AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.511

BMW - vs Saab - Vovlo

Sida 2 av 2
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Att 5-serien inte har 5 stjärnor betyder inte att det är en dödsfälla. Det poängantal som modellen uppnådde i EuroNCAP är detsamma som förra generationens Volvo S80 som jag inte tror att många skulle kalla för en farlig bil. Visst hade man kunnat förvänta sig ett bättre resultat men att kalla det för en katastrof tycker iaf jag är att ta i.

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har ytterst svårt att föreställa mig att 1-serieföraren "borstar av dammet" och tänder en cigg efter en krock med den betydligt tyngre och säkrare 5-serien i en "normal" frontalkrock i hyffsat låg(vanlig) hastighet,låt säga 50-70 km/h..

Jag är övertygad om att 1-serie föraren har betydligt svårare skador än 5-serie föraren...pga vikten och att den bilen(5-serien) är i en annan klass(bättre) säkerhetsmässigt just pga detta med viktförhållandet..

Alla inser väl att en tyngre bil automatiskt har ett försprång i en krock mellan bilar och i just frontalkrockar...eller?

Mvh Janne.
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Nu tycker jag ni är orättvisa som jämför 1-serie med 5-serie tro fan att man hellre sitter i 5-serie pga rent fysikaliska lagar. Jag tror också det har floppat lite när det gäller säkerheten i 5-serien i alla fall av att dömma tester och tidningar. Det är väl ingen som påstått att 5-serien är som en småbil i krock sammanhang hoppas jag.

Vill även passa på att ställe en fråga..
Krocka med en stadsjeep vilken bil sitter ni i Volvo S80 eller BMW 5-serie?

Sen att tråden kommit lite ifrån ursprunget får väl vara men det är väl detta som är fördelen för Volvo i mina ögon, men inget mer.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Coken>>>Ville med mitt resonemang påvisa att BMW 5-serie inte är en "katastrof" uti fingerspetsarna när det gäller just krocksäkerhet,beror ju på hur man jämför och med vad.

Och att det blev "Mixtus" som jag mest "snackade med" är ju för att han har just köpt en 1-serie som jag förmodar han inte är rädd att åka i pga viktskillnaden mot andra bilar i krockar,ingenting annat :)

Visst,bl.a. Volvo har bättre krocksäkerhet i tester mot 5-serien, det kan ju ingen säga någonting om..
Men det finns mycket att diskutera om man vill det när det gäller bl.a. krocksäkerheten i bilar.

Kan ju också hålla med om att bl.a. pisksnärtskyddet i BMW 5-serien borde varit standardutrustning och inte som nu extrautrustning iom komfortstolar..

Mvh Janne.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Janne:bakläxa, fokusera inte bara på Mixtus inlägg :-) längst ner på första sidan står det att från och med 08 har alla bmw det skyddet dock inte innan....
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det är bra att sådana här diskussioner dyker upp på internet.
Det påverkar bara biltillverkarna att bättra sig.
Även om man är BMW entusiast så ska man inte acceptera sämre säkerhet än konkurrenterna på sin
nya och dyrköpta ögonsten. Varför ska 5-serieägarna med familjer sitta utan fullgott effektivt sidokrockskydd?

Hur resonerar man hos BMW angående detta?
Beklämmande säger jag bara!
Även om inte styrelsen i Munchen inte läser våra missnöjda inlägg så kanske någon på en Motortidning gör det, så kanske ringarna på vattnet leder till BMW Sverige osv. Man måste ju lyssna på sina kunder, det är väl dom som köper bilarna?

/L
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
En sak är i alla fall klar. Alla vi som hänger här på forumet gillar ju BMW, eller hur? Och jag köper hellre en BMW än en Volvo, den saken är klar. Saab är för övrigt rena stenåldern. Har ni läst testet i senaste AMS. Förödande testresultat för Saab 9-5.

Synd bara att BMW inte kan spotta upp sig när det gäller den passiva säkerheten. Men: även solen har sina fläckar!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag gillar BMW annars hade jag inte hängt här, förresten gillar jag bilar överhuvudtaget.
Men BMW-ägare ska ha höga krav, det hör liksom till när man väljer märket.

