AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.668

325 e36 trycker ut vattnet ur expasions locket

Sida 2 av 3
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Har nu fixat en ny pump.. i metall. Ska kolla vad som händer
Pe
88
Pelle1
330ci -01
525iA -01
Det finns massor av reservdelar som är billigare än BMW original och som garanterat fungerar.
En ny vattenpump, ej original, fungerar!
Du säger att du kan köra ett tag med normal värme och efter ett tag så tappar du värmen och motorn börjar koka.
Ett typiskt fenomen när du får för lite vatten i systemet.
Om du fyllde systemet fullt med öppen luftskruv, innan start, och du sedan får detta fenomen så har det försvunnit vatten ur systemet.
En liten läcka högt upp på kylaren ger typiskt denna bild. Du ser ingen läcka när du fyllt systemet men trycket som uppstår när motorn blir varm gör att du tappar vätska ur systemet, ofta genom en högt belägen otäthet på kylaren.
Uppstår ofta där plasten är klämd till kylelementen högst upp.
Brukar ofta uppstå efter en frysning.
Beskriv gärna hela förloppet, vad, samt hur, du gör.

När du tog loss den och monterade dit igen, monterade du den på rätt håll med lufthålet på högsta punkten?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Startar i tändläge 2, full värme / fläkt. Fyller upp vatten i hela kärlet med luftskruv helt av. Blåser med munkraft ner i kärlet tills hel och fin stråle vatten kommer ut ur hålet, stänger pluggen samtidigt som jag blåser. nosen i uppförslut. Fyller på yttligare. Startar bilen och låter den gå en stund.. tar bort luftskruv och klämmer på slangar.. termostat öppnar och små bubbel kommer ut ur hålet. Väntar tills det avtagit och värme finns i kupé. Stänger skruv..

Notera att kylaren är ny. Kanske ev byter till org kärl eftersom det sparade jag.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Allt är korrekt monterat.
Pe
88
Pelle1
330ci -01
525iA -01
Din procedur för att lufta systemet skall funka.
Hade du bytt pump och har fortfarande problem?
Inga vattenläckor när motorn är varm?
Expansionskärlet är bara till för att ta hand om luft och ersätta luften med vätska.
Skulle bli ytterst förvånad om du hittar fel på exp.kärlet, om det inte läker förstås.
Om du inte har läckor och ny pump skall det bara fungera!
/Pelle
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är systemet provtryckt?

Om det finns minsta lilla läcka någonstans som förhindrar att det blir ett övertryck i systemet kan det koka då trycket höjer kokpunkten och de motorerna arbetar med ganska hög normaltemperatur!

Ett tag var det problem med något/några parti med övertrycksventilen i locket till exp.kärlet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Pumpen inte bytt än, hann ej igår. Det är när motorn är riktigt grnomvarm den börjar trycka ut vatten. Vattnet rinner ifrån locket, den trycker ut därifrån. Lock är ej bytt men tror inte de är problemet. Allt funkade ju innan de blev hål på gamla kylaren. Skulle de inte funka me ny pump är toppen väck.

Systemet är inte provtryckt. Utan den trycker ut genom locket på exp. Kärl
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det räcker ju att det blivit ett litet läckage vid montering av nya kylaren för att du ska få problem.

Provtryck systemet - är det tätt då skulle jag testa ett nytt lock. Det kostar inte så många kronor.

Mvh
Johan B

Pe
88
Pelle1
330ci -01
525iA -01
Jag skulle bli förvånad om felet är kvar efter att du fått dit en ny pump.
Om trycket ökar på grund av för dålig cirkulation (kylning) så skall trycket avlasta genom locket, helt normalt.
Byt pump så skall du nog se att allt blir bra.
Om det inte trycker ut förrän motorn blir varm så kan du nog avskriva att det är fel på toppen.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jag ska byta pumpen när jag får tid över.. jag återkopplar efter det är gjort.!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Pump bytt men samma fenomen. Den trycker ut vattnet efter den blivet helt genomvarm..

Jag tror på spricka i toppen ja.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du provtryckt systemet?

Mvh
Johan B

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Nä, känns lite onödigt faktiskt :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, det vore kanske den första punkten i felsökning som jag skulle gjort om jag inte hittat några tydliga spår efter läckage...

Varför är det onödigt?

Mvh
Johan B

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
För jag vet med all säkerhet att toppen är väck. Inte första m52an som ryker. Räcker ju att man kör i ett gupp så åker topp eller packning :)
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Jasså. M52 är den mest bekymmerslösa motorn jag haft/kört.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Faktiskt andra motorn som blir kass. Förra var en tidigare m52. Båda b20. Höll på lufta lufta och lufta men de kom bara in mer luft hela tiden (avgaser) den gick å använda ganska länge men tillslut så började den flöda över och då man öppnade luftningsskruv så kom bara ånga. Precis som nu..

Den toppen hade spruckit mellan ventil och kylkanal. Den var tät då den va kall men vidgade sig ju varmare den blev.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
m52 är inte (ö-)kända för att spricka i toppen som en del äldre BMW-motorer var...

Känns som att du börjat i fel ända av felsökningen då en trycksättning är enkel/billig...

Mvh
Johan B

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
De ids ja inte.. däremot ska den avgastestas i kylsystemet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.