AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.621

Automatlådan IGEN

Sida 1 av 3
Nu river jag min låda!!!
Har ställt lite frågor här och där på forumet, och under tiden så har lådan accelererat i sin försämring.

Nu ligger backen i på både P och N, samt att när jag skall framåt på D så känns det som att flera växlar ligger på samtidigt. Det tar liksom emot innan han åker iväg. Troligen är det fel i ventilhuset att den släpper olja till flera växlar samtidigt, eller att det är en sliten "växlingskolv" som den vägen fördelar tryck till flera växlar.

Vill i varje fall inte köra längre, då det kanske går att fixa detta utan att behöva renovera kopplingarna, då de fortfarande växlar mjukt och inte slirar.

Tips emottages under resan med detta, jag kommer att skriva av mig symptomen allteftersom jag öppnar lådan.

PS. Min verkstad fyllde för ett antal år sedan DexronII i en A5S560Z, (sån jag har), efter samråd med kunden, då de inte kunde få tag i Shell LA 2634. Den lådan har nu gått 20 000 mil utan ett enda problem, (bara som ett inlägg i oljedebatten). DS

Mvh Sune
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
Det är allså inte en justerings fråga?(tänkte på väljar wiren)

finns vridet behövs ingen turbo
Nej, det är nog ingen justeringsfråga, då de har försökt en hel kväll med det. Inställningarna funkade ända tills man "vevade" med växelväljaren ett tag, då kom det tillbaka?!

EPISOD 1 avmontering av sump
Gick utan problem, oljan är i färg mellan smält igloo (colasmaken), och jägermeister, har dock inte någon lust att ta ett smakprov. Kan inte känna denna brända lukt man skriver om, dock luktar den illa, nästan så man får lite kväljningskänsla.

I sumpen låg en magnet som såg ut som en jättestor bricka. Den hade sex nötningsstreck på sig, på varje sida, så den skall nog sitta klämd någonstans, nåväl det blir en senare fråga. Den var i varje fall täckt med mycket fint metallager, vilket jag inte finner märkligt. Tog senare bort en gul platt plastlåda vilket jag tror är filtret. Dess ovansida var av metall och det var täckt med ett lager skit/klägg upp till en halv millimeter tjockt. Bra eller dåligt är också svårt att uttala sig om.

Nu skall jag repa mod till att plocka ner ventilhuset för att kolla att alla oringar är täta, främst den för backen, vilken den nu kan vara.

Slut för nu

Mvh Sune
Har någon en sprängskiss (eller länk) till min låda, känner att jag skulle behöva det.

Mvh Sune
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
När jag precis hade köpt min bil så bytte jag filter och olja.
Min bil hade enligt mätaren gått 26000 mil. Förutom att oljan var nästan så som du beskriver den så fanns det inga partiklar eller spån. Filtret var lite skitigt men inte så mycket som jag hade föreställt mej. Det kanske inte betyder något men tänkte att du ville ha något att jämföra med.

Felix
Sune:
Du har mail.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Tackar Micke, du har ett tillbaks också

Mvh Sune
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
vet inte hur det är med just BMW's lådor men magneten i botten har jag sett på andra lådor med!
det brukar kunna ligga en löst i dumpen altså

det med att backen ligger kvar har jag sett nånstanns.
har för mig att det va nåt om en kula/ventil i plast som blir sliten

H/Pasi
Länk
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
Efter lite letande....

Länk

Mvh Sune
Länk

Mvh Sune
Länk

Mvh Sune
Denna om feldiagnostik

Länk

Mvh Sune
Nu har du väl material så du klarar dig en stund...
Bara att riva.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
EPISOD 2 öppnande av ventilhus
Ventilhuset lossas med 12 bultar Torx 27 med stora huvuden. Efter det kommer den någon liter till med växellådsolja, varför man inte bör befinna sig under den öppnade lådan just vid detta tillfälle. Delade sedan upp ventilhuset i en stor halva och två små kvartar. Har hittat den omtalade plastkulan, och min var fortfarande tillräckligt stor för att inte tryckas igenom stålplattans hål som sitter mellan delarna. Jag kommer nog inte att plocka isär solenoidbitarna, då jag tror att de är hela. Plockade endast isär ventilhuset för att kunna utesluta plastkulan.