Jag säger bara till BMW:
Det pratas mycket i marknadsföringen om att BMW är bilen för livsnjutare och aktiva människor
i karriären. bla. bla...Men jag vill även kunna njuta av livet och fortsätta karriären efter en ev. krock!
Åtgärda säkerheten på nästa generation 5-serie, Make it Happen bara!

/L
Ang vilken bil man helst sitter i vid en frontalkrock, 1-serien vs 5-serien, så tror jag att det kan bli jämt, då vikten enl vv endast skiljer 120 kg mellan en 530 resp 130.

/Peder
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

peder:
Tja,enligt BMW's hemsida så skiljer tjänstevikten 155kg mellan 130i och 530i,sedan är det inte bara det utan det är ju utrymmet både i kupén och längd framför vindrutan som skiljer ..mm...

betan:
Ja,men just nu finns pisksnärtskyddet inte som std, jättebra om det kommer till -08 :)

Mvh Janne.
Paap Reeder
En sak är säker: På en Volvo taxiverion - han var inte riktigt säker på modellen - så sittet man par på ett par st 2" X 2" HB.

Skalll testa igen i morgon.

MVH /// Paap R
FredricF
Jag vill inte försvara nya 5-serien men det är inte EuroNCAP-testen som avgör vilka skador man ådrar sig vid en krock utan hur bra bilen är på just den krocktyp som man råkat ut för. EuroNCAP testar väl bara två-tre fall och det finns i det närmaste oändligt många olyckstyper.
Det vore tragiskt om biltillverkarna designade bilar bara för att få höga betyg på EuroNCAP och struntade blankt i t.ex. påkörning snett framifrån (fast tyvärr är det väl troligt att dom till en del gör detta).

Angående krock mellan småbil-storbil så är det så att den lilla råkar mest illa ut. 5 stjärnor i EuroNCAP är "mer värda" om bilen är stor. Detta utreddes grundligt i en tråd för nåt år sedan som triggades av ett tv-program om Toyota och deras RAV-nånting där man förment lurade folk att bile skulle få 5 stjärnor och sedan fick den "bara" 4. Eller nåt sånt.

/Fredric
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Mer underlag som pekar på hur 5-seriens sidokrockskydd floppade vid en test mellan "luxery cars" i USA. Testen avsåg exemplar tillverkade efter maj 2007. Citat från IIHS hemsida (där det även finns en video):

"The worst performer is the 2008 BMW 5 series, which earns the second lowest rating of marginal for side impact protection."

Länk

Se även:

Länk
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Om man har antispinn påslaget med en framhjulsdriven bil på halt väglag så släpper bakvagnen precis som på en bakhjulsdriven bil.
FredricF
sneable: Så du menar att med framhjusdrift och antispinn så kan framhjulsdridt bli lika bra som bakhjulsdrift?
;-)

/Fredric
Riktiga bilar har motorn i längsriktningen och bakhjulsdrift eller till nöds fyrhjulsdrift
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag har en känsla av att Paap kör en kur med cellgifter igen?, och att han därför suttit i baksätet på diverse Volvo och Saab flertalet gånger, färdtjänsttaxi kostar inte mycket.

Mvh
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Kul att läsa alla inlägg....nu ska jag fara och köpa en Hummer H2! undrar hur många stjänor den har fått hos euro Ncap???? eller en Scania hm tja det finns alltid någon som e större.
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Kul att läsa alla inlägg....nu ska jag fara och köpa en Hummer H2! undrar hur många stjänor den har fått hos euro Ncap???? eller en Scania hm tja det finns alltid någon som e större.
No
160
Nobby
523i -96
Ville bara lägga lite länkar till bilarna som diskuteras.
5 Serie: Länk
S80 (förra generationen, nya fanns inte): Länk
Saab 9-5: Länk

Och för alla SUV ägare, en Suzuki Grand Vitara: Länk

När det gäller vikt, så gör en viktskillnad mellan två bilar vid en kollision att den lättare bilen utsätts för krafter som motsvarar en krock i en högre hastighet än den vid kollisionstillfället. Medan den tyngre bilen upplever en kollision i en lägre hastighet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.