AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.671

325 e36 trycker ut vattnet ur expasions locket

Sida 1 av 3
rx
2
rx1
325ia -92
håller på och skruvar med en e36 har bytt termostat,vatten pump,expansions lock,spolat systemet men den trycker ur sig vattnet när den blir varm och termostaten öppnar
har komptestat alla sex ligger på 15 kg vill inte tro att toppen spruckit för det bubblar inte ur expansionen och det luktar inge avgaser när man inte har locket på.
har luftat systemet
men när jag sätter dit locket så trycker den ur vattnet
är det vanligt att byta expansionskärlet tycker att locket glappar lite mot kärlet
brukar kärlet expandera i anslutningen
vad kan det bero på?
är det en liten spricka i toppen ända så när den blir varm så expanderar aluminiumen och ett övertryck skapas
Ra
25
Rally_golf_gti
bmw 325ix -91 (e30)
åk till en bilverkstad med avgasmätutrustning och mät i expansionskärlet med bilen igång...

fick göra det på en vr6 en gång, som åt kylare på löpande band.
men det var jag som var snål och köpte begagnade kylare som var problemet...
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Att själva kärlet blir deformerat med tiden och milen, är mer regel än undantag. Kärl & nytt lock med packningar får du för en bra bit under tusenlappen.

Expansionskärlet är tillverkat i rätt hård plast som bular ut i sidorna efter ca 18-20k mil. Detta orsakar otäthet oftast i botten av kärlet.

//Vad vore vinterkörning utan x?\\
Pe
88
Pelle1
330ci -01
525iA -01
Hur har du gjort när du luftat?
Om du startar och kör motorn utan lock, trycker det ut vatten då?
rx
2
rx1
325ia -92
den trycker ut vattnet även när jag har kört utan lock men bara när den blir varm
fick ett tips idag att man kan hälla i nån typ av vätska i kylsystemet och öppna luftskruven och dra in ångan i en behållare som känner av avgaser "koldioxid tror jag det är som den känner av"
Pe
88
Pelle1
330ci -01
525iA -01
När du luftade så hade du väl luftskruven helt bortskruvad samtidigt som du fyllde på i expansionskärlet? Att den trycker vatten bara när den är varm indikerar på att du har luft någonstans.....inget läckage från toppen! Toppen skulle läka även när motorn är kall. När luften blir varm så expanderar den sig MYCKET. Viktigt som sagt att du har all luft borta. Det brukar hjälpa med det som jag nämner. Luftskruven helt urskruvad när du fyller! Fyll till dess att vatten kommer från lufthålet, alltså, fyll expansionskärlet helt.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Lyfter denna tråd lite.

Gäller en -99 M52B20 E36. Kylaren fick ett litet hål i sig och man körde bilen tills all vätska hade runnit ut och bilen kokade en gång. Ny kylare på plats och börjar lufta i uppförsbacke, allt verkade gå OK, lite trögt att få värme i kupe i början samt att den ville trycka ut vatten från locket. Luftade och grejade i 3 dagar ungefär och till sist så kördes bilen normalt och väldigt bra värme.

Men, efter någon dag så började den trycka ut sig vatten igen efter den körts helt genomvarm. Det märkliga jag märkt är att man kan köra bilen rätt länge och värmen blåser på bra, sedan då man saktar in (30-50kmh) så minskar värmen (även på tomgång) sedan då man gasar på så kommer värmen igen. Kör man sakta för länge så förblir kupe kall samt att den till slut börjar trycka ut vatten.

Innan detta fanns inget problem med motorn. Termostat är ok, pumpen är i sämre skick, inga glapp eller läcklage men lagrerna är lite dåliga.

Antingen är toppen sprucken så då den blir genomvarm så vidgas sprickan men är tät då den är kall, eller så flödar pumpen för dåligt.

Någon med annan teori? Det börjar luta mot motorbyte snart.
Dålig topplockspackning.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Tror mer på spricka faktiskt. Annars hade man inte kunnat bruka bilen i 5 mil.
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Hur ser avgaserna ut ?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Inget konstigt. Bilen har rullat 19. Allt är i gott skick i övrigt, motorn går perfekt. Luktar inte dåligt.. avgaserna är okej, ryker inget. Inge olja i vatten / tvärtom. Men tror att motorn är väck.

En beg går på 3000 ca så inte värt å öppna denna
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att kolla vattenpumpen!

Är den dålig (är inte ovanligt att impellern lossnar från axeln) så får du ingen/dålig cirkulation som gör att motorn kokar!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
88
Pelle1
330ci -01
525iA -01
Jag är nästan säker på att du har en felaktig vattenpump.
Byt!
/Pelle
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Pumpen är kontrollerad. Inget onormalt förutom att lagret är dåligt. Inte glapp / inga läckage. Men den går lite tungt.

Testa kan man ju.. ska höra med en vän som ev har en
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du lossat pumpen och kollat så att impellern sitter fast på axeln?

Om inte - gör det!

Det är relativt vanligt att impellern lossnar från axeln och då verkar allt normalt när man känner på den när den är monterad i motorn...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Stum på båda sidor :)
Pe
88
Pelle1
330ci -01
525iA -01
Om du inte har nåt fel vad gäller täthet från toppen och du har luftat med luftskruven (Ej via expansionskärlet) och det inte finns nåt läckage så återstår vattenpumpen eller termostat. Jag föreslår att du byter pump och termostat. Kostar inte så mycket om du gör det själv.
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Jag tar för givet att det inte är BMW original vatten pump ?..
Det är väl en pirat vatten pump ...köp en riktig pump !

vad är det för vatten pump ..det finns massa skräp på marknaden som aldrig borde få säljas ..

Eller så är du verkligen säker på att termostaten öppnar ?

Kolla delarna...har du köpt billigaste reservdelar som finns så får du räkna med att det strular...finns massor med delar till BMW som inte ska monteras pga deras kvalitet är helt kass...t.ex hjullager som är billig skit som inte håller alls länge
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Pumpen är genuin. Nog aldrig bytt.. men kontrollerad. Termostat är ett år gammal.. kokade den och inget skumt, öppnar som vanligt.

Luftat enl konstens alla regler. Ska testa pumpen bara för att. Inte för ja tror de är fel på den men.
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
när man fyller på vatten i en BMW M54 motor ,om det är den du har ? och andra motorer så kan man väldigt lätt få luft i systemet om man gör på fel sätt..

Skruva bort luftskruven helt
Detta är viktigt ...du ska ha tändningen på i läge 2 ..
fläkten kan vara i läge 1 ....full värme på alla reglage du har ..vänster / höger
Detta är för att elelementet ska vara helt öppet och ta emot vatten !
Har du tändningen avstängd så kan du få massa luft..
Fyll på vatten/glykol tills du ser vatten komma upp ur luftskruvshålet..
Sedan får du sätta dit luftskruven ..starta bilen och lufta på rätt sätt..

har du inte gjort såhär ...så kan det bero på att bilen försöker få bort luften själv genom luftskruven ...men det lilla hålet är inte tillräckligt för att få bort luften och då blir det övertryck i hela systemet...stäng av motorn direkt..annars kan du nog första expansionkärlet direkt...man ska inte greja med sådant här om man inte vet hur man gör ..

jag vet inte om detta är felet du gjort...men du har inte skrivit hela proceduren när du fyllt på vätskan !

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Luftningen är minsta problemet :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.