att få fram garantiutdrag från BMW. Har i princip aldrig lyckats och förstår inte hur andra här har burit sig åt... varje gång har jag blivit hänvisad till någon svensk lag som förbjuder verkstäderna att lämna ut sådan information Som jämförelse blev BMWs påståenden lite komiska när jag innan köpet av min nuvarande V70 T5 fick en komplett rapport av Bilia verkstaden som servat bilen, dessutom kostnadsfritt. Svensk lag gäller tydligen inte Volvo?? Tyvärr har ju en del tidigare förslag ifrån BMW Sverige varit långtifrån kundorienterade så att det kommer därifrån är knappast förvånande. |
|
|
Kristoffer: jag har ju själv fått garantirep-utdrag från Theanders så jag vet att det kan fungera men det hela känns väldigt underligt. ÅF skyller på BMW Sverige och BMW Sverige skyller på BMW Tyskland. Både Förenade Bil och BMW Stockholm som jag varit i kontakt med idag säger att dom håller med mig och mina argument men är alltså styrda av direktiv uppifrån... ___ //Ulf |
|
|
Ulf: Senast jag provade var 2003 hos Theanders, då det gällde en nyimporterad 323Ci. Då gällde det bara om du själv var ägaren och det bemötandet jag fick i samband med min förfrågan har gjort att jag undvikit dem sedan dess. Det är möjligt att jag hade otur denna gång och talade med fel person. Men jag fick samma svar, visserligen avsevärt vänligare, när jag något år senare mest av ren nyfikenhet frågade verkstadschefen på Förenade Bil (dåvarande Fosieanläggningen). Har sedan dess lagt ned mina försök men har sett att andra lyckats, dock ej på någon av de nämnda verkstäderna ovan förrän nu. Det är verkligen synd om BMW tar bort denna "tjänst", det blir ju därmed krångligare att kontrollera begagnade bilar i Tyskland. Men om syftet med detta är att få fler osäkra köpare att välja svensksålt hos BMW i Sverige så... |
|
| Anledningen till att detta har införts är ju att en massa oseriösa mätarskruvande personer inte ska få så lätt att fiffla med sina nyimporterade bilar. För den påhittige är detta ett mindre problem som går att komma runt lätt som en plätt. Men jag tycker iaf att det är bra när billtilverkare försöker införa åtgärder för att försvåra för kriminella element som bara förstör för alla andra. De har ju tex förstört möjligheterna till denna tjänst för oss andra nu. | |
| När jag ringde Theanders senast (två månader sen) när jag spekulerade på en BMW så skulle jag inte få reda på vad som gjorts på den aktuella bilen under tiden den varit i sverige. motvieringen till det var att det var uppgifter de inte fick lämna ut. Däremot skulle jag få registerutdrag från tyskland för 400kr om jag ville. Konstigt man inte kan få veta vad den varit med om under tiden den varit på BMW-service / verkstad i sverige tycker jag. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
super- dan: Nu får du nog förklara lite vad du menar fattar nada ?? Ett garanti/servcieutdrag från BMWs databas är det enda som kan verifiera en mätarställning, en mätarskruvande kriminell bilhandlare har definitivt ingen nytta av det utan raka motsatsen. ///MVH Hasso Länk |
|
Ska testa Theanders så får vi se vad som säger, är i alla fall en känd kund där... ___ //Ulf |
|
| super-dan: jag fattade heller inte ett dyft vad du pratar om. | |
| OK, flera fall av bedrägerier har uppdagats där bedragaren har använt sig av denna tjänst före import för att på så sätt veta hur mycket eller lite han/hon kan skruva mätaren innan den reg.besiktas i Sverige. Det blir då naturligtvis ännu svårare för en presumtiv köpare att uppdaga bedrägeriet i efterhand. Är ni med nu då? | |
|
Japp då förstår jag/vi vad du menar. Men problemet blir ju ocskå det omvända om det omöjliggörs att få registeruppdrag från importland. Mätarfifflaren kan ju nu skruva bilen hur mycket som helst och slippa undan med det då det görs svårare för köparen att kontrollera bilens mätarställning. Fortfarande återstår ju möjligheten att kontakta serviceverkstäder i importland, men det gäller ju både för importör och köpare och är betydligt krångligare. |
|
|
1. Detta kommer att döda andrahandsvärdet på BMW ytterligare. Varför då? Jo, för att nu kommer köparna att utgå från att bilen är skruvad (de kan ju inte bevisa motsatsen) och endast vara villiga att betala därefter. 2. Eller så blir det tvärtom. De som har seriösa bilar kommer gladeligen beställa ut dessa papper för att bevisa sin oskuld. De bilar som saknar dessa papper kommer att bli osäljbara. Hoppas onekligen på nummer 2. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Uppdatering...På Theanders var det inga problem. Dom skickade en förfrågan till BMW Sverige i fredags em och i går morse ringde Theanders och meddelade att dom fått svar. Kundmottagaren kunde inte säga om det rörde sig om service eller garantireperationer utan det enda han kunde se var att bilen varit inne på auktoriserad verkstad vid två tillfällen. Så datum och mätarställning för dessa tillfällen är den enda info man fick. Jag kan se på blanketten som används att BMW Sverige kräver regnummer och fullständiga ägaruppgifter men trots detta så räckte det med chassinr och en kommentar att bilen står i Tyskland. ___ //Ulf |
|
|
Ulf: Får man fråga vad det är du hittat? Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
|
Herr Gaspedal: det blir en M5. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.