AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.045

Får BMW en stjärna i fronten nu!?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Följande finns att läsa på di.se:

"Lyxbilsjättar i ohelig alliansBMW och Mercedes brukar slåss med näbbar och klor om marknadsandelarna på lyxbilsmarknaden. Nu verkar det dock ett samarbete vara på gång mellan ärkerivalerna.Det är tyska Der Spiegel som skriver om den oväntade kollaborationen. I en intervju med tidningen säger Dieter Zetsche, vd på Daimler Chrysler som äger Mercedes, att han nu öppnar för ett samarbete med BMW.
Exakt vad samarbetet kan innebära är dock oklart. Det hela kan gå ut på att utveckla mindre bilmodeller tillsammans, men även gå så långt som att skapa nya motorer ihop. Detta är något som Mercedes tidigare gjort med Porsche:

"Jag skulle inte bortse från ett sådant samarbete om båda parter skulle tjäna på det", säger Zetsche till Der Spiegel.

Någon officiell kommentar från BMW har inte kommit. Bolaget har dock tidigare meddelat att en ny strategiplan skulle presenteras under oktober månad och att denna skulle fokusera på samarbeten med andra tillverkare.

Daimler Chryslerchefen är samtidigt negativ till att de två bolagen skulle äga utbyta aktier med varandra och understryker att det ännu inte har fattats något slutgiltigt beslut om ett eventuellt samarbete.

AE
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Usch vilken tanke. Jag tror Mercedes stjärna redan faller och vill bromsa katastrofen med hjälp av andra företag. Jag ser faktiskt hellre att BMW samarbetar med Volvo...

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ojdå...Var det inte i historiens begynnelse just bara en fråga om "tur" eller lyckliga omständigheter med 1500 modellen(60-talet) som räddade just BMW från att faktiskt bli uppköpta av Mercedes för en spottstyver...Puh..tur att det den gången "gick vägen" för BMW.

Nu är det visserligen ingen "uppköpargrej", men ändock ett samarbete som tydligen Mercedes vill se iaf...BMW är innovativa i mångt o mycket nu..

Vad som nu gör att just Mercedes kommer med ett sådant utspel kan man ju bara gissa...Men att bilmarknaden är ett "hårt pressat släkte" är ju allmänt känt,och Mercedes har väl gått "lite kräftgång" på slutet iom rostproblemen i slutet 90-talet början 2000 iaf osv..

Mvh Janne.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Handlar garanterat om någon form av miljösatsning tillsammans, vätgas für alles kanske?
Som svar på rubriken: Hoppas jag verkligen inte.
Som redan skrivits, BMW känns som ett spännande i innovativt företag, MB har problem på många kanter, och jag tycker personligen att de lever på gamla meriter.
Danielb kan vara något på spåren...

Mvh,
/Wille
Det är väl det faktum att BMW säljer fler bilar än Mercedes som gör att Merca öppnar för ett samarbete, kan inte vara kul att bli omkörd av lillebror :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Precis...de måste ju handla om någon form av nysattsning av tex miljöbilar,alltså ett projekt som inte alls påverkar övriga modellprogram hos respektive tillverkare...för de skulle ju inte alls fungera.

Men som nämdes ovan,så skulle ja också hellre se ett samarbete med volvo än med merca. Känns liksom inte lika hotfullt med en massa baktankar mm.
På miljösidan har de ju samarbetat ett tag. De utvecklar ju "lätthybridlösningar" som båda ska använda sig av. Det ser jag inget fel med, både MB och BMW är otroligt kompetenta företag och det är väl bara bra om de kan samarbeta så att bilarna kan bli miljövänligare utan att det drabbar konsumenternas plånböcker lika hårt som det gjort om företagen jobbat på egen hand.
Det är just en stenhård konkurrens inte samarbete som fört dessa märken till de höjder de nått. Varning för alltför stort samarbete! Se hur Scania och Volvo blivit världsledande på lastbilsmarknaden, inte är det pga samarbete i alla fall. / Loose/ loose situation?/ Hoppas att ryktet är falskt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.