Mvh Sune
It´s good to be the king....

Blev lite smyg när jag tittade på alla bilderna ovan. På bild 5hp303.jpg fanns en plastkula med beteckningen 55-160. Tittar man sen på 60-04.jpg så finns det en till med beteckningen 27.086. Den hade jag inte sett när jag tittade på prylarna. Den fanns inte där den skulle!!!!! Den hade tryckts igenom stålskivan och återfanns kilad i en kanal på andra sidan. Plastkulestoryn är sann! (för mig iallafall) :-)

Den var hälften så stor som den första plastkulan jag hittade, fast de borde varit lika stora.

Med lite tur har jag den ihopsatt igen, för under tusenlappen, med packningar olja och nya plastkulor

Mvh Sune
75
83
750.no
750il -88
745 -85
Deilig og lese at noen skrur på sin egen bil, og ikke bare frogar om hvilket verksted som er biligst.
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Det är härligt att höra Sune K.

Felix
svardska
det har varit tyst lite väl länge nu sune_k. gick det åt pipan?
hoppas inte det!
Har idag beställt delarna av han i Burträsk, (se annan tråd). Har jag tur kommer dom på posten imorgon. Oljan däremot skall ju BMW ta hem så det tar väl en månad. ;-)

Just nu laddar jag.....

Mvh Sune
Slutet gott, allting gott?!

Satte igår ihop min låda, eller rättare sagt, ventilhuset.

Det var inga problem med monteringen av huset, och efter 60 bult har man 10nm i handleden, Det behövs inga momentnycklar här inte.

Det trickiga var naturligtvis oljepåfyllningen, vilket löstes med en trädgårdsslang som jag växlade av mot en lite tunnare genomskinlig slang sista biten för att kunna se flödet. I andra änden satte jag fast en tratt i trädgårdsslangen och ställde min fru med oljedunken. på detta sättet spillde jag bara ca en halvliter av de 10,5 jag fick i. Det svåraste var att under tomgång överfylla lite, samt skruva dit pluggen under VARMT rinnande, men det gick.

Följande fel är nu borta från bilen.
- Backen ligger inte på längre, förutom på R, vilket är ganska OK ;-)
- Bilen tvekar inte längre en sekund innan den tar fart framåt vid gaspådrag, det var backen som höll emot.

Kuriosa är att förra sommaren hade jag vid vissa tillfällen svårt att få i backen, man fick gasa riktigt hårt, för att den sen riktigt SMALL i. Jag gissar att då hade kulan blivit precis så liten så att den fastnade ibland i hålet, men var för stor för att passera igenom. När man gasade med R i växelväljaren så ändrades flödet och när trycket blev tillräckligt stort så lossnade kulan och backen for i.

Kostnader:
Reparation av ventilhus
- Kula och packningar 250:-

Oljeservice på lådan
- Trågpackning plus oljefilter 400:-
- LA 2634 10 liter 2000:-

Insex 14,17 samt Torx 27 behövs för jobbet
Passa elkontakterna i bakkant på ventilhuset när ni lossar spärren, plasten är väldigt spröd, (bröt sönder en). Höj också bilen i framkant då ni lossar ventilhuset, för då rinner momentomvandlarens olja ut "bakvägen", därför lyckades jag med nästan ett komplett oljebyte.

Kommer jag på något mer så skriver jag en kommentar till.

Ps Nu till nästa projekt. Bilen skall låta mulligt, några tips på bra avgassystem efter kattarna? Ds

Följande fel är

Mvh Sune
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Sune!

Underbart gott att höra om hur du gjort!
Gott att en plastkula och packningar var allt som behövdes. Samt en hel del jobb förståss!

Antar att du kunde spara in en o annan krona på att göra det själv?

[ www.tocnet.nu ]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.