|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Grattis till ett lyckat jobb!! H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
HJÄLP, va nervös jag blir när jag läser detta inlägg. När jag ska lägga i backen så känns det som om inte växeln hoppar i riktig, hoppar lite sen går det bakåt. Men det känns inget i de andra växlarna. Kan jag ha samma problem? Skriv gärna svar på mitt inlägg : Länk En som håller tummarna för att det ska vara lättare åtgärdat ! Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
nja det är väl lite mer åt andra hållet som sune k's fel va, min låda beter sig ungefär som din skulle jag tro. backen går i riktigt försiktigt! så har den varit i ca 1½ år nu å inga andra konstighetre har det varit me den för det jag bytte olja i den förra sommaren men den är precis lika för det H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
Pasi jag kollade på din hemsida om dinn pappas 7er... men hur fan kunde den bli en Honda Crx efter lite puts?? :) :) :) |
|
| Har nog samma problem tror jag, symtomen är allt för lika. Vad tar verkstaden frö byte av kula ungefär, nån som vet? | |
|
Siffran 2000:- har cirkulerat på detta forum för kulbyte. Dessutom har jag läst någonstans att man kan använda stålkula från någon Chryslerlåda istället med obegränsad livslängd. Jag hittar dock inte var jag läst det. |
|
|
Är kanske inte så smart att lägga i en metallkula. Om metallkulan har ett hårdare material än kanalerna. Vilket slits då? Kanalerna så klart. Nu vet inte jag säkert men en gissning är att det är bättre att byta plastkulor några gånger än växellåda en gång. Mvh. Micke Länk |
|
|
Hej 2000:- kostar bara oljan du skall byta, räkna med 5 - 6 tusen med arbete och allt. Micke har också rätt vad gäller kulan, alltid original för bästa effekt. Jag bytte min plastkula efter 29000 mil så nästa gång är det inte jag som byter den :-) Men detta kan du göra själv. Vet folk som gjort det efter instruktioner från denna tråd samt några mail. Mvh Sune |
|
|
Jag har bytt denna kula och jag har aldrig rivit en automat låda förr, med lite hjälp från detta forum + lite mail skick till Sune (som jag åter igen tackar så mycket för hjälpen)så bytte jag kulan på strax över 3 timmar. Bilen blev som ny att köra. Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
| Då får man fundera på om man ska byta den själv då...min har gått 26 000 så det börjar bli dags kanske...Puuu...blir alltid lite nervös när det handlar om att göra okända jobb själv, men man är bra stålt sen så kanske ett vinter projekt... | |
|
Tips på ny variant av kula finns här; Länk Det var alltså inte en ren stålkula som jag trodde ovan utan en gummiklädd dito man kan använda. |
|
|
Man tackar och bugar för dessa tips , Sunes följetång är ju en fin arbets beskrivning . Nu är allt utprintat och klart så det är väl bara att ladda med delarna och lyfta upp skrället på bockar och sätta igång och skruva. Än en gång tack/ evo124 |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Har alla 5-stegade automater (5hp30) plaststyrkula? Trodde det gällde adaptiva lådan? Men det kanske gäller samma sak för både "vanliga" och adaptiva varianten? /Mattias |
|
Ja, alla 5HP-30 har plastkulan, om den är adaptiv eller ej beror på styrboxen till lådan, inte på själva lådan. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
Ok, bra då är det klartlagt. Undrar om plastkulan slits pga för lite olja, eller om den slits oavsett? /Mattias |
|
Kulan slits av att oljan strömmar genom kanalerna, och även om det lifetime på oljan så är det inte det på filtret!!!!! Mitt filter var mumifierat och helt stelt och sprött. Detta innebär att efter ett tag innehåller oljan micropartiklar som slipar på kulan, då den konstant ligger i ett oljeflöde. Mvh Sune |
|
Nu har jag bytt styrkulor. En av kulorna bafann sig i fel del av huset. Den hade pga slitage förminskats och rullat igenom ett hål i plåten mellan ventilhusets delar. Det tog ca 7 timmar. Jag hade nog klarat det på fem om jag inte missat att justera plats-glid-ventilen så att den hakade i växelspakslänkaget. Puh, men nu fungerar den utmärkt (peppar, peppar ;-)) och går fint. Jag märker dock inte någon större skillnad, eftersom jag bara upplevt symptomen någon gång än så länge. Jag misstänker att skillnaden blir större om man "kör tills det rasar", eller åtminstone tills lådan blir sämre. Nu vill jag inte skruva några torx på ett par dagar, jag har så att säga fått min dos ;-) Jag vill passa på att tack Lundbergs Fordonsmekaniska i Burträsk för den värdefulla telefonsupport som jag fick idag (lördag). Tack! /Mattias, som bergis kommer att drömma om TORX... |
|
Har bara en liten fråga.. är ZF5HP30 och A5S560Z samma låda? Varför finns det isåfall två olika beteckningar? Enligt BMW ETK så har jag en A5S560Z.. så jag trodde att jag skulle slippa oroa mig för plastkulebyte i framtiden men kanske åker på det sen nångång ändå =/ |
|
|
Tuffast är att köra med keramiska kullor från SKF kullager. De håller länge. :-) mycket länge.... "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
grattis!! och tack till det du skrev som kuriosa!! min är väldigt långsam på att lägga i backen fast jag behöver inte varva upp den utan den smyger i sakta sakta, så det är väl dags för mej med att kolla in plastkulorna. det jag undrar lite åver är 10.5liter olja jag har för mig att ett vid ett oljebyte går det i ca 5.5l www.ppracing.info Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